Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 2303 ggr
modellflickan
0

Vill skriva av mej..

Känner mej lite ledsen just nu..

Min syster berättade en sak för mej igår. Hon råkade höra några killar sitta och prata om en vidrig sak på rasten i hennes skola. Tydligen så känner dom två typer som plågar katter i någon av stockholms förorter. Vet dock inte vilken..

Tydligen så har den ena en orm som han matat katter med. Ute katter främst. Han har lockat på dom och sedan tagit med dom hem. Plågat ihjäl dom och sedan har dom blivit ormmat. Han hade tydligen börjat med råttor. Även dessa råttor hade han plågat först. Främst då genom att klippa av tassar och nosar osv..GråterNu har han alltså börjat på med katter.

En katt ska han stängt in i badrummet med sin äckliga orm. Katten fick givetvis panik och försökte ta sig ut, han stod och tryckte bakom dörren. Katten fick plötsligt ett ryck och hamnade mellan dörren om ni förstår. Han hade då klämt katten så mycket så den blev förlamad i underkroppen. Tydligen så hade den stackars katten lidit och haft otrolig ångest medans den kravlat runt med endast överkroppen som hjälp. Han hade sen hämtat sitt luftgevär och skjutit på katten. Blir illamående bara jag tänker på det..Andra katter har han lurat hem och plågat ihjäl. Fy fan..

Den andra idioten har tydligen två pitbulls hemma. Ni vet såna där kamphundar. Ägaren lockar på katter som han sedan hetsar sina vidriga hundar på. Ni förstår säkert hur mycket lidande katterna fått utstå innan dom dog..

Känner mej ledsen och min ångest är stor idag. Hoppas innerst inne att det bara är snack och inte sanning i det min syster hört.. Men det kan ju mycket väl också vara sant..Skäms

Det går bara inte att ha katter ute. varför kan inte folk förstå det? Det finns så många äckliga sjuka galningar där ute..Bor man ute på landet så är det en annan femma, men inte i samhällen. Man kan självklart ha LYCKLIGA katter INOMHUS. Det gäller bara att vänja dom vid ett liv inne.

Som sagt det är bara vad jag hört min syster säga. Jag vet inte om det killarna sagt är sant eller ej. Jag hoppas verkligen det bara är snack för jag mår skit. Riktigt dåligt. Kunde inte sova inatt.

Jag kommer ALDRIG förstå mej på människor som plågar försvarslösa djur. Det är så otroligt fegt och sjukt. Det ska vara skottpengar på dessa typer..

Nu har jag fått prata ut i alla fall…Skrikandes

Har redigrat inlägget då killarnas ursprung inte är av betydelse. // Imasy - medarbetare.

siddelina
0

Usch ja, låter hemskt. Jag har hört om idioter som plågat både hundar och katter i Göteborg. Hur kan de göra det utan att ha någon skam i kroppen? Jag ska inte tala om vad jag skulle göra om jag fick tag i dem!

Jag förstår att du mår dåligt av att höra sådant! Djur ska man vara snäll mot!

STOR kram!

Mainebusters
0

Håller med, det låter hemskt! Men har det någon betydelse om vilka nationaliteter killarna har?

modellflickan
0

#1 Tack för kramen. Den värmde.

#2 Nej, det har ingen betydelse så..

ProvinsiaRivers
0

Fy fan vad vidriga typerSkrikandes!!!

Hoppas dom får lida mer än  djuren dom plågat nån vacker dag!!!

Maria
0

#2 Håller med, nationalitet har i detta fall ingen som helst betydelse.

Får du minsta nys om vem eller kan luska ut sanningshalten i detta så är det bar att anmäla.

Tyvärr, eller i detta fallet så är det tur, att en hel del sådana här historier är skrönor.

/Maria

Lill-Kisse
1

Här räcker inte att hua och fya sig. Anmäl killen eller killarna till Polis snarast och eventuellt till närmaste psykmottagning. Det är sjuka människor, som beter sig så där.

Det var nyligen en psykiskt störd person i Borås, som gjorde hemska saker med katter. Han var själv tacksam över att bli upptäckt, påstods det i tidningsartiklar senare. Nu får han hjälp för sina tvångstankar och det tvångsmässiga beteende han utvecklat. Djurplågeriet där verkar ha upphört. Inga nya fall i tidningarna.

[Hilo]
0

Anmäl!

