Katter iFokus

Katter

Läst 175 ggr
PurrPurr
1

Välja försäkringsnivå

Mina två unga katthonor är försäkrade i Hedvig. Jag är ganska ny med katt och undrar hur ofta katter råkar ut för allvarlig sjukdom eller olycka. Vad kan behandling kosta för en katt? Räcker ett försäkringsbelopp på 60000kr eller är det tryggare med 160000kr. Självrisken blir lägre med det högre beloppet men avgiften blir dubbelt så hög. Hur ska man tänka?

Maria
4

Hur ofta är ju väldigt individuellt.
Jag har haft katter som varit friska större delen av livet och även katter som varit varit sjuka ofta. Mina katter har varit innekatter.

Jag hade definitivt valt det högre beloppet.

/Maria

PurrPurr
1

Tack för svaret. Då höjer jag beloppet.

/Elise

OberonsMatte
3

Väldigt konstigt att hoppet är så högt mellan mellannivå och högsta nivå. 60.000 + fast och rörlig självrisk räcker i de flesta fall, men då bör man ändå vara beredd på att det kan överstiga den summan.

Att vårdkostnaden blir så hög att försäkringsbolaget skulle behöva betala ut 160.000 efter att kunden betalat fast och rörlig självrisk är extremt osannolikt. För att det ens ska vara en trygghet på pappret gäller det att räkna på vad självrisken i så fall skulle bli och att alltid vara beredd att betala den + ev. kostnader som inte ersätts.

När det gäller självrisker brukar nivån på fast och rörlig självrisk ha flera valbara alternativ - oavsett ersättningstak.

Sajtvärd Katter iFokus

• Redigerat 2026-04-25 12:12 av OberonsMatte
PurrPurr
0

Jag håller med om att det är ett stort hopp. Med 60.000 är den rörliga självrisken 25% och med 160.000 är den 15% så det är inte bara det högre beloppet man betalar för.

På båda nivåerna kan man välja om man vill ha en fast självrisk eller betala mer varje månad. Det är de alternativ som finns.

Sedan hoppas jag att katterna slipper använda försäkringen och håller sig friska.

Silvestris
1

60000 skulle jag säga är minimum. Å andra sidan är det inte värt att betala för absolut högsta ersättningen om man inte kommer ha råd med självrisken så det är en avvägning.