Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 4889 ggr
MajaBack
0

Någon som har en russian blue?

Vi funderar på om Knyttes nya kattkompis ska vara en russian blue, så nu undrar jag om någon här har en sån sötnos hemma. Skulle gärna vilja höra lite erfarenheter.

EddaM
0

Jag har bara sett dem på utställningar men det är väldigt vackra katter =)

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z

MajaBack
0

Det tycker jag också, är väldigt förtjust i blåa katter

Mathz
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hallå.

Ja, vi har en. Se på bilden av vår lille ryss, han heter Putin och är 9 månader

elyse
0

Jag har uppfattat det som att Russian Blues hellre umgås med människor än andra katter. På Russian Blue Klubbens hemsida står inget om att de gärna har en eller flera kattkompisar.

Mathz
1

Jag kan bara säga att vår Russian blue hellre umgås med vår Egyptian mau än med oss. Dom leker, sover, äter och går på kattlådan tillsammans.

Cheapo
1

Åh, vilka fina katter! Min Ansgar är väldigt lik en Russian Blue till utseendet; samma blåa färg och lite gröna ögon! Finfint! Flört

Hyrrokkin
0

Stålkatter Kyss Skulle nog aldrig ha en själv (föredrar fullfärg framför dilution) så är det väldigt vackra med sin stålgrå färg! Kyss

Har ingen direkt erfarenhet själv av rasen, men jag har haft diskussioner med andra som upplever ryssar som en ganska svår ras temperamentsmässigt på utställningar. Att de ska vara ganska "tuffa" och nästan på gränsen till aggressiva. Det kan i så fall ha att göra med att det är en till antalet liten ras och att man inte hunnit "fixa problemet" med utställningstemperament där andra större raser kunnat vara mer kräsna i valet av avelsdjur, men jag vet inte.. Har som sagt ingen erfarenhet själv, och självklart finns det ju alltid individuella skillnader inom alla raser Glad

MajaBack
0

#3 och 5: Vilka skönheter, båda två! Får jag fråga vilken uppfödare Putin kommer ifrån? Kul att de fungerar så bra ihop. Är de jämngamla?

#4: Jag funderade på samma sak, men mailade russian blue klubbens kattungeförmedlare och frågade. Hon sa att rysskatter generellt trivdes med andra katter, men att vissa mådde bäst i små kattgrupper.

Mathz
0

Putin kommer ifrån Landskrona av en uppfödare som heter Henny Klöverberg. Att Russian blue skulle vara en tuff och nästan aggressiv ras måste isf bara gälla när dom är på utställning, vilket jag inte har någon erfarenhet av eftersom jag bara har mina katter till kelkuddar. Men har aldrig sätt något aggressivt hos vår ryss, han är tvärtom väldigt försiktig bland andra djur som han inte känner. Grannens hund som han träffar ofta när vi är ute, medan grannen och jag pratar så ligger dom och slickar på varandra. Men som sagt jag är inte någon russian blue expert.

Hyrrokkin
0

#9 Om du syftar på mitt inlägg där så ja, det handlar om utställningstemperament om det var otydligt formulerat :)

elyse
0

#8 I så fall är det ju dålig reklam att inte nämna det i rasbeskrivningen på hemsidan, tycker jag. De flesta katter trivs väl ändå bäst i små grupper (hur man nu ska definiera det, såklart), men frågan är ju om det räcker med en kattkompis för de flesta Russians eller om man kan ha 3-4 katter?

MajaBack
0

#11 Ja.. för mig är det inte aktuellt med mer än två, så jag har inte funderat på det.