Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 1614 ggr
[Stampelina]
0

Vår "dyra" katt, ett problem för andra?

Måste bara berätta om när min man var och träffade några bekanta till oss i helgen. Han hade kameran med sig och visade bilder på vår nyligen hemkomna prinsessa, de frågade om hon var en raskatt och han svarade att ja det är hon. De ifrågasatte genast varför vi varit tvungna att köpa raskatt och inte kunde "ta en" från ett katthem (de verkar tro att de katterna är gratis…) Min man svarade att precis som när vi köpte hund så letade vi efter en kattras som hade utseende och framför allt egenskaper som tilltalade oss och då föll det på just denna ras och just denna individ. De började diskutera att man kan få en superbra huskatt från ett katthem med osv, han svarade med att ja men vi gillar ju att ställa ut och kanske ev någon gång ta en kull. Vi har ju tidigare haft huskatt men ville denna gång ha en raskatt. Sen var det så enkelt som att vi fallit stenhårt för denna rasen - Punkt slut.

Sedan kom ju den givna följdfrågan. "Jaha vad kostar en sån där då?"

"Pengar" svarade min man. Efter en stunds pressande hade de lyckats klämma ur honom vad vi betalat för henne och de mer eller mindre gjorde narr av honom och tyckte han var dum i hela hu-et… Det himlades med ögonen och hånades.

Jag fattar inte problemet!

För det första:

När man betalar 15000:- för en hund säger ingen någonting, det är helt ok, men hur då undrar jag genast? En hund lever ungefär i genomsnitt hälften så länge som en katt. Varför har hundar högre status? Vi har själva hund men tycker att alla djur ska ha lika värde!

För det andra:

Ingen av dem som ifrågasatte behöver drabbas ekonomiskt, de behöver inte betala!!

För det tredje:

Varför bryr sig folk så förbannat?

För det fjärde:

Vad är det som gör att det är så laddat när man berättar att man ska köpa raskatt/rashund? Varför retar det en del människor??

Jag tycker det är helt ok att lägga samma peng på katt som på hund, så är det med det.

Jag accepterar och respekterar att andra inte tycker det känns ok att lägga så mycket på vare sig hund eller katt, men kan man inte bara låta folk göra som de vill utan att himla med ögonen och visa sitt missnöje.

Blir så trött…

Dorkiis
0

jag förstår dig helt. Jag har varit med om samma sak -fast tvärtom! När jag skaffade Ellie ifrågasatte de att jag hade skaffat en "vanlig huskatt" och ingen "cool långhårig skogkatt".

De frågade om det var för att jag hade för lite pengar och hit och dit och att jag borde sparat till en istället.. De förstod helt enkelt inte att jag valde att skaffa en huskatt och inte hade velat ändra på det även om jag hade haft hur mycket pengar som helst =)

Men jag tror att de som sa så till er mest är avundsjuka.. det är så det brukar låta då =)

spiritedaway
0

Hände samma sak för oss. Man var helt dum i huvudet som betalade för en katt när man kan få en gratis. Och att vi sen kastrerade damerna utan att ta en kull gjorde ju oss självklart bara dummare i skallen eftersom då tjänade vi ju inget på våra dyra katter.

Tyvärr är synen på katter inte den bästa.

[Norrbysa]
0

Oftas så tror folk att det är nästan gratis att köpa och ha en katt. Katter försäkras inte och avlivas hit och dit för småsaker..

Katternas status i Sverige är i botten.. Det är så synd!

Helenas-Margit
0

Jag var med om precis samma sak , folk trodde man var dum i huvudet som köpte en katt för så mkt pengar, jag orkar inte bry mig utan inser bara mer och mer för varje dag som går att jag verkligen verkligen skulle kunna gett hur mkt mer pengar som helst för min lilla raggis för han är den bästa katt jag träffat

[Stampelina]
0

#2 - Vi har ju sagt att det är mycket som ska "gå igenom" innan vi bestämmer oss för att ta en kull på vår smula, hon ska hcm-testas, ställas ut, testas för blodgrupp  osv. Skulle det visa sig att hon "inte håller måtten" på något vis så kommer vi naturligtvis kastrera henne med och då kommer det väl himlas med ögonen igen och fällas dumma kommentarer i vanlig ordning, men det skiter jag fullständigt i!

