Kattbajs på parkettgolv
En släkting hörde av sig. Katten hade varit hård i magen, haft bajs hängande och åkt runt på rumpan "för att torka sig".
De hade gjort rent katt och golv etc, och jag tipsade om Vi-Siblin etc för att förebygga hård mage.
Men de uppfattar att de har svårt att få bort kattbajslukten från parketten, är rädda att lukten ska bli kvar, och de är rädda att förstöra parketten vid rengöring.
Jag diskuterade kring detta, men har aldrig haft samma problem. Jag brukar torka rent bara.
Har du erfarenhet av nedbajsade parkettgolv, och hur man får de OK igen?
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Jag har bara torkat med vatten först och sen lite vatten och såpa.
Kan det vara så att katten "torkat" av sig på flera ställen och det är det som luktar?
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
Katten har tydligen torkat av sig på flera ställen, men det är när matte luktar på det rengjorda parkettgolvet som hon känner kvardröjande lukt.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Ett väl skött parkettgolv bör inte suga upp någon lukt om man rengör med parkettvänligt rengöringsmedel. Om parketten är sliten kan den såklart suga åt sig doft och då är det tyvärr slipning och annan ytbehandling av golvet som behövs.
Var länge sedan jag var där, men det är inte någon ny parkett, utan ett äldre hus, så kanske kan det vara lite slitet.
Jag har gammalt parkettgolv, men tvättar bort som vanligt vid fläckar och det har oftast gått bra. Är problemet kvarvarande lukt borde enzymbaserad luktborttagning hjälpa. Jag vet inte hur sådana medel påverkar parkett, men man kan kanske prova lite försiktigt på något mindre synligt ställe först.
Sajtvärd Katter iFokus