(Sen "ni vet sådana kamphundar"? - Används de till kamp?)
-används de till kamp ska även det anmälas.

sahar08
0

Jag tycker detta låter hemskt och klarade inte av att läsa hela historien. Dessa människor ska anmälas på en gång dock händer det inte mycket med människor som plågar djur då detta inte är olagligt. Jag förstår inte riktigt vad deras ursprung har med saken att göra? jag är inte svensk men detta betyder inte att jag springer omkring och plågar djur. Jag tycker det är lika hemskt att peka ut folkgrupper som det är att plåga dessa oskyldiga djur och det räcker med att media pekar ut invandrare dagligen så fort någon har gjort ett brott. Men det står aldrig i tidningen

- svensk man rånade bank

Känns tråkigt att vi 2009 inte har kommit längre Rynkar på näsan

Ska man behöva vara rädd för att Sverigedemokraterna ska vinna för det är min största skräck!

Nu gick jag över till nåt helt annat men ville bara få ut mig hur jag som invandrare känner när man pekar ut folks ursprung pga en eller flera idioters handligarar. Idioter och avskyvärda människor finns överallt i alla länder!

modellflickan
0

#6 För att anmäla måste man väl ha ett namn på förövarna? Annars leder det ingenstans. Jag ska se vad jag kan göra på den punkten dock…

#8 Ingen har väl sagt att invandrare begår mer brott mot djur än andra? Läste du texten noga? Men däremot finns det xx och xx som har ihjäl änder och andra fåglar i en damm inte långt ifrån där jag bor. Det finns många ögonvittnen till det. Vad kan det bero på? Men visst djurplågare och andra äckliga fän finns i alla kategorier och färger..

modellflickan
0

Men vi andra kan påverka genom att inte ha våra katter ute i tättbebyggda områden. Den ena äckliga killen lockade på utekatter som han sedan plågade ihjäl hemma. Alltså snälla godtrogna katter..

Men jag kommer luska vidare i detta för jag mår precis lika illa som ni. Jag vill veta vilken förort detta försigår i och ev namn. Hur det ska gå till vet jag inte än..

Imasy
0

Nu tycker jag att vi tar och lägger ner diskussionen om dessa eller andra djurplågares etniska ursprung, då det faktiskt är helt betydelselöst i detta sammanhanget.

Det som är uppe på tapeten nu är att två killar plågar djur, och vad kan man göra åt det?

// Medarbetare på katter.

Mainebusters
0

#9  Juggar och araber? Är det okej att skriva så??  Invandrare är ett annat ord..

Lena
0

#11 Instämmer med Imasy. Nationalitet är inte av intresse i det här fallet utan istället vad vi kan göra åt problemet som sådant. Fenomenet att folk plågar djur och hur vi skyddar våra katter på bästa sätt från de faror som hotar därute.

Sedan vet man ju inte om det här hänt på riktigt. Tyvärr förekommer det mycket snack också. Men om man misstänker att det hela har någon form av sanningshalt bör en anmälan göras till Länsstyrlensen och till Polisen.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Skrutt
0

# 0 Jag hoppas verkligen du kan luska fram mer om detta så du kan anmäla dom där vidriga männsikorna som gjort sådär!!!

Håller med dig, man vågar inte släppa ut sin katt/katter själva. Finns så många idioter där ute som vill dom illa. Och alla bilförare som kör som galningar.

Däremot tycker jag att man inte skall beröva katterna allt uteliv. Att ta med dom ut i sele är jättebra Glad. Vi packar in alla katterna i bilen och åker ut i något lugnt skogsområde där vi promenderar med dom.

MyTwiggs
0

Jag kan bara instämma med föregående som anser att detta är vidrigt och ska anmälas omedelbums!

Jag måste också lägga in min brasklapp! Det finns inget = mellan pitbull och kamphund. En väluppfostrad och trygg pitbullterrier är en trevlig hund och jag vet att de i regel funkar bra tillsammans med andra hundar och smådjur. det är OT, men jag tycker att de har fått en oförtjänt stämpel, då det är ägarna som ska ha stämpeln och inte hundarna. En hund är vad man gör den till, och det går troligen lika bra att hetsa och skapa en kamphund av en golden retriever.

Twiggie Dessjack, My Twigg´s Cornish rex & Design
www.mytwiggs.com

Skrutt
0

# 15 Jag håller fullständigt med dig i hundfrågan!

Maria
0

#15 Lite OT men kan man inte uttrycka sig som så att en Pitbull är "lämplig" som kamphund. De flesta bulldoggar mig veterligen är kämparhundar i botten.

Man kan säkerligen skapa en kamphund av vilken sort som helst som du skriver, men en som har "kamp" i generna måste väl ändå ha bättre förutsättningar.

/Maria

[Hilo]
0

Väl talat ang hundbiten Twiggie!

