Utställningsförberedelser för korthårig katt
Hej, undrar om någon har tips för hur man snyggar till en korthårskatt inför en utställning och i allmänhet. Det står ju en hel del om pälsvård i böcker och så, men jag hittar nästan bara tips på hur man gör med långhårskatter.
Det jag letar efter är dels nån form av checklista på vad man ska göra och kolla, samt gärna lite info om hur man gör.

vad bra, jag har en långhårig och vill gärna ha lite tips, är ny inom området =)
Har fått lite tips om schampo och så från min djuraffär. Hon som har den svarar på alla mina frågor, men hon har skogisar. Åter dessa långhåringar… ;)

jag har huskatter, och det är nog skogis i henne, jag tar imot alla tips som finns =)

Jag har tre långhåriga katter som jag ställer ut ca en gång i månaden. Två husisar o en skogis. Dem badar jag 2-3 dagar innan utställning. Jag tvättar dem i två omgångar med vanligt yes diskmedel (gröna). Sköljer noga mellan o efter den sista in löddringen så jag får bort allt diskmedel. Sedan torkar jag två av dom o låter de självtorka, min vita fönar jag för hon brukar att frysa efteråt. När jag ställt ut korthåriga katter så har jag gjort på samma vis. Det är viktigt att borsta de långhåriga katterna efter badet medans de torkar så de inte får tovor. Sedan finns det puder o annat om man vill ha en fluffig krage men endast på vista katter. Till färgade katter så finns det spray. Sedan finns det naturligtvis dyra schampoon o tvätta katterna med men man får ett bra resultat med yes oxå. Sedan kan man ha ett sämskinn o stryka katterna med på utställningen innan de skall upp…det gäller de korthåriga. =) Bilden e på Zlatan när han badar.
Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!
S*Luddhuvet´z
Haha, då sitter vi här båda och väntar på tips… Någon…? :)

kan man inte ta sämskinn på långhåriga?? oki är det nått mer man ska tänka på innan man ställer ut en katt, rengöring av öron o sånt??

Sämskinn passar bättre till korthår då man vill ha lite burrig på de mer långhåriga men det e klart att det går att använda. Jag har aldrig behövt göra rent öronen på mina men om de e mycket smutsiga så kan man klart göra det.
S*Luddhuvet´z

oki, så det är inte så mycket man måste göra ??!!
Någon koll på vad det är för skillnad på människoschampo och kattschampo förutom priset? Kokar mitt schampo själv och det skulle vara trevligt att kunna göra till katten också. Fick tips på ett typ minkoljeschampo(?) som skulle vara bra för min katt, det fanns en speciellt variant till röda och bruna katter. Men det var hemskt dyrt…
Vet att klorna ska vara klippta, men precis som coockie_87 undrar jag vad man mer ska pilla med?

Nej inte med själva katten, men det är viktigt att katten inte har några tovor o lockigt hår mellan bakbenen. Sedan måste man ha ett burskynke, matskål o vattenskål. Mat o vatten o en stol för det blir många timmar att stå om man glömmer.
S*Luddhuvet´z

joo klorna ska ju va klippta, men det måste ju finnas mer…

Jag vet inte riktigt vad det är för skillnad, mindre parfym o så kan jag tänka mig att det är. Ja klorna måste vara klippta=)
S*Luddhuvet´z

Scilla du kan alltid prova dig fram med det egen gjorda schampot. Om pälsen känns bra o e glansig o så=)
S*Luddhuvet´z

men kattschampo är ju framtaget för att dom ska klara av det och få fin päls, och vad har vi för likheter med en katt?? =P
Hmm. Då borde man ju kunna göra ett neutralt schampo utan parfym, typ bara tvättaktiva ämnen till henne. Men samtidigt känns det lite lyxigt med ett specialschampo till lyxkatten…

kan du tillverka lyxschampo till min kisse mee ?? =) hihi

Jag tror katt schampot tar bort mer fett från kattenspäls med. Men det finns väl olika där med. Jag använder yes o det ger alltid ett bra resultat. =)
S*Luddhuvet´z

Så länge ni inte använder mjällschampo för människor på katt, det är farligt för dem.

många som annvänder det. ingen som köper dyra kattschampon??

#19 använde det en gång på en av mina katter med pälsen låg platt ner o det vill man inte på ett långhår. =)
S*Luddhuvet´z

av kattschampo??

Ja av kattschampot, men det kanske var en dålig sort. En annan ide att du ringer någon i din kattklubb som har skogisar så kanske hon/han hjälpa dig lite mer o hitta i djugeln av schampo =)
S*Luddhuvet´z
Var bor du cookie_87?

joo för det finns ju en hel del. vill ju att katten ska må bra oxå, hur ofta kan man ge ägg till katterna, hela el ägggulan??

