När katterna äter olika sorters mat. Hur gör man?
Vi har en katt och funderar på att skaffa en kattunge framöver men jag bekymrar mig över hur vi ska göra med maten. En kattunge kommer ju äta ett annat foder än nuvarande katten som är strax över ett år och kastrerad, och det känns som att det är svårt att få dem att äta på regelbundna tider. Hur har ni gjort?

Jag har ett huvudtorrfoder (som fungerar på alla, jag använder JamesWellBelowed) som alltid står framme, sen så blandar jag bebisens (eller om man har som jag dräktig hona) mjukmat med bebisfoder däri. Då slipper jag att övergöda de som inte ska men den som behöver får sitt.
Sen har jag hört ett bra tips om att skaffa en låda med en liten öppning som bara bebisen kommer in i, därinne står bebisfodret, de vuxna kommer inte åt det
. Jag ska själv försöka ordna något dyligt nu när jag ska ha bebisar här hemma.
Det kan bero på lite vad för mat man ger sina djur.
Ger man vuxenkatt blötfoder och t.ex. torrfoder vid sidan av så kan en kattunge må bra på det. Men då öär det viktiga just att kattungen får den näringsrika blötmaten.
Har du bara torrfoder, så är mitt tips att antingen komplettera med blötfoder, eller köra torrfoder och uppdelade måltider.
Svårigheten är ju kattungen som egentligen bör ha fri tillgång till mat. Men ger har man torrfoder framme (det vanliga man har hemma) och ser till att de får tillräckligt med blötmat 3-6 gånger om dagen så klarar sig ungen och den vuxna också bra.
Vi har många katter (9) som äter flera olika slags foder. Vi ger dem mat 3 - 4 ggr per dag och i skillda rum. Det har fungerat bra.
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"