Utställningar för icke renrasiga och handikappade?
Hm. .. en aning konstig fråga kanske, men seriöst, finns det utställningar för katter som är typ handikappade? Som tex en katt som fått emputera svansen, ett öga elr så. Och för sånna renrasiga? Om de finns så är det riktigt häftigt, om de inte finns så borde det finnas :)

Nej det har jag aldrig hört talas om. En utställning är ändå en skönhetstävling, och vad ska man bedömma isf? "Största skönhetsfelet"? :S
Men en huskatt får du ju ställa ut på en vanlig utställning, det är inte bara för rasisarna :)
det är en skönhetstävling där man får poäng för rumpans längd, ögonens färg mm och då får inte de delarna av katten fattas.
Dommaren kan inte göra en helhetsbedömning av en katt med defekter. Det gäller lika för huskatt som raskatt.
En katt man ställer ut får inte ha en enda "blesyr" av skada. Möjligtvis de tar hänsyn till en avelshane med ett ärr på örat.
Kastreringsärr? 
Min hankatt fick draget cert pga att han hade en repa i örat som en hona gjort.
Försår inte varför det skulle vara häftigt att ställa ut katter med skador även om de är läkta.
Stolt ägare till tre La permer
Förlåt om jag ställer en till fråga. Det hänger ju i alla fall ihop med tråden.
Vad är det som döms när det är huskatter? För raserna finns det ju vissa saker att gå efter. Men huskatter kan ju se ut lite hur som helst. Vad går man efter där?
#5 En intressant fråga!
#5 och #6 Det är nog mycket allmänintrycket. Verkar katten pigg och glad, om den har fin kvalitet på pälsen, hur proportionelig kroppen är till ben och svans och liknande :)

Först och främst delas dem upp efter hårlag - långhår och korthår, sedan bedömmer man temperament, kroppsbyggnad och allmän kondition. En fördel brukar vara om katten inte är för lik en redan etablerad ras, tex en skogis.
#7 Jo det låter ju rätt logiskt.
Men det kan säkert spela en rätt stor roll vad domaren själv gillar också antar jag.
#8 Okej där ser man. Alltså det där med att inte vara för lik en redan etablerad ras.

#9 Det gör det absolut! Har hört om domare som ratat katter med vissa färger för att dem bara tycker en huskatt ska vara brunagouti. Helknäppt. Men ja, det är mycket av en smakfråga hos huskatterna. Raserna har ju standarder att gå efter (som visserligen tolkas olika av olika domare), men ändå riktlinjer. Huskatter har ju ingenting, där vill man ju mest att det ska se "normalt" och "passande" ut. Och ja, det är ju väldigt luddigt ;)
Jo men det tycker jag är ganska bra att en husis saskattka se ut som en husis och inte en raskatt. Och då menar jag inte raser som "Åh en blå husis - den är för lik en russian blue", men säg att det kommer en långhårig husis med plattnos.. Kan inte vara så kul för perserägarna.. :/
Huskatter bedöms efter en huskattstandard och domaren tittar främst på kattens kondition, kroppsbyggnad och temperament.
#9 Visst har det mycket med personligt tycke att göra. Jag ställer ut en husis och ibland vill domarna ha en mer slank och smidig husis, sen kan det komma en domare som tycker om lite mer rejäla killar (som min kisse
)
Ja det kan verkligen inte vara det lättaste att bedöma huskatter i alla fall. Eller så är det lätt just för att det är sådär luddigt.
#13 Dom domare som har bedömt min katt har nästan alla sagt att dom ÄLSKAR huskatter men att det är väldigt svårt att bedöma dom.
Någon har sagt att alla skulle kunna vara vinnare för att dom är fina på olika sätt eftersom det inte finns något "speciellt" sätt egentligen som dom ska se ut på.
Men det gör det bara roligt att dom inte bara bedömer efter vissa poäng utan ifrån vilka huskatter domaren tycker om :)

