Katter iFokus

Katter

Etiketter: beteendekattmat
Läst 306 ggr
kattenMorty
2

Mat till världens kräsnaste katt

Har en hankatt på 2 år som är fruktansvärt kräsen som endast äter torrfoder (royal canin maine coon) och dreamies godis, han äter ingen blötmat och vägrar ens smaka, han får till och med kväljningar av att lukta på vissa vi köpt för att prova om det är något han äter.

Han äter ibland rå nötkött när jag lagar mat, endast svenskt och inom 30 minuter från att förpackningen öppnats.
Detta gäller torrfoder också, han gnäller och springer mellan benen och vill ha "färsk" torrfoder i skålarna trots att skålarna kan vara näst intill fulla.

Håller på att leta mat nu och hittade denna sida och tänkte kolla om någon har nå tips, har provat allt som dom sagt på arken, soppa osv men ingenting funkar.

Vi har tur som har en honkatt som äter allt så inget går till spillo men vill ju att hanen ska få i sig mer vätska och äta bättre.

OberonsMatte
1

Det gäller att hitta den konsistens katten föredrar. Är det rå köttfärs eller råa köttbitar han äter när han äter "nötkött"?

Sajtvärd Katter iFokus

91Marran
1

Vi har en foderautomat. Den skickar ut torrfoder med jämna mellanrum. Då kommer det alltid nytt foder i skålen. Vi ger sån mängd att allt äts upp direkt.

Mvh
Mig

Uppkatten
2

Du skriver att: "Detta gäller torrfoder också, han gnäller och springer mellan benen och vill ha "färsk" torrfoder i skålarna trots att skålarna kan vara näst intill fulla."

Det får mig att fundera på om det verkligen är mat som din katt frågar efter, eller om katten i själva verket vill att det ska hända något: lek, gos, jakt.

Har du provat att sitta och sprätta iväg torrfoderprickarna så att katten får jaga…? Inte minst yngre katter har ett stort behov av att få jaga.

Vi tenderar gärna att tolka in att katter är sugna på mat när de i själva verket bara vill att det ska hända lite mer där hemma.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Kissemissyoumeaow
0

#0: Jag tror att det kan vara svårt att få honom att äta blötmat och det är ju inte heller nödvändigt om han dricker vatten upptill torrfodret. Katter kan leva på bara torrfoder!
Jag köper Latz countryside selection i sås (i vanlig mataffär) och två av våra tre katter slickar bara i sig såsen men den tredje äter sedan upp köttet. De flesta katter gillar nog mycket sås och detta innebär ju lite vätska så du kan ju prova Latz i sås om du inte redan gjort det?

Denna kommentar har tagits bort.
kattenMorty
0

#1: både bitar och färs, får ej ha vart fryst

kattenMorty
0

#4: Får prova den, av alla märken och smaker så har han onte ens smakat på såserna, kycklig får han kväljningar av.

kattenMorty
0

#3: Ja det är maten han vill ha färsk, han är väldigt tydlig med att han vill ha ny torrfoder, han springer mellan ben och nästan fäller oss konstant tills vi fyllt på.

När han vill gosa brukar han sätta sig på bakbenen och ha armarna rakt upp och klia ena sidan av ansiktet med ena tassen så han är rätt tydlig i vad han vill.
leka gör han mest ensam, leker knappt med den yngre honkatten vi har, försöker vi leka med honom sitter han mest och tittar.

kattenMorty
0

#2: Vi provade en sån, då han inte äter "gammal" mat så blev det stopp i den hela tiden och inget åts.
Har försökt tvinga honom att prova olika typer av mat och haft hans vanliga mat framme (ej fyllt på "färsk") då svälter han hellre och läste att katter hellre svälter än att äta något de inte tycker om så jag gav upp efter en dag.

New2ragdoll2
0

Det krävs en del tålamod. En dag är alldeles för kort. Vår Nelson åt i princip bara torrfoder i början. Det tog nog mer än en vecka vill jag minnas men till slut fasade vi över honom till blötmat (och en gnutta torrmat).

Metoden vi använde - vi minskade mängden torrmat lite i taget och ersatte den försvunna mängden med blötmat istället. Han vägrade äta blötmaten först, jamade och ville ha mer av torrmaten. Vi stod på oss och till slut började han äta.

kattenMorty
0

#14: Och hur hittade ni något han gillade eller visste att han skulle äta?
misstänker att han inte fick kväljningar?

New2ragdoll2
0

#15: Vi fick givetvis prova oss fram men Mjau fungerade.
Man får ju låta katten bli såpass hungrig av den minskade mängden torrfoder att den till slut måste äta av blötfodret.
Man skulle kunna piffa till blötfodret med att strö över blötfodret med t ex lite köttfärs, eller hydracare, kattgodis osv.

Som sagt, stå på dig och kämpa på längre än ett dygn.

Nej, vår katt fick inga kväljningar av maten men han gillade inte blötmaten vilket i grunden är av samma problematik som din katt har.