#10 vad menar du med lockigt hår mellan bakbenen??? *nyfiken*

Ger man rått så ska man bara ge äggulan, ger man vitan också så koka det löst. Vet inte hur ofta dock.

varför kan man inte ge hela ägget rått???

jag bor i kinnarumma scilla =)

någon som hört tallas om Laveta & Taurin Fällning ???

#27 äggvita sägs hindra upptagning av näring.
Nu tänkte jag ta tag i och svara på vad man kan göra med korthår (kh), men det skiljer nog rejält från ras till ras, vad pälsen behöver är ju ganska olika, t ex en britt päls skall ju vara krispig, med underull och tät, en burma eller aby skall ha med tätliggande utan underull osv.
Britterna skall ha små, välavrundade, brett placerade öron. Så ev små örontofsar (lokattstofsar) får man "tofsa bort". Närmast en dödsynd att göra det på en skogis eller en somali t ex.
Det är inte alla man behöver bada heller - det kattschampoo jag använt har hetat Ring5, men jag minns inte om det var så mkt bättre än att använda människoschampoo dock. Det är ju drygt ialla fall, så så dyrt i längden blir det ju inte.
Somliga katter räcker det att man drar med en fuktad handduk över. Andra behöver ett rejält bad. Det är också väldigt individuellt hur många dagar innan utställnigen man behöver bada dem för att pälsen skall vara i bästa kondition, en vecka innan, tre dagar, dagen innan. Man får pröva sig fram.
Det absolut bästa sättet egentligen är att fråga kattens uppfödare hur denna preparera katten inför utställning. har inte den erfarenhet av utställning så kan man antingen fråga någon i sin kattklubb eller någon i rasringen för just den rasen.

Det var bra skrivet Pia, tänkte nog att du skulle svara o du har ju mer erfarenhet utav korthår=)
Coockie_87: På de flesta långhåriga katter så lockar sig pälsen mellan bakbenen, inte på alla men nästan o när katten skall dömas så e det viktigt att det inte är lockligt o tovigt=)
S*Luddhuvet´z

Tack, EddaM:)
Cookie_87 Jag tänkte nämligen att kattklubben jag håller på och gå med i är egentligen en skogisklubb. Hon som jag pratat mest med i klubben har djuraffär och jag brukar fråga henne om saker. Tänkte att om du också bodde i sthlm kunde du ju gå dit och prata med en skogisexpert :)

Jag har en bengal som ju är korthårig och pälsen ska vara så tätliggande som möjligt och blank. Jag har bara schamponerat honom ordentligt två gånger. Inför de flesta utställningar vi har varit på så har jag klippt klor, rengjort öron vid behov och kammat med en tät kam så alla lösa hår kommer bort. Strax innan det är dags för bedömning så har jag använt sämskinn och sist ett spraybalsam med anitstateffekt. Jag tror inte att man behöver schamponera inför varje utställning, men du får som sagt prova dej fram vad som blir bäst för dej och din kisse.
När och var är utställningspremiären?
Jag hade tänkt ställa ut Selma på BIRKA's utställning på Solvalla i oktober men då är sambon bortrest och jag vill gärna att vi båda kan vara med. Så jag väntar på nästa bra tillfälle, gärna nära sthlm. :)

Scilla på http://www.sverak.se/ hittar du en aktuell utställnings kalender.
S*Luddhuvet´z

Och i artikeln Kattutställningskalender 2006 också:)
Sverak hade jag koll på, tack för artikeltipset. Vad betyder sånna saker som 2-cert?
Kanske skulle ställa ut på sthlms kattklubbs utställning i november. Fryshuset är nära och bra, sambon har kontor mitt emot så vi har t o m parkering i garaget, praktiskt.

2 cert betyder att det är en tvådagarsutställning, där man kan välja att ställa ut en eller två dagar och ha möjlighet till att få 2 certifikat till sina katt (en vardera dagen) om den tävlar i en sådan klass.
Det blir nog en rejäl show det där, eftersom SK firar 60-årsjubileum i år. Hoppas det blir ett bra arrangemang (personligen så har jag inte alltid haft så bra erfarenhet av Sk som arrangerande klubb…)!
Vi får se hur jag gör, tänkte hinna bli lite mer aktiv i kattklubben också.

hur gör han för att det inte ska vara lockigt?? min snuttan är det mellan bakbenen och lite bakom öronen!!

När jag ställde ut långhår (perser och husis) då såg jag till att talka och föna pälsen på magen ordentligt. Föna SAMTIDGT som man borstar, då brukar lockarna på magen ge med sig.

oki, för min granne ställer ut skogisar och hon annvänder barnpuder!! är det bra??