[Hilo]
0

#17 Saken var väl "Såndär kamphund" - en kamphund är en hund som utövar kamp, allstå inget rasbetingat.
En kampras är en ras som har används i huvudsak kamp någon gång i tiden. T.ex. bulldoggar.

Tillbaka till tråden kanske? Nu släpper vi vad som är kamphund och inte.

[Hilo]
0

#17 Glömde - Sen hur mycket kamp det är i dagens pitbulls vet jag inte, då det är en brukshund/sällskapshund sedan en tid tillbaka.

Maria
0

#20 Jag vet det. Jag känner flera helt underbara Pitbulls. Det var bara lite funderingar. Är det inte Bulldogs i Pittpulls?

/Maria

Silvestris
0

För mig låter det faktiskt lite som två unga kids som bara snackar skit. Som vill verka tuffa och farliga genom att framhålla att de plågar djur.

Är det sant ska det självklart anmälas. Om detta är skolungdomar skulle jag berätta vad jag hört för klassföreståndaren, kuratorn samt gjort en polisanmälan. Barn som är grymma mot djur löper risk att vända beteendet mot människor så det är viktigt att polis och soc kopplas in snabbt. Ofta mår människor som plågar djur själva dåligt.

För mig låter det som skrönor, vandringssägner som pojkarna använder för att framstå som farliga. Oerhört få unga människor, människor öht, är förmögna att behandla djur på ett så vidrigt sätt. Dessutom är katter rejält riviga djur som kan åsamka förvånande stor skada på en människa den känner sig hotad av. En orm… ja, bara en halvvuxen katt är livsfarlig för en orm, i synnerhet en panikslagen katt.

Men även om det bara är löst snack tycker jag att klassföreståndaren och kuratorn ska meddelas.

modellflickan
0

Min lilasyster är ett par år yngre och lite osäker som vissa kan vara i den åldern. Men jag ska se vad jag kan göra. Mår så dåligt efter det hon berättat..

#22 Jag hoppas ju oxå att det bara är snack, men dom hade berättat så ingående om det hela och enligt min syster verkade dom trovärdiga. Gråter

MyTwiggs
0

Förlåt för att jag går tillbaka till hundfrågan, det är helt OT, men jag vill hävda att seriösa uppfödare idag avlar på de traditionella "kampraserta" för att de ska bli trevliga frmiljehundar. Man lägger stor kraft på den biten och ställer höga krav på temperamentet inom dessa raser, vilket man inte gör lika rutinmässigt inom de rena sällskapsraserna. Missförstå mig rätt, men hur ska vi veta, när förmodligen tämligen få personer har försökt använda en dvärgschnauzer som kamphund?

Nu lägger ni ver hundfrågan Flört

Twiggie Dessjack, My Twigg´s Cornish rex & Design
www.mytwiggs.com

Moa-16
0

Vad f*n, det är ju för mycket för att vara sant. Inte kan man se något roligt med att plåga djur? Låter bara för sjukt det här.

[Hilo]
0

#25 Även om detta inte behöver vara sant, så finns et folk som faktiskt tycker det. Sorgligt nog..

Lill-Kisse
0

#23 Sådana här förfärliga övergrepp kan man självklart anmäla till polis utan att ha namn och adress på förrövarna. Med hjälp av de uppgifter man har, kan polis undersöka ärendet och förhoppningsvis komma på vilka de är. Polisen kan exempelvis intervjua de killar, som berättade om dessa hemska saker. Någon annan kan ha gjort en anmälan också, så att polisen genom att lägga ihop information från flera olika håll, kommer på vilka djurplågarna är.

Silvestris
0

Ingående detaljer behöver inte betyda att killarna har utfört handlingarna själv. Det kan räcka med att de har kollat på vidriga filmer på internet. Det finns mycket hemskt att se på internet.

sahar08
0

#9 modellflickan

Vad detta kan bero på är att det ser olika ut i olika länder.

Ex djurplågeri kanske är vanligare i andra länder då man inte har husdjur där utan katter och hundar lever på gatan och är smutsiga och sjuka. Detta gör att människan får en annan syn på djur. Jag rättfärdigar absolut inte djurplågeri då jag tycker sådant är avskyvärt och själv är djurälskare.

Kanske har du varit i grekland nån gång och sett hur gatukatterna behandlas. Själv jobbar jag med ensamkommande flykting ungdomar och de flesta älskar katter och tjatar på att få träffa mina.

Men som sagt det finns ju olika problematik i olika länder. Snatteri förekommer inte så ofta i mitt land ex men här i Sverige är det ganska vanligt bland ungdomar.

Alla har olika förutsättningar och även om du sett xx och xx vilket jag uppfattar som icke svenska nationaliteter menar du då på fullaste allvar att då måste vi alla vara djurplågare???

