WW, pass och rabiesvaccinering
Hej allihopa!
Nu kommer jag med ganska många frågor här igen som jag hoppas att någon av er kanske kan hjälpa mig med att reda ut
Är så skönt att ni finns här och kan svara på frågor.
Det gäller World Winner utställning, pass och vaccinering inför WW så ni som har varit med och deltagit på WW får gärna komma med era svar
Jag har förresten huskatter.
1. Först kan vi ta rabiesvaccinering. Tar man två sprutor med en månads mellanrum och efter 90 dagar från den senaste sprutan så tar man ett blodprov för att se så att katten har bildat antikroppar?
Räcker det med en spruta årligen sen? Är det från den sista sprutan man räknar ett år?
2. Pass, kan man bara fråga en veterinär om det så ordnar dom det? Är det veterinären som fyller i passet?
Måste katten vara chipmärkt för att få pass och att flyga utomlands? Jag har nämligen en katt som är tatuerad i örat och jag känner att jag kanske inte vill chippa honom om jag inte måste men om jag får ta med mig honom utomlands trots tatuering så tar jag nog med mig alla till WW.
3. Hur får man tag på en inbjudan till WW? Det är ju ett tag kvar men hur länge innan brukar det finnas en inbjudan? Kan man höra med sin egen klubbs utställningssekreterare om en inbjudan? Skickar man anmälan till henne då? Kan man skriva på en vanlig SVERAK anmälan..?
4. Räcker det med att man har fått en NOM som till SW för att kvala in?
5. Kan även fråga, jag har två kattungar som vaccinerades mot kattpest och kattsnuva vid ca 4,5 månaders ålder, ska jag vaccinera dom när dom fyller 1 år i maj eller kan jag göra det i höst igen när det har gått ett år? Jag har en annan katt jag vaccinerar på hösten också så det vore ju bra om jag kan slå ihop deras vaccinering allihopa.
6. Det har krockat lite med sprutorna och utställningar, eftersom dom måste vaccineras mellan SW och WW, gör det något om det går över ett år mellan sprutorna? Att jag kanske kan göra det i november när jag ändå inte ska på någon utställning för om jag gör det innan så blir det kanske för tätt inpå utställningarna..? (Det är ju inte säkert att jag ska åka till WW i år.) Det brukar väl vara 14 dagar innan?
Eller är det bättre att jag tar innan det har gått ett år på alla så att det blir på sommaren? Då åker jag på mer utställningar så det krockar ju som sagt lite.
Så länge jag inte ska på någon utställning när det har gått ett år sedan den senaste sprutan så borde det väl vara okej..? Jag måste inte grundvaccinera igen bara för att det har gått över ett år?
Findus sista spruta fick han den 2 november och Prinz och Bianca fick den senaste den 12 oktober.
7. Jag har en annan katt som jag tänkte ställa ut som senior senare. Han är vaccinerad mot kattpest och kattsnuva i januari för några år sedan, han har sen blivit vaccinerad varje år men första gången efter grundvaccineringen så fick han en spruta i mars/april året efter grunvacc. Måste jag göra om grundvaccineringen för att få ställa ut honom eller räcker det att han har fått en spruta igen?
8. Hur går det även till när man ska flyga med katt?
Är det något jag glömt?
Berätta allt om World Winner show! 
Hoppas att ni orkade läsa igenom allt och att ni förstod vad jag menade.
Tack så jättemycket på förhand! 
Bilden: Findus blir bedömd av Mira Fonzén på SW 2009 
Hmm, då ska vi se.
1. Rabiesvaccineringen är lite olika från märke till märke tror jag. Det finns de som du tar en spruta av, sedan fyller på varje år och den som du tar två sprutor av och sedan fyller på vart 3e år. Bäst att ringa veterinären och höra vad som finns och vad de rekommenderar. Sedan undrar jag om det inte är 120 dagar.
2. Pass fixar veterinären och jag tror att katten måste vara chippad, men jag vågar inte säga om det är ok att den är öronmärkt. Annars ser jag inga nackdelar att du chipmärker katten.
3. Inbjudan till WW ligger här. Och
du skickar anmälan som vanligt till din klubb
4. Ja, det är samma kvalregler som SW. Bara andra tidsramar.
5. Ett år efter sista vaccinationstillfället om det är vad vaccinationen kräver.
6. Det får inte ha gått mer än ett år mellan sprutorna och det är 15 dagars karens, så då är det bättre att du tar sprutan lite tidigare tycker jag.
