Vet ingenting om det??? behöver hjälp!
Jag fyller år snart och vill väldigt gärna ha en katt eller två. JAg har haft tre hamstrar och har en nu som fyller två år idag:D MEn börjar bli trött på burdjur och eftersom jag älskar djur vill jag inte vara utan ett. JAg har tjatat efter hund i flera år men vi har aldrig haft tid och jag börjar själv inse att jag inte orkar gå ut flera gånger per dag. därför börjar jag fundera på en katt och kag har börjat kika runt på olika uppfödare, men min mamma är ganska allergisk och jag undrar om det finns kattraser som är ganska allergivänliga och helst inte hårlösa, tack på förhand.

Det finns en kattras som heter Sibirisk Katt. Den har semilångt hår och anses vara allergivänlig.
HAr personligt en vän vars son är mycket allergisk mot katt. De äger nu 5 Sibiriska katter och sonen har inga som helst problem med katterna.
Medlemmar i Sibirisk katt har några testhem dit man kan få komma för att se om man reagerar allergiskt mot kattrasen.
Här kan du få mera upplysningar
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Välkommen att besöka min Hemsida www.biscayabigpaw.se
Uppdateras ungefär var 3:e dag med nya bilder av kattungarna på deras respektive sidor
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Nu blev det lite konstigt här.. jag svarade i den andra identiska tråden. 
Det finns sphynx rasen också som är totalt utan päls.
Kan inte så mycket om dem men jag vet att de ska funka med de som är pälsallergiker
Personligen tycker jag de katterna är jätte söta men tyvärr tycker många att dem ser läskiga ut.
Finns många olika raser som anses allergivänliga, men det är aldrig någon garanti.
Kolla först vad exakt din mor är allergisk mot med katter.
Sen om ni ska skaffa kan det vara bra att besöka uppfödare och se hur det fungerar.
Sen tycker jag det är säkrast om man köper en vuxen katt som man vet att man tål. Man kan ofta vara allergisk mot katten när den är liten, men allergin kan då bli lättare när katten är vuxen.
Men tänk också på att katter tar tid och kostar pengar också. Visst, det kan vara mindre jobb än med hundar. Men även katter ska lekas med och aktiveras osv.

Vad gäller allergivänlig ras kan man lätt säga ALLA och INGEN!!!
Det finns INGEN speciell ras som är extra allergivänlig, men det finns några som ibland anses vara lite mindre allergiframkallande.
Min rekommendation är alltid att man ser ut ett par raser som man känner att man gillar. Sen åker man runt och provar. Fungerar inte dessa så fortsätter man med nästa omgång. OM någon verkar fungera vid besök så går man vidare till att låta katten ligga på något under en tid. Sen tar man hem detta och har det nära sig dygnet runt i ett par dagar. Fungerar det utan problem så torde den rasen kunna funka.
Jag har en fodervärd som har tre Maine Coon men han blir jätteallergisk av alla andra raser. Jag hade tidigare Cornish Rex som skall anses vara bättre för allergiker och dem tålde han inte alls.
Jag vet en som föder upp Brittiskt korthår som tål dem utmärkt men inte någon annan ras. Jag vet en domare som tål de flesta raser men just inte Maine Coon av någon anledning.
Med andra ord är det helt hysteriskt individuellt 
Så provar er fram :-)
Ni har fått många bra råd ovan redan, lycka till i sökandet.
Lär dig lyssna på din katt och du får svar du aldrig glömmer!

Har en dotter som är allergiska mot katter men ville kolla med sphynx katt…. hon har väl aldrig fått en sådan reaktion som hon fick av den!!!!!!
Så är din mamma allergisk mot katter… köp ingen katt!!! De kanske fungerar ett tag sen måste du lämna bort den och det är inte kul!!!!!
#6 e det sant hmm jag trodde sphynx funkar för dem som är pälsallergiker. Men då kanske jag hade fel.
#7 man kan ju vara allergisk mot salivet så då spelar pälsen ingen roll :)
#8 Du har så rätt, det blir inga blöta pussar precis! 
#9 Tyvärr inte 

Man kan väl vara allergisk mot proteiner i huden också, eller har jag fel? Är det så är det ju också knepigt…
#8 Ok då hänger jag me :-).
Men om man enbart är pälsallergiker då borde väl sphynx funka?
Tycker iaf den rasen är såååå söt o annorlunda

Mmm, jag är allergisk mot kattepitel, dvs hud avlagringar och allt annat som kommer från katten. Det kan ta upp till två år innan kattepitel försvunnit ur en lägenhet efter att katten lämnat den.
En sak till på tal om sphynxkatter; ska man ha en sådan katt kan det vara bra att veta att de behöver badas omsorgsfullt en gång i veckan, för att deras hud är väldigt känslig för uttorkning.
#13 Blir de inte mer torra av att badas ofta?
#13 Det är högst individuellt hur ofta sphynxarna behöver bada. Mina badas inte oftare än varannan månad och det räcker gott och väl. Och jo, #14, jag upplever att de kan bli torra av överdrivet badande, därför låter jag bli! 
Sphynxarna är inte heller helt nakna utan har en mycket fin och tunn kroppsbehåring (känns som en persika), därför kan man alltså vara allergisk mot deras pälsproteiner också. Vissa säger att de får värre reaktioner av sphynxar vilket kan bero på att hudavlagringarna kan spridas obehindrat till omgivningen (ingen päls som fångar upp, alltså). Det är som sagt högst individuellt om man tål just sphynx - man måste testa sig fram!
#15 Det måste ju vara som hos oss tvåbenta, duschar och/eller badar man för ofta när man redan har torr hud, så blir det ju än värre.

Vad jag har förstått så är det "pälsoljan" man vill bada bort, det som normalt absorberas upp av kattens päls. Dock kan överdrivet badande snarare ge en motsatt effekt och istället öka hudens egna tillverkning av olja (just för att den annars skulle bli uttorkad). Så ja jag tycker nog man ska bada med måtta. Vill man ändå hålla sphynxen ren har jag hört att ett fuktat sämskskinn går utmärkt.
Okej, trodde att det var oljan som skyddade huden.. att man tvättar bort det naturliga fettet, men jag känner inte till den rasen alls, så det är bara antaganden från min sida.
#17 och #18
Ja, de har pälsolja och jag brukar bada mina när de börjar kännas lite "feta" i huden. Man ska dock komma ihåg att sphynxar både putsar sig själva och många gånger varandra - i stor utsträckning håller sig mina katter rena själva. Fast du har ju också rätt, Mainebusters, det är allt borttvättade av oljan som gör att jag tycker de först känns lite torra, sedan feta direkt (om man nu tvättar ofta).
Fast öronen måste rengöras ofta! Även klofalsarna måste rensas, så visst är det lite jobb… men man får ju iofs inget katthår på möblerna..! 
#19 Den som sagt att det inte är jobb med katter vet nog inte vad de talar om.. *ler*
Nä, katthår slipper du ju!