#3 - Precis så verkar dessa människor tycka och tänka, sorgligt för de stackars katter som hamnar hos såna människor.

#4 - Exakt så känner jag med!

[Stampelina]
0

#1 - Sanslöst!Skrikandes

spiritedaway
0

Man lär sig att stänga av efter ett tag och orkar inte ens försöka förklara.
Speciellt när det är samma människor som frågar samma dumma frågor.
Sånna som verkligen inte kan ändra syn på katter.

JessicaN
0

Jag har fått höra att jag har betalat mycket för en huskatt.

Dom kommer från katthem, ca 700-800 kr och de förstår bara inte hur jag kan lägga "så mycket" pengar på en huskatt när man kan få en för en hundring eller till och med gratis.

Men då har dom ju inte räknat med att katthemskatten är vaccinerad, kastrerad, id-märkt och avmaskad, det hade man annars fått göra själv och då kanske många struntar i det och det bidrar till oönskade och sjuka djur.

Dessutom vill inte jag vara med och stötta huskattsavel.

På katthem så finns det oändligt många färger och olika temperament på katterna.

[Hilo]
0

En katt = skit i mångas ögon.
Men när det ska köpas ny bil DÅ jäklar!
Inte visste jag att nya fäljar fick bilen att gå bättre och säkrare.

Alla har vi olika prioriteringar.
Kan ju erkänna att ibland blir jag irriterad på folk som lägger pengar på -enligt mig- skitsaker.
Men håller tyst om det och tänker att de säkert tänker samma sak om mig..

Men det är drygt när man ska få det uppkastat i ansiktet.
Det håller jag mig ifrån.

Halvdansken
0

Det är säkert som ni skriver - det är kattens låga status som gör att folk tycker att de ska vara gratis.

Sen ska väl folk överhuvudtaget inte lägga sig i vad andra lägger pengarna på, så länge det inte handlar om droger eller sånt. Att man gitter.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Mona22
0

oj vad man har fått höra de kommentarerna du nämner. varför köpa en sån dyr KATT? vad ska du ha den till? en kompis köpte en blandrashund för 6000 ,samma som jag betalat för katterna, och det var helt okej. folk fattar inte att det kostar pengar att föda upp katter. 

#10 håller med dig. varför ska någon bry sig om vad katten kostar, sålänge det är jag som betalar? vill jag lägga 10000 på en katt så gör jag det, vill jag lägga det på en hund så är det mitt val ju.

blondifire
0

tycker precis som #11 skriver, hade jag lagt samma summa på en blandras hund hade det inte fått några kommentarer men folk stör sig nåt grymt på att jag kan köpa en katt för 5.000 eller att jag säljar kattungar för samma summa!! sen att man lägger pengar på "dyr" mat,hälsotester,utställningar m.m gör mig bara ännu mer "korkad" i folks ögon men eg, who cares?? det är min passion,mina bebbar, jag springer inte längre på krogen, det ger mig inget,dyra kläder? nää, inte min grej, resor? har 4 barn så det skulle det ändå inte finnas pengar till o lockar inte nämnvärt. katterna finns där oavsett vad. dom är mina vänner,bebisar,psykologer,lärare, you name it! jag och barnen har samtidigt ett gemensamt intresse, dom lär sig omhändertagande,empati,ansvar,separationer m.m.

vad är bättre o lägga pengar på??!

S*Winsnes Wilda

Signe-Jonna
0

*Suck* (Har inte så mycket annat att säga om folks okunskap.)

