Gamle Bagheeras tid inte ute ännu
En av våra huskattkastrater är en riktigt gammal gosse. Han fyller 19 år nu i maj. Han är lite senil, vilket medför att han emellanåt ropar förvirrat väldigt högt, även mitt i natten, vilket kan vara rätt påfrestande. Då måste man erbjuda honom mat, ut eller gos, så lugnar han sig igen. Han bor på landet mitt ute i skogen där det inte är så trafikerat, så han kan gå ut. Det blir inga långa rundor han tar. Han går mest ut på altanen eller runt huset. Eftersom han har fått gå ut i åratal, accepterar han inte att bara få vara inomhus. Han får dock inte gå ut på natten och vi har honom under uppsikt med tanke på hans ålder och tillstånd.
Han har med tiden även blivit döv, pälsen är jätteful, klorna har blivit onormalt tjocka, växer sig snabbt för långa och böjda, så att de hotar att växa in i trampdynorna, har fått en massa tandsten nu igen (vilket vi ofta fått ta bort) och han kräker rätt ofta. Men han äter och dricker bra i alla fall, går på toa som han ska. Han har givetvis tillgång till toalåda inomhus med. Sover visserligen mycket, men har ändå haft något ut av livet och håller sig framme för att umgås och för att få godsaker, tycker pappa, som är den han bor hos.
Jag har dock tyckt att vår kisse sammantaget börjat få alltför många krämpor, så när pappa tog honom till veterinären, befarade jag det värsta, att Gheera måste få somna in. Men nejdå! Jag hade gett pappa en lapp på vad jag tyckte måste åtgärdas för att Bagheera skulle fortsätta ha ett värdigt liv och gick det inte att fixa, så var det bättre att han fick somna in. Men ser man på. Veterinären lyckades få bort tandstenen utan att söva katten och utan att missen beklagade sig. Han tyckte att Gheera hade jättefina tänder för att vara så gammal! Betydligt yngre katter än han brukar sakna många tänder. Klorna som jag förtvivlat kämpat med, lyckades han också klippa ner med en riktig mastodont-tång. Öronen såg fina ut, bara lite normalt vax i. Dövheten kan man ju inte göra något åt. Så blev Gheera vaccinerad mot kattpest och kattsnuva. Hans fula päls skyllde veterinären på att Gheera är kastrat och mycket gammal. Nu får han fyra stycken Vitabe-vitaminer per dag, fördelat på 2 stycken på morgonen och 2 på kvällen (får han alla 4 på en gång kräker han) och nu är han faktiskt lite piggare och pälsen ser lite bättre ut. Han går lättare också, nu när vetten lyckades klippa ner klorna rejält.
Jag vet inte riktigt om kräkningarna beror på att de inre organen håler på att lägga av (en av farmors gamla katter kunde till sist inte behålla någon mat alls då hon var 17-18 år gammal). Han kräker ju inte konstant, men tål exempelvis inte blötmat med sås eller gelé.
Jag tror ju inte att han har så jättelång tid kvar ändå, men min pappa var verkligen överlycklig över att få behålla sin vän ett tag till och själv kunde jag ju inte precis opponera mig, eftersom veterinären faktiskt lyckades åtgärda en hel del. Skönt ändå att mitt Gullefjun kan få uppleva ännu en härlig sommar :) Jag ska hälsa på honom imorgon och då får han stå ut med att jag gör vid pälsen lite på honom.
Överväger att avmaska honom också. Egentligen skulle jag vilja ge honom en antibiotikakur också, men tyvärr kräks han av det med. Undrar om han skulle reagera likadant om han fick antibiotika i form av en spruta. Anledningen till att han skulle behöva antibiotika, är att han har besvär i form av kronisk kattsnuva, vilket innebär att han 1 eller ett par gånger om året behöver en antibiotikakur.
Ibland är det svårt att veta vart man ska dra gränsen. Det är inte alltid rätt att hålla liv i en gammal katt, speciellt inte om det mest är för ägarens skull, men nu ser det ut som att vi får behålla vår gamle gosse ett tag till.
På bilden är han yngre. Han var en sån stilig gosse :) Nu ser han så trött och sliten ut. Ska ev. ta lite nya kort på honom, även om det svider att se honom "gammal & trött".
åh, inte är det många katter förunnat att få vara med så länge :)

Nej, han är en riktig kämpe :)
Vår andra husis, Sorken fyller 15 så han är också ganska gammal. Hans enda fel är att han är för tjock och har ont i lederna och den katten är hopplös att banta, annars är han i mycket bättre form än Gheera. Han ser och hör bra och är inte senil. Men det är han som bits, så honom hanterar vi mycket försiktigt.

Prova att ge honom lite mer fetter i den mån han tål (börja försiktigt) för pälsens skull. Ev även en äggula i veckan.
Annars mysigt att han får ha en sista(?) sommar, även om jag är helt inne på din linje om att inte förlänga livet på djur av egoistiska skäl å de inte eg har nån livsglädje.
ang ont i lederna på gamla katter, så har en vän till mig en 14 årig katt som haft ont i höfterna. jag tipsade henne att prova nutri-joint, och han vart en helt annan katt av det. istället för att sova hela dagarna fick han tillbaka både matlust och leklust bla.
Vilken fin och majestätisk kisse. Jag skulle vilja se hur han ser ut nu! Han är säkert jättefin och en elegant stolt katt-herre.
hela 19år kul att han har glöden kvar o visst blir dom lite tröttare o så ju äldre dom blir, men han va tjusig grabb :)