Jag har under min tid på dagis ochså sett at barn ofta är väldigt elaka mot ex fåglar men jag drar inte alla stackars barn över en kamm.

Tycker folk lägger för mycket energi på hudfärg och hårfärg ta tag i det riktiga problemet istället. Det är lätt att kritisera andra

modellflickan
0

#29 Nu överdriver du det hela en aning. Har jag jag dragit alla utlänningar över en kam? Har jag sagt att alla utlänningar är dumma fän? Läser du vad jag skriver överhuvudtaget? Idioter finns i alla kategorier och färger vilket jag också påpekat. Nu råkar dessa två djurplågare vara av utländsk härkomst. Men killen i Lerum som plågade ihjäl katter var ju svensk.

Nu tycker jag du ska släppa snacket om invandrare. Återgå gärna till ämnet ifråga tack.

sahar08
0

Min uppfattning var att när du skrev

- Men däremot finns det xx och xx som har ihjäl änder och andra fåglar i en damm inte långt ifrån där jag bor. Det finns många ögonvittnen till det. Vad kan det bero på?

menade du att dessa är invandrare etc men om detta inte är fallet så ber jag om ursäkt! Kanske tog åt mig för hårt och missuppfattade vad du ville säga.

Skönt att det inte var så du menade!

Mvh sahar

sahar08
0

Djurplågare vet jag inte riktigt hur man ska få bort men personligen tycker jag att de som åker fast får för milda straff helt enkelt

modellflickan
0

#31 Ingen fara, man kan lätt missuppfatta andra, speciellt när man inte sitter öga mot öga så att säga..

Ja Sverige har alldeles för klena djurlagar. Det är verkligen trist att vi inte kommit längre än så..

sahar08
0

bra no hard feelings :-)

Lill-Kisse
0

"Misshandel

Misshandel är ett brott enligt brottsbalken och ska anmälas till närmaste polismyndighet. Om polismyndigheten beslutar att ej åka ut i ärendet så begär att få skriftligt på det beslutet. Därefter har du möjlighet att JO-anmäla polismyndigheten.

Straff

För djurplågeri kan den dömas som uppsåtligen eller av grov aktsamhet, otillbörligen utsätter djur för lidande, till böter eller fängelse i högst två år. (Brottsbalkens 16 kap 13 §) Det kan gälla brott som till exempel överansträngning, misshandel eller vanvård."

(Citat från tråden "Hur anmäler man vanvård" inom denna sajt.)

modellflickan
0

#34 Glad

Vet inte om jag själv ska ta och besöka skolan och kanske prata med killarna..Kan inte riktigt släppa detta..

Lill-Kisse
0

#36 Var du bara ute efter att skriva av dig, hade du kunnat skriva i din privata dagbok. Dina känslor har vi inte med att göra, men uppgiften om djurplågeri berör och då vill man att någon agerer. Du har fått tips om att djurplågeri ska anmälas till polis. Gör det.

modellflickan
0

#36 Du behöver inte bli otrevlig för det! För att polisanmäla så det kan leda någotvart så behöver jag fler uppgifter. Läs vad jag skrivit ovanför din kommentar. Jag funderar på att besöka skolan och prata med grabbarna själv. Duger det tro?

Ladymon
0

Har något GJORTS ang detta … eller är det ända bara disskutioner ?

TS Måste anmäla detta , det spelar ingen roll hur mycket eller lite info hon kan ge polisen , de är deras arbeta att ta reda på mer.

Om inte hon gör något ..finns det något vi kan göra istället för att sitta och beklaga oss och diskutera "kamphundsraser" det ger inte dessa stackars katter någonting. Istället för att sitta och beklaga oss så borde vi hitta på något vi kan göra och hur…

Kan vi agera på något sätt…?

*detta är absolut inte illa menat mot någon* det känns bara så frustrerande !

NaimaG
0

Förfärligt, kan inget annat säga.

#17 Beror vad man menar med kamphund. Både pitbullen och bulldogen användes i tjurhetsning under medeltiden, något som förbjuds 1835. Så på så sätt kan man kalla dem kamphundar men att slåss mot andra hundar osv är dem inte avlade för, i dagsläget är både pitbull och bulldog en brukshund som används inom polis, väktare och brandmans yrket.Glad

sahar08
0

#39 Jag känner också att vi måste göra något åt detta problem då det verkar ha blivit mer och mer.

Jag tycker att jag väldigt ofta nuförtiden läser att katter och andra djur har plågats till döds.

Detta är fruktansvärt men jag vet inte vad man kan göra för att stoppa dessa sjuka människor Gråter

VeronicaS
0

Anmäl! Både till polis och skola!