Sen vill jag också tala om att man inte tjänar pengar på att ta kull! Själv går jag back på varje kattunge jag säljer, så påståenden om att tjäna pengar på kull är oftast fel. Vill man tjäna pengar på sina katter så får man i så fall se till att svälta dem eller ge dem skitmat och man bör också låta bli att åka till veterinär om någon blir sjuk och låta bli att vaccinera osv… Men det finns ju säkert dom som gör så också! Skrikandes Annars är det väl "uppfödare" av huskatter som kan tjäna pengar genom att lura folk att de säljer raskatt, och inte brukar de vaccinera & chippa osv…

asvensso
0

Haller med!

Det ar ett amne dar alla maste ha en asikt och uttrycka den och utmana oss kattagare. Tank om vi var lika "diplomatiska" och fragade folk rent ut varfor de satter fler an tva barn till varlden nar det finns svaltande barn i Afrika samt tonaringar med drog- och valdsproblem som faktiskt behover ett tryggt fosterhem….

Att ta en katt fran ett katthem ar inte alltid sa himla latt, speciellt inte om man har andra djur och barn. Vissa katter har misshandlats fysiskt och psykikt och har problem. De behover mycket karlek och kanske att fa avar ifred mer an andra djur. Ungefar som fosterbarn da…..Manga katter pa katthem blir fantastiska alsklingskatter i nya hem ocksa.

En militant katthemsforesprakare i min bekantskapskrets missar aldrig ett tillfalle att  beratta att hon ALDRIG skulle kunna ha samvete att kopa en "framodlad" katt nar det finns sa manga stackars katthemskatter….jag lyssnar inte langre. Vissa lagger pengar pa resor, sprit, cigg, fina bilar, designerklader - jag lagger pengar pa mina katter.

Fraaaaaaasssss

sahar08
0

Jag har märkt att människor över lag gärna vill lägga sig i och klaga på alla andra än sig själva. Har man olika åsikter vill även människan lägga all sin kraft och energi på att "omvända" den som inte tycker som en själv.

Sådana människor tillför enbart osäkerhet i ens liv och man ska så snabbt som möjligt göra sig av med sådant folk och bara omringa sig med människor som är positiva och som får dig att må bra :-)

/ Sahar

Jina
0

När jag tingade Luna och Thea samtidigt, vilket skulle ge ett sammanlagt pris på 12 000 kronor, kläckte min ex-sambo följande pärla: Är du tokig, det kan du få en platt-TV för!

[Hilo]
0

#16 Vi köpte vår plattTV för 4000, katterna kostade 9000 Flört

Hihi.

Annaliz
0

Som sagt har folk olika prioriteringar och olika intressen, men att en annan människa är missunnsam till den andra tycker jag är elakt. Även om inte den personen skulle göra samma sak, så kan man väl glädjas åt att personen som väljer detta är glad och mår bra. Visst handlar det om avundsjuka för det mesta och då blir det såklart svårt att visa glädje åt en annan människa. Antingen tar man upp detta med personen i fråga eller så säger jag som någon annan skrivit i tråden att man skall hålla sig borta från sådana människor, för dem gör dig inget gott.

blondifire
0

#18,precis så är det. min mamma suckar över antalet katter men som jag sa: vart skulle jag vara idag med min depression och panikångest om jag inte haft dom som håller mig i kontakt m människor med samma intresse,kel o gos,ansvar? visst jag har barn men på nåt sett så är det inte samma sak. så mina katter är bra mycket billigare och nyttigare än mediciner och psykologerFlört.mamma håller motvilligt medSkrattande.

S*Winsnes Wilda

kattisss
0

Jag förstår helt! mina vänner tyckte att jag var dum som sparade pengar till min bengal flicka.. varje gång dom frågade om jag ville ut och festa sa jag nej.. "aha juste du sparar till en katt haha töntig du är" jag tjänar okey och det räcker till mig och min lilla älskling, ångrar inte att jag köpte en raskatt! :)