Ställa ut huskatt
Hej!
Jag har alltid velat ställa ut min huskatt, men inte vågat. Jag har varit och besökt flera utsällningar och följt med mammas arbetskompis när hon ställde ut sin ena birma.. och det verkar hur kul som helst. Så nu har jag satt upp ett mål att jag ska ställa ut honom någon gång under det här året.
Grejen är typ att.. vad händer om det visar sig att min kisse bara morrar och fräser åt allt och alla? Kan man stryka sig då under dagen eller nåt? Fast jag antar att det har hänt att katter har ballat ur på utställningar, och att de som åker på utsällningar är vana med hur katter kan vara, men ändå.

Man kan när som helst "dra" katten.Man kan ju välja en liten utställning första gången man ställer ut.Vart bor du?
Stolt ägare till tre La permer
jag ställer både huskatt och raskatt, så fråga på du bara :) här eller via pm.
Roligare om frågorna kommer här, då jag hade funderat på att ställa Selma (som nu har vandrat vidare till himmlen). Får se om jag får en katt igen som jag tror skulle kunna passa för det.
Medarbetare på jack russel terrier

Man måste vara medlem i en kattklubb för att få ställa ut sin katt. Det kostar 200-500kr om året beroende på vilken klubb man väljer. Alla klubbar ha klubbmästerskap, och då är det mindre och inte så "allvarligt". Är lite lättare att komma igång då. Klubben hjälper dig också med allt runt omkring, det är bara att fråga. Det ÄR kanonroligt att ställa ut katter och jag tycker definitivt att du ska prova:))) /Sylvia

Ställer ut både raskatter och huskatter
Skriv och fråga. Har även burskynken och sånt till salu
jag funderar oxå på ställa ut en lr 2 av våra huskatter men först ska jag åka och kolla in hur det går till va ju måga årsen jag va på en kattutställning. Finns det bur där lr ska man ta med sig en bur? Kan man köpa en hundbur såna som folk har till bilar typ? lite sånt undrar jag över? Jag ska gå med i en förening för det måste man ju innan man får ställ ut katt, och sak man ha med sig vacc intyget å kastreringsintyget? för det e väll bra att dom ser att man har vacc o kastrerat katten? Sedan så bör man ju köpa en liten kattlåda om kissen blir bajs lr kissnödig det e ju lite å tänka på inte bara ta katten å åka iväg
. Och kan man träna lite hemma uj det e ju lite o tänka på hehe 
Har för mig att det är vaccineringstvång på katterna som ska in på utställningen (även om de inte ställs) och detta ska kunna styrkas med intyg. Kommer inte ihåg om huskatten måste vara kastrerad för att få lov att ställas. Om kastrering krävs kan bero på hur ung/gammal katten är. Det klingar något svagt i huvudet.
Medarbetare på jack russel terrier

Alla huskatter över 10 månader måste vara kastrerade och kastreringsintyg samt vaccinationsintyg måste kunna visas upp vid besiktningen.
Tack för alla svar! Han är både vaccinerad, kastrerad osv.. har kattlåda å de mesta, men har inte vågat ta mig i kragen och prova ställa ut
Jag bor i Sala, hade tänkt gå med i västerås kattklubb ifall jag ska gå med i ngn kattklubb.
Det skulle vara såå kul att ställa ut. Olle är fem år nu.. och blir ju inte yngre precis. Får tvinga med mig min sambo som mentalt stöd första gången, haha.

det är jätteroligt att ställa ut huskatter =D. min katt jag ställt ut ser ut som en russian blue men har inte det i släkten . många trodde endå han var det men icke ;).
tyvärr något jag märkt på vissa utställningar är att folk ibland ser ner på huskatter =(. som att de inte är lika mycket värda.
men en grej jag blev glad över var när jag träffade en dam som hade skogkattsuppfödning och hon frågade vad det var för ras jag hade och jag sa att det "bara" var en huskatt .då sa hon: vadå bara ? .det är ju en katt det med =D. jättetrevlig var hon. önskar att alla hade den inställningen. =)
men som sagt, det är JÄTTEROLIGT att ställa sin huskatt och få kritik från domaren ;);)
lycka till =D
Medarbetare på Cornish rex iFokus & Flyg iFokus

Katten måste även vara id-märkt om den är över tio månader och ställa på en SVERAK utställning.
Bur finns på plats det du behöver är ett burskynke och något mysigt för katten att ligga på.
Sen ska kattens klor vara klipta runt om.
uhh, sånt är dåligt. läste i en kattbok förrut att om man skulle ha en katt utomhus så skulle det vara bäst att ha en huskatt "för de är inte så dyra och då gör det inget om de gör illa sig blablabla". Har inte läst mer i den boken. :)
well, pappa har blivit sponsor nu till mig o min katt nu ^^, ett litet steg i rätt riktning iaf.
jo, jag skulle gå med i en katt klubb så kolla jag in dom kommande utställningar å då ståg det att undanbes huskatter å så läste jag på sverk att man ska få ta med sig huskatten på utställning dom kan inte hindra en men hur tusan kan dom då skriva sånt? Jag blir lite lack å visst det kan jag tänka mig att väldit måga ser ner på när man kommer med en huskatt. Men ska vi med huskatter se ner på vissa raser som man inte tycker om? undra hur dom skulle reagera på det :P Men allså det måste ju vara bäst o ha ett intyg på att katten är kastrerad tänker på en hona det märks ju inte om hon är det lr inte. Så be vetten skriva ett intyg om man har en hona att dom skriver att hon är kastrerad o datum när det gjordes. Och jag tror att fler o fler vill ställa ut sin huskatt o det e ju bra reklam hur fina dom är. Jag tror att fler å fler är rädda om sina katter ovasett om den kostar 1kr lr 8 000:- så är man mån om att den ska vara frisk o må bra. Så funkar iaf jag med mina djur (hästar,kaniner,katter alla är värda lika mycket oavsett hur dyra dom är)

Stod det inte att sällskapskatter inte fick komma?Det är en helt annan sak.En huskatt ställer man ut i en huskattskategori och en sällskaps katt är en katt som sitter med i buren som sällskap till den katten som ställs ut.Den visas aldrig upp utan sitter bara där.
För att få ställa ut en huskatt över tio månader måste man ha intyg på att den är kastrerad.ID-märkt och vaccinerad.