7. Nej, du behöver inte göra om grundvaccineringen.
8. När du ska flyga med katt kollar du först upp att flygbolaget tar djur (pet in cabin) på den sträckan. Sedan bokar du din biljett som vanligt via internet eller telefon och ringer sedan direkt till kundtjänst för att boka in djuret. Det kostar lite olika från bolag till bolag och olika bolag har även olika regler kring väska osv.
Det är egentligen inte så mkt konstigare än att katten måste ha en speciell väska och du har den som handbagage.
Nu ska vi se hur många som hunnit svara på detta innan jag 
Från och med 2011 ändras reglerna så att endast mikrochip är godkänd märkningsmetod för djur som reser inom EU. Tatuering kommer fortfarande att vara en godkänd märkningsmetod för djur som ska stanna i Sverige.
Stolt ägare till tre La permer
#1 Tack så jättemycket för att du tog dig tid att svara 
Okej, men om man pratar med en veterinär om rabiesvaccinering så borde väl dom veta efter hur många dagar va?
Någon som har gjort det i Örebro? Djurkliniken Annalysen brukar jag annars åka till, dom är ganska stora och väldigt seriösa.
Skickar man på en vanlig SVERAK anmälan? Är dom godkända eftersom det är utomlands man ska ställa? (Fast det är ju ändå FIFe anknutet..)
Vilka tidsramar är det för att kvala in?
Så då kan jag vaccinera ungarna i höst igen? När dom är ca 1,5 år? Har vaccinerat med Nobivac Tricat och Felocell.
Men om det har gått exakt ett år och jag väntar 2 månader till med att vaccinera och jag ändå inte åker på någon utställning, är vaccineringen ändå godkänd då? Eftersom det är ungefär så jag gjorde med katten som ska ställas som senior. Det drog över på tiden men han fick EN spruta sen igen efter drygt ett år från grundvaccineringen.
Måste man skaffa väskan själv? Katten flyger tillsammans med mig och inte i något lastutrymme? Jag kommer ha 2-3 katter isåfall, kan jag ha alla tillsammans med mig ändå?
#2 Går det bra med örontatuering om man åker till Norge på SW efter 2011?
Tack för att ni hjälper mig, har inte så mycket erfarenhet än av utställningar, speciellt inte utomlands 
#3 Det är egentligen omöjligt att svara på hur du ska göra med vaccineringarna, förutom att de inte får vara mer än ett år gamla på utställning. Någon eller några månader hit eller dit annars tycker inte jag gör något. Min veterinär tyckte tom att man kunde vaccinera innekatter som inte ska på utställning vartannat år.
Ang flyget så får du bara ha en katt per biljett. I så fall måste du skicka de andra i lastutrymmet och då gäller lite andra regler. Det får max vara totalt två katter på planet så man måste vara ute i god tid om man ska få plats!
Jag tror kvaltiden brukar vara ett år innan själva utställningshelgen.
#4 Okej, så så länge det inte har gått mer än ett år på utställningsdagen så gör det inget om det drar över lite, så länge dom har fått en ny spruta senast 15 dagar innan utställningen?
Är det två katter totalt på hela flyget inklusive lastutrymmet eller är det max två katter som handbagage?
*lite trög* 
Skönt att det finns folk att fråga om sånt här 
#5 Jag vågar inte svara på hur många det är totalt på hela flyget, men max 2 i kabinen är det iaf på de flesta flygbolag. Det är därför man ringer och bokar plats, för då gör dom en förfrågan för att kolla så ingen har anmält sig allergisk eller att det redan är inbokat djur.
Ok du söker på SAS tex så får du upp lite info, men finns även att läsa på Norwegian hemsida.
Det kan ju vara många som ska med flygen just den helgen och ta med sig katt, så jag kan tänka mig att man måste vara ute i god tid. Det är ju många som redan bokat boende för helgen (och även SW) för att vara på säkra sidan att ens få ett boende.
När är förresten första dag för att anmäla till WW'10?

Jessica även jag skall åka till WW i år hade jag tänkt. =) Vi kan ju snacka ihop oss lite närmare så vi kan åka på samma plan o bo på samma hotell om du vill=) Hade ju varit kul=)
*kramar* Madeleine=)
Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!