Japp, Johnsons babytalk är t ex en klassiker i (kattutställnings)sammanhanget.

hmm vad gör det med päålsen igentligen *nyfiken*

Den blir silkig och lätthanterlig, man undviker ofta att den blir statisk (som håret på vintern när inomhusluften är torr). Gör pälsen lite "fylligare" och jämnare i färgen.

hmm ska nog skaffa det =) ca pris?? detta var ju ett superbra forum =)

Hm, jag brukar köpa Johnsons utomlands och då är det tokbilligt. Vet inte vad det ligger på här i Sverige… Runt 30 kr kanske för en liten burk? Tror det finns att köpa på babyavdelningen på vilken stormarknad/matvaruaffär som helst.
Javisst är det bra, man får svar på nästan allt härinne…:)

jaa helt otroligt =) kommer ju bli expert =P hehe det är kul att dela sina intressen med andra
Eftersom Selma nu ska ställas ut i oktober testade jag bada henne idag. Lilla stackarn kände sig inte alltför bekväm i badkaret, men protesterade inte så viltsint ändå. Fick henne inte riktgt torr med hårtorken så nu sitter hon och tvättar sig. Men godis äter hon så helt olycklig kan hon inte vara. Vill se hur hennes päls reagerar på att bli tvättad.
Med den tickade pälsen såg Selma precis ut som en igelkott med katthuvud när hon var blöt!
Köpte dyrt kattschampo iaf till röda/bruna katter. Men hjälp vad det luktade starkt! Sticker i näsan! Funderar om jag verkligen vill använda det igen…

Om du drygar ut det med mycket vatten, kanske lukten inte blir så stark? Tänk om jag kunde minnas vad jag använt för lagom väldoftande schampoo till människor och badat katterna i… Det blev ett lyckat resultat och domaren sa att kisse luktade ljuvlgt också:)
Det luktade tvål. Jag har väldigt svårt för den doften, i allmänhet svårt för syntetiska dofter. De sticker ofta i halsen. Spädde ut den med 1 del schampo, 3 delar vatten ungefär. Får se hur pälsen blir på ett par dagar, nu tycker jag den känns lite sträv. Men den är inte helt torr än.

Jag har badat två av mina katter nu. De är inte så glada på mig kan jag tillägga. Jag tvättar alltid mina katter med yes orginal diskmedel o det funkar jätte bra på mina långhåriga missar. Helst som Willow har lite fet päls oxå. I morgon är det Feztiz tur, hon tar ju lång tid för hon skall fönas o hållas på med=)
S*Luddhuvet´z
Jag tror jag tar yes nästa gång, varken jag eller Selma uppskattade tvållukten. Hon jag köpte schampot av rekommenderade yes äpple, det använde hon till sina skogisar.

jag bada min 3st igår, =) lite trixit men det går om man vill =P jag annvänder yes, fungerar bra

Jag har badat den siste av mina katter idag inför utställningen o nu är hon fluffig o fin =)
S*Luddhuvet´z
Vad spännande, hoppas det går bra! 
Det jag köpte var ett KW-schampo.
Nu har jag en liten fuktig stackare som sitter och slickar pälsen… Har badat Selma inför utställningen på söndag. Den här gången satt vi båda i badkaret och jag tror det kändes bättre för henne. Hon var så söt när jag hårtorkade henne. Låg helt platt och ihopkrupen i mitt knä. Såg ut som att "om jag ligger här helt stilla så kanske den otäcka saken försvinner snart". Höll handen över hennes öron och ansikte så hon skulle slippa bli blåst där, det verkade hon uppskatta. Åh, får så dåligt samvete, men det går ju fort över.

Lycka till igen nu i helgen=) Kram på Selma från katterna här.
S*Luddhuvet´z
Cornell gillar inte alls hårtorken, men jag brukar låta honom sitta på tvättkorgen i badrummet, och så får fönen blåsa på lätt värme från lååångt håll, och det tycks vara ok för Cornell….*ler*
Lycka till på söndag!

Såg att du ska dit på söndag… jag som hade hoppats att få träffa dej och Selma. Jag ska dit på lördagen. Det kanske blir en annan gång! Hur många dagar tyckte du att det tog innan Selmas päls blev fin efter förra badet? Eller den kanske blev bra på en gång? Jag ska inte bada Aslan denna gång heller. Han luktar gott och är ren och superblank så jag kan inte hitta någon anledning till det!
Lycka till på söndag!
Jag tänkte att fyra dagar borde vara lagom, pratade lite med hennes uppfödare. Hon varnade mest för att bada för tätt inpå utställningen, man vill ju inte att en korthårskatt ska vara fluffig. Den är väldigt len och blank redan nu, men det är nog bra om den vår vila några dagar.
Går det bra utan bad så slipper man ju det besväret. Jag kanske kommer förbi och tittar på dig Jessica och Aslan. Skulle egentligen jobbat på lördagen, men jag är ju sjukskriven och försöker sätta gränser. Men jag tänkte ändå titta förbi, har aldrig varit på utställning så då kanske jag är mer förberedd inför söndagen.