#10 Tråkigt att du fått den uppfattningen. Jag har varit på många utställningar, och ställt både raskatt (Norsk Skogkatt) och huskatt. Jag har inte stött på den typen som du beskriver. Däremot så har besökarna ibland fått ett besviket uttryck när dom frågat vilken ras det är, och man svarat att han är huskatt. Tror att dom helt enkelt blir förvirrade eller nåt? /Sylvia
jag har bara mött positiva reaktioner ifrån besökarna när jag ställt huskatten. de flesta har frågat vad det är för ras, och sedan sagt förvånat "jaha, men gud vad kul det skulle vara att ta med missan nån gång!"
däremot nått som jag tycker är B, är när huskatterna jämt jämt hamnar läääämgst ner i ett hörn av uställningen. det känns lite som att de där ful-katterna gömmer vi där borta i hörnet.

Visar det sig att din katt inte trivs med utställningen så är det bara att säga till att du vill "dra" din katt, ingen tvingar någon som inte vill att vara med. Det jag har sett med huskatter på utställning, så verkar bra temprament och fin päls vara viktigt. Inom raskatter finns det olika poäng för detaljer, vissa raser som mina, har tex poäng för ögonfärg men på andra raser bedöms inte ens ögonfärgen. Klurigt värre!!
#16 Du är välkommen ner i hörnet, där även vi i kat IV, siames och Orientaler, brukar hamna. Tror att det mest beror på att de börjar med kat I i logisk ordning sen går det rullar det bara på i burplacering. Inget med att vissa katter är mer värda än andra, som tur är.
Hittat lite på SVERAK´s hemsida om att ställa ut huskatt:
För att få ställa ut katt på en utställning arrangerad av en SVERAK ansluten klubb, krävs att man som ägare av katten är enskild medlem i en av SVERAKs klubbar.
Huskatt* måste vara lägst uppskattningsvis sex månader och är den över tio månader skall den vara kastrerad.*
K*astrerad katt över 10 månader skall ha intyg om kastrering. *
**
Samtliga utställningskatter över 10 månader skall vara ID-märkta.
Katten skall vara vaccinerad mot kattpest och kattsnuva.
Klorna skall vara klippta, både på fram- och baktassar.
Hoppas att det hjälpte lite iallafall, och jag som raskattägare ser absolut inte ner på huskatterna, katter är katter, lika fina allihopa, fast i olika format bara/ Helena
#17, visst förstår jag att de gör placeringen per kategori, men det känns så tråkigt att jämt hamna längst ner i skymundan i nåt trångt hörn 
ja, domarna har ju liksom inte så mycket att gå på som när det gäller rtaskatter, så en välbadad snygg katt med ett trevligt temperament kommer man långt med
säger man dessutom att "det här är hans första utställning" till domaren brukar de ha överseende med det. en av mina husisar hoppade ner i från domarens bord, han tyckte det var lite läskigt, och det kostade honom 1:a placeringen.
# 17 Okej..det känns bra, jag vet inte alls hur kan kommer reagera. Antingen förvanldlas han till världens gosaste kisse, eller så blir han ett grottmonster. Om han skulle riva domaren eller nåt, vad skulle hända då? Blir han avstängd eller nåt?
Jag skulle få låna min brors katt och ställa ut också, han är iaf lite jämnare i temperamentet. :P
# 16 Haha, själv tycker jag det verkar bra med längst ner i hörnet.. Iaf till en början :P

#18, det gjorde min med en gång
. då ville man sjunka genom golvet då man fick leta efter kissen som ville gå på upptäcksfärd 
Medarbetare på Cornish rex iFokus & Flyg iFokus
nene jag har inte fått något dåligt intryck av någon utställnig lr kattras alls va itne riktit så jag mena :) Och jag läste å fatta helt fel det var sällskpskatt inte huskat trodde det va samma sak fast finare :P sällskapskatt lät ju rätt fint tyckte jag. Så man kan allså på vissa utställningar ha med sig en burkompis till katten det e ju kalas bra. Jag har ringt å pratat med en kattförening lite lättare att fatta vad som menas med vad o lite andra frågor jag hadde. Stackars människa trodde väll jag var helt bakom flötet :P och jag sa ursäkta att jag kommer med duma frågor men eftersom jag inte vart på någon utställning själv så vet jag ju ite hur det går till :) å sen alla frågor haha men glömde ju en sak om burarna men fick ju svaret här att dom fanns men ska ha skydd om man vill skärma av katten o något skönt å mysigt inne i buren givet vis en låda å lite vatten å mat oxå. Vad snälla alla är som vet hur det går till å kan svara på alla frågor :)
En sista fråga när är nästa utställning närmast mjölby? Hörde att det skulle vara en utställning i Jönköping men när är den lär ju gå på den å kika föresten kostar det något att gå in det kan ju vara bra å veta? Hela familjen ska åka gud vad kul det sak bli
#19: Skaffa FEROMONER! Ta en skvätt i kattens bur och stryk lite på katten. Det är lugnande för hormonerna, då kan du vara lite mer säker på att din katt inte blir gaaalen :)