S*Luddhuvet´z
Det är ju helt klart en lång bit att köra, men om man är några stycken som går ihop kan det ju bli en riktigt trevlig resa med några stopp på vägen :)
Madde, det skulle vara roligt :) Har inte riktigt bestämt mig än om jag ska åka, Pierre vill inte rabiesvaccinera Prinz och Bianca just nu och dom har ju inte varit på någon utställning än, bara KM, så vi får se om jag får någon NOM på någon av dom. Men om det blir så, så skulle det vara jätteroligt :) Jag tror att Bianca är väldigt lovande, hon fick en väldigt fin bedömning på KMet :) Jag satt och läste igenom alla bedömningssedlar igår och det står väldigt fint om henne :)
#9 Precis, man kan ju slå ihop och göra en liten minisemester av det hela :)

Jag kommer också att åka till WW i år, synd att du redan tycks ha valt ut resesällskap, Madde!
Men mina barn och deras respektive kommer att följa med så jag blir knappast ensam. Bra att ha lite bärhjälp!
Ska böja med rabiesvaccineringen i mars tänkte jag, plus pass och allt annat.

Men Malin det visste jag ju inte. Men vi kan väl försöka hamna på samma hotell alla. Då kan vi ju hyra bil eller dela taxi allihopa=) Och jag o du Malin kanske kan gå ut o göra stan osäker hehe=)
Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!
S*Luddhuvet´z

Madde, du har PM.
Börja med Rabies vaccinationen i god tid, Min Hälge va anmäld till WW 09 Han fick tre vaccinationer men titrarna låg ändå för lågt så han fick stanna hemma, det va bara en katt som fick åka av de mina.
Vet någon när första anmälningsdagen till WW är? Hittar inte..
Får man redan börja anmäla?
Jag tror inte inbjudan ligger ute än, den borde nog komma snart. Skulle tro att man kan börja anmäla någongång till våren kanske.
#16 Okej, tack! :)
#16 Förresten, du nämnde om lite olika sorters rabiesvaccinering i #1. Det spelar ingen roll hur man har gjort för att få vara med på WW?
#16 Jag tror inte det är det inresande landet som bryr sig om rabies, utan det är den svenska gränsen när du reser hem igen.
Läs mer på Jordbruksverkets hemsida.
Men nej, det ska inte spela någon roll vilken av märkerna du använt, det är antal titrar som spelar roll.
#19 Okej :) Har veterinären koll på hur mycket det ska vara? Är det enbart SVA som får analysera blodprovet? Veterinärens egna labb går inte?
På Jordbruksverkets hemsida så står det att tatuering endast är godkänd märkning efter 2011 om man ska stanna i Sverige men eftersom man inte måste ha pass eller liknande för att åka till och från Norge så undrar jag om jag får ta med mig en katt som har tatuering till och från Norge efter 2011 på SW och liknande? Alltså inget chip..
Det står även att djuret måste vara avmaskad mot dvärgbandmask innan man tar tillbaka djuret, kan man avmaska mot det i Sverige innan man åker utomlands?
Vad mycket det var att tänka på..
Veterinären ska kunna rekommendera vilket vaccin som passar bäst och jag tror att de alltid skickas till SVA för analys och det är till SVA du betalar för själva analysen av titrarna också. Du får vaccinet hos veterinären, väntar 120 dagar, tar blodprov som skickas till SVA för analys. Tror hela kalaset brukar gå på någon tusenlapp eller plus lite till. Såg på ett annat forum någon som fick betala 1500 kr. och detta är ju då om kattens titrar godkänns på en gång.
Ang dvärgbandmask tror jag beror på vilket land du kommer ifrån, tror Frankrike är lugnt.
Nej, jag tror att du måste ha chip efter 2011 även till Norge, men jag är inte helt säker. Bäst är det att maila SJV och fråga!
#21 Okej, tack så mycket! :) Det ska inte dra ner något att katten har en gammal tatuering? Har läst i en huskattsstandard att det inte ska dra ner något men det är ju nu när det fortfarande är godkänt. Man kan ju inte ta bort den…
Jag vågar nog inte svara på vad domarna säger om örontatuering. Visst, det är ju en skönhetstävling, men står det att det är ok ska det ju vara det. Å andra sidan finns det ju lika många åsikter som det finns domare ;)
#23 Jag har tidigare fått svaret att i Sverige iallafall så ska det inte dra ner och jag har ju ställt ut honom i snart ett år. Domarna borde ju tänka på det, att det finns dom som öronmärker och man kan ju inte ta bort den bara för att reglerna ändras ibland. Hittills har ingen domare ens tittat i hans öra så jag hoppas att det inte gör något i framtiden heller :)
Tack så jättemycket för alla svar!