klubbar/utställningar? (allt)
Ja Jag vill ställa ut min huskatt i sommar och har några funderingar om det.
1.man måste ju vara medlem i en klubb hur blir man det?
2.hur mycket brukar det kosta att vara medlem?
3.hur går en utställning till?
4.kan man ställa ut en huskatt på SVERAKs utställningar?
5.vad menas med 1 eller 2-cert utställningar?
6.hur mycket brukar en utställning kosta?
vet att det är mycket!
men behöver hjälp!

1. gå in på sveraks sida och klicka på http://www.sverak.se/SVERAK/Kattklubb/index_kattklubb.htm välj sedan en lämplig klubb ja är medlem i top cat club (sthlm)
2. i min klubb kostar de 350/år men de kostar oftast mellan 300-500kr
3. det är för kompliserat för att förklara kort men kolla här bla http://www.sverak.se/SVERAK/Utstallning/index_utstallning.htm
http://www.janitasdesign.com/softspot/ ett burskynke och låda och mat/vatten skål behövs oxå.
4. ja men den måste ha huskattsbevis, och är den över 10mån måste den va kastrerad med intyg och cippad och så klar vacc enligt rekomendationerna..
5. cert är lätt förklara pris.. så på 1-cert kan du alltså få ett pris och på 2-certs två.. du behöver ex 3cert för att uppnå att bli champion från 3 olika dommare då.. vet inte om huskatter riktigt har samma "regler" som raskatter men de går att titta på sverak med.
6. 300kr ca

Med 1 eller 2 certs utställning menas att står det 1 cert så tävlar man över två dagar.Grundbedömingen ena dagen och Panel andra dagen,Står det 2 cert så är det en utställning på lördagen och en på söndagen då kan man välja om man vill tävla en dag och välja lördag eller söndag eller tävla båda dagarna.
Stolt ägare till tre La permer
tack!
behövdes!

#2 bättre förklaring ja visste inte riktigt hur ja skulle få till de dära..

Huskatter är lite annorlunda att ställa ut än raskatter. Husisar får inga cert. Men de blir placerade 1:a, 2:a osv. Ibland får man en rosett för detta. Den som blir 1:a blir Nominerad till panelen (final) där den får möta den bäste hanen om du har en hona eller hona om du har en hane. Den som vinner detta blir BIS korthår- om du har en korthåring katt eller BIS-långhår om den är långhårig. Det är första året i år som det tas ut en korthårig BIS och en långhårig. Förut så möttes det bästa korthåret o det bästa långhåret. Ev. kommer några klubbar att ta ut även bästa huskatt totalt med.
Man lär sig en massa om katter o olika raser på utställningar o jag lyssnar ofta på olika domare. Kan säga att det är jätte kul att ställa ut o jag ställer ut både huskatt och norska skogkatter.
Lycka till o vi ses kanske på nån utställning fram över =)
Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!
S*Luddhuvet´z

Det är bara på SVERAK som huskatter inte kan ta cert och titlar.På IDP kan även huskatter tävla om cert och ta titlar.
Stolt ägare till tre La permer
okej!
nu vet jag lite mer!

det är verkligen kul att ställa ut huskatter, vissa tror inte att det är huskatter om du inte säger det ;).
vissa som såg våran blåa (grå) kisse trodde det var en russian blue men inte alls. en vanlig,älskad huskatt var det.
tycker absolut du ska prova att ställa ut.
om du ska ställa ut, så vänj katten vid att lyftas och hållas fast. även att man får röra den överallt. ses i sommar .
Medarbetare på Cornish rex iFokus & Flyg iFokus
Jag ska gå på min första (!) kattutställning i Örebro i månadsskiftet. Måste se hur det går till.. Kanske det är något för mig?

#9 vad roligt. jag ska dit 1 februari och ställa min cornish. måste titta på din huskatt då. älskar huskatter
. lycka till på utställningen.
#10 Nu ska jag inte ställa ut.. men jag ska se vad som händer på utställningen för att se om det är något för mig.. Gillar egentligen inte detta med prepareringar och sånt.. men man kan ju ändra sig! Har en coonis, bruntabby, bicolour.. tror det heter så! 
Vill se hur andra coonisar ser ut, det är maffiga djur!

Jag kommer ställa ut min huskatt SW`07 Feztiz på lördagen och hon delar bur med min unge skogis. På söndagen så ställer jag ut min skogis Leo. =)
Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!
S*Luddhuvet´z
Jag ska oxå dit på lördagen, ställer ingen katt den här gången.
Jag ska träffa hankatts ägare, kolla deras hankatter för en ev. parning.
jag måste lyfta känna å sträcka på katten kolla längder å pälskvalite kolla ögon öron å svansens längd.
Ja det är inte bara en stamtavla som ska kollas, när man är ute efter en avelshane
Tänk om man skulle göra så innan man hittade sin egen tilltänkte

#11. jo de är väldigt vackra. som jag fattat det måste man vara ute i tid och betala på första anmälningsgagen för att ha en chans att komma med ,för det är många som ställer ut av den rasen och andra semilånghår av kategori 2. hade tänkt ställa ut våran skogis men det finns nog ingen chans att komma med tyvärr.
#12. jag har sett Feztiz och hon är verkligen söt. 
tyvärr fick vi ta bort våran husis, annars hade han också varit med.
tycker det är kul med personer som både ställer huskatt och raskatt.
#13. jo detär mer än stamtavla som ska kollas. lycka till att hitta en vacker hane till din hona.
#14 Jag tror att det är ca 54 st på lördagen och 25 st på söndagen, coonisar alltså.. Går dit på söndagen, då kanske det är lite lugnare för en gröngöling som jag.. Det är mycket att ta in! Enl nerikes kattklubbs hemsida så finns det plats kvar på söndagen..Ta en titt där! www.nerk.se 

#15 jo det var en del coonisar att kolla på. det finns plats kvar ,men inte i kategori 2 som skogisar och coonisar tillhör. de brukar bli fullt först tyvärr
. men kika ska jag med göra allafall
( har inte kunnat varit inne så mycket) Tack för alla fina tips… får väl se hur det går. hade tänkt att ställa ut henne i juni men vi var bort resta så!