#14 Jag det är ju den största charmen med huskatter - att dem kan se ut precis hur som helst och det finns inget "rätt och fel"! :)
Fast även inom rasbedömningarna kommer domarens tycke in i bilden. Även om det finns en standardmall att gå efter så tolkar alla den på olika sätt och har sin egna bild av "den perfeka raskatten". Som exempel så missade min skogishane sitt cert då den jämnbra hanen han tävlade mot hade ett något grövre ansikte som föll domaren mer i smaken. En annan domare hade kanske valt min kille istället. :)
#15 Precis, huskatter förekommer i så många olika färger och former.
Jo, det förstås. Domaren måste ju tycka om den katt han väljer ut. Har t.ex. många gånger sett domare som väljer mellan två katter, den ena är egentligen "finare" men den andra har bättre temperament och då kanske den katten vinner som inte riktigt är "lika fin".
Nu är ju inte jag så kunnig om raskatter men det är nio absolut som du säger.

Huskatter utan svans får ställas ut. Har aldrig sett en på utställning men varför inte?
Med andra saker som utan öga o så tror jag inte är så uppskattat men vem vet?
Det är ju en skönhets tävling det är o man skall presentera katten så fint man kan. En katt utan öga är nog fin o söt på sitt sett men många skulle nog reagera på detta. Sedan ser ju inte katten lika bra o då kanske den kan bli rädd o börja bitas o rivas o det går ju inte. Så jag hade för min del lämnat den hemma!
Och det är så sant som det är sagt, domare dömmer olika hela tiden. Ofta säger de att det kan gå tvärtom dagen efter. =)
Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!
S*Luddhuvet´z

Okej, för jag har nämligen en katt som saknar ett bakben .___.
# Jag tror du har världens finaste å goaste katt utan en
katt dommares bedömning.
Får jag säga min mening så har handikappade katter ingenting att göra på utställningar. Inte för att de inte är vackra och härliga utan för att handikappet (självklart beroende på vilken typ vi talar om) kan göra dem känsligare för stressen en utställning ändå innebär.

Jag skulle aldrig ställa ut en katt utan bakben. Nej du får vänta några år tills du köper en hel o frisk katt!
S*Luddhuvet´z
På illerutställningar brukar det finnas sk "handicap" som en utav klasserna. Där ställs illrar ut som har någon defekt som avsaknat ben, avbiten svans, bortopererat öga.. Då bedöms illern utan att få avdrag för själva handikappet.
Sajtvärd på Iller.ifokus
Jag har precis ögnat igenom utställningsreglerna (http://www.sverak.se/SVERAK/Regler/inlaga%20Utställningsregler%202009_03.pdf) och där står det vid punkt 3.9 Fel som medför diskvalificering, r) : all uppenbar försvagning som inskränker rörelseförmågan
Borde inte avsaknad av ett ben ingå där? Svans eller öron får inte vara kuperade, så jag tror inte att ett amputerat ben är tillåtet. Blinda eller skelögda katter får inte delta, men står inget om bortopererat öga.. men får man inte delta om svansen amputerats efter en skada, så vore det konstigt om en enögd katt får det. Men det är ju som jag tolkar det, jag vet som sagt inte. Det står ju inte svart på vitt i reglerna.

Jag har vid ett flertal tillfällen varit med om att svanslösa huskatter ställts ut.Fast jag har däremot aldrig se nån bli NOM…
Att vara svanslös kan ju knappast räknas som ett handikapp, katten har ju inget problem att röra sej bara för att den saknar svans! Skulle svanslösa katter inte vara önskvärda på utställningar skulle man ju inte kunna ställa ut ex. manx eller cymric.
Eftersom hornhinneskador inte är OK på SVERAK-utställningar misstänker jag att enögdhet inte heller är OK.
3.9 Fel som medför diskvalificering
l) blinda katter
Katt som saknar ett öga är ju blind på det ögat och blir alltså diskad.
u) katter med kuperad svans eller kuperade öron.

EddaM = Min kisse är lika frisk som alla andra katter, hon ser bara annorlunda ut.

Det är skillnad på medfödd kort svans och kuperad svans. Hur man isf kan göra skillnad på dem olika svansarna hos en huskatt vet jag inte..

#27; Det tror jag säkert att hon är men ändå ingen katt du kan ställa ut tyvärr.
S*Luddhuvet´z