#3 Vilken typ av fett? Smör, ost, olja eller kött? Angående äggulan. Som den är eller över maten?
#4 Nutrijoint låter intressant. Vart köper man det?
#5 Tack! Nja, nu ser man ett par trötta, nästan beslöjade/grumliga ögon och oerhört trist päls. Han ser sliten ut. Men vi får väl se. Det kan kanske bli några nya kort. Jag tror dock inte jag vill minnas honom sådan. Tur jag har kort från när han var yngre att ha som minne sen.
#6 Tack! Ja, han har varit en stor, ståtlig katt på ca 6 kilo. Alltid snäll. En gentleman som hälsar genom att nosa på min hand och sen slicka den. Han har även varit en väldigt klok katt. Han räddade en kattunge från att bli överkörd en gång. Jagade in den från vägen, bort från bilarna. Han kunde även öppna dörrarna när han ville in eller ut. Han hoppade upp och tryckte ned handtaget. Det mest imponerande tricket var när han öppnade min låsta klädkammare! Han hoppade upp, hängde i krokig arm i handtaget med sitt ena framben och vred om nyckeln med andra tassen 
Vi måste även ha lite extra koll för att de andra katterna kan ibland mobba honom. Det är väldigt grymt gjort mot den snälle gamle gossen. Han flyr hellre än att slå tillbaka. Men de gånger han försvarat sig och framförallt då han var lite yngre, var han verkligen stark. Jag har sett honom ge Sorken en sån smocka att han vinglade till och tro mig, den Sorkuslingen förtjänade det, för han är mycket för att plåga andra djur utan att de gjort honom något. Han brukade gå fram till vår hund som låg och sov fridfullt på golvet och hugga henne rätt i nosen så att hon skrek och ylade. Nu har han dock fått mothugg i form av Herakatt, min skogishona som marscherade rätt in och smockade till fetknoppen utan att han gjort nåt
Det ser faktiskt väldigt komiskt ut, för hon är ungefär hälften så stor som honom, men hon vinner pga att hon är en mkt. yngre och snabbare, fertil hona och han en gammal tjock kastrat. Hon kan dessutom hoppa högt upp och det kan inte Sorken. Enda gången det höll på att gå illa var när Sorken lyckats mota in henne i ett hörn på den mycket lilla toaletten. Men då han gav sig på henne skrek hon genast på hjälp så att pappa kom och räddade henne.
nutri-joint har jag bara sett på dalviks kvarn och en butik till här istan. har inte alls sett det på många ställen.
Här är iaf deras hemsida: http://www.nutri-pet.com/
kanske man kan be sin butik att ta hem? en flaska kostar ca 199 kr.

Ang fetter: det är ju väldigt hypat med fleromättade fetter (bl a i fet fisk, oljor (mest i rapsolja)) så det kan ju du ju ge, men jag anser att även mer mättade fetter som i smör, och köttfett är bra för katterna då de ju är rovdjur. Fetter behövs inte bara som energi och näringsämne det är ju också bärare för de fettlösliga vitaminerna A, D, E och K.
Äggulan spelar inte så stor roll, ge som den är eller över maten (beroende på hur han gillar den). Är han inte van så ge honom den uppdelad (ja du vet säkert hur man gör). Man kan även ge äggröra på hela ägget (som till människor). Ägg är det allra bästa näringsämnet som naturen skapat med nästan 100% biologiskt värde, dvs det är väldigt bra ;) specielt för gamla o/e svaga individer.

Vilken fin berättelse om en gamling!
Spader är också 15 år som Sorken. han har Spondylos (åldersförändringar i ryggkotorna) och gick lite stelt, fick smärtlindrande droppar av vetten och han går som vanligt nu.

Vilken vacker och ståtlig kille. :)
jaså du har en elakig som ger sig på okyldiga djur o sovande hundar :) ajjabajja tur för kissen att hunden va så snäll å inte gjorde något tillbaka. Du har mycket roligt o skriva kul läsning sitter o små flinar här nu :)

Tack ska ni ha! :)
Usch ja. Sorken hugger oss också. Både jag och pappa har ärr efter honom. Han har huggit oss i ansiktet också, både i näsan, läppen och hakan, så att det blödde och lämnade ärr efter sig. Han har nog nån sorts lynnesfel. Men samtidigt är han oerhört go när han är på sitt gosiga humör. Kelen och rolig är han. Det är nog tur att han inte hamnade hos någon som aldrig haft katt förr. Han hade säkert blivit avlivad för länge sen.

Nu har jag hälsat på Gheera, Sorken och Hera i stugan hos mina föräldrar. Passade på att klippa klor, rensa öronen och så kammade pappa dem.
Jag tog några kort, vilket inte var det lättaste, för de rörde sig hela tiden och ville inte vara med på bild. Men här kommer några nya bilder i alla fall. Först på Bagheera

Jättefin gamling :)

Det känns att ha hälsat på dem igen, pysslat om och tagit bilder. Träffade även mina föräldrar och min bror samt farmor, som är hela 97 år gammal. Både folk och fä blir gamla i Björnamossa 

#17 Tack! :)

Fina kissar, Sagolika! Och vad underbart med en så gammal katt som trots diverse krämpor tycks njuta av tillvaron.

#32 Tack! :)
Oj det föll bort ett ord i #30. Skulle stå att det känns skönt att ha hälsat på dem igen. När det är så gamla djur och människor, vet man ju aldrig om det är sista gången man ser dem.