Katter iFokus

Katter

Etikett: allmänt-kattprat
Läst 1246 ggr
peegee4
0

Bör katten få gå ut när hennes ungar är små?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vår snart 1-åriga katt Sessan har precis fått ungar (4 st). Dom föddes den 24 april. I vanliga fall är Sessan ute när hon själv vill (oftast under natten).

Är det lämpligt att låta henne gå ut nu också?  Fram till idag har hon legat jämte ungarna hela tiden men nu under kvällen verkade det som att hon ville gå ut. Vi vågade inte släppa ut henne för att inte riskera att hon skulle stanna ute hela natten. Tänker naturligtvis på ungarna.

Någon?

Peter

martdat
0

Jag hade inte släppt ut henne själv medans ungarna diar, tänk om hon inte kommer in när de ska äte elr tänk vad hemskt om något händer så att hon inte kommer hem alls….. inte kul att flaskmata… jag hade hållit henne inne. vill hon gå ut så gå ut med henne i sele för säkerhets skull. Vad söt Sessan är!

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Scilla
0

Jag har stått med en kull kattungar på en vecka när mamman smitit ut och inte kommer in igen. Det var INTE roligt. Som tur var dök hon upp senare samma dag. Skulle inte släppa ut en diande hona, speciellt som hon kan börja löpa igen ganska direkt efter kullen.

Repoort
0

Vår kattmamma har fått gå som hon velat även då ungarna varit småa. Hon har bara gått ut och gjort sina behov, tagit en nypa luft och sedan kommit in igen.

Hon har alltid fött på sommaren och då är dörren öppen. Ska man åka bort och handla eller liknande å ser man till att hon är inne.

Anne
0

Nej, jag hade inte släppt ut henne. Det är ju ingen höjdare om något händer, och ungarna blir själva. Dessutom kan hon dra in diverse smittor - de är väldigt känsliga nu när de är små.

peegee4
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Stort TACK för era svar! Då vet vi hur vi skall göra. Läste förresten att det är OK att ge mamman P-piller efter att ungarna blivit 6 veckor gamla. Hade ju inte tänkt få en kull till . . .

Peter

MonicaLagerquist
0

Om du släpper ut kattan ge piller redan nu.Hankatterna i grannskapet vet långt tidigare än du när nästa löp är på G.

Stolt ägare till tre La permer

Ledin
0

oj så söta det måste jag få säga :D