Katter iFokus

Katter

Etiketter: allmänt-kattprathälsakattstatus
Läst 234 ggr
91Marran
1

Att prioritera fel katt?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Hittade detta inlägget på fb. Många som har ifrågasatt prioriteringen. Vad hade ni gjort som ägare till katterna?

Bilderna borde vara okej att publicera då det inte står vem som har skrivit inlägget.

Mvh
Mig

91Marran
0

Bilderna kom i fel ordning.

Mvh
Mig

Crucio
6

Jo, verkligen en felprioritering. De vill ha kvar den nya gulliga kattungen och skiter därför i katten som de har haft i flera år. Fy fan.

Såg ett liknande inlägg på Reddit för någon dag sedan. En tjej och hennes mamma tog hand om en vuxen katthona som hennes mormor hade lämnat efter sig. Hon ville ha råd om hur hon skulle göra för att hitta ett passande hem till den, då hon inte ville lämna den på ett rescue. Problemet var dock inte, som man först tänkte, att de inte ville/kunde ha katt, utan att de hade tänkt skaffa en kattunge och att det inte skulle funka med denna katt som såvitt de visste inte gillade andra katter. De hade inte hunnit tinga och fastna för någon specifik kattunge heller btw, vilket hade varit mer förståeligt, det var bara en plan de hade.

Folk blev så förbannade att modsen fick låsa tråden.

Sajtvärd på Skrivlust

• Redigerat 2026-02-15 20:55 av Crucio
Uppkatten
7

Man har alltid störst ansvar gentemot den katt man hade först.

En kattunge är därtill betydligt lättare att omplacera än en äldre katt.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Maria
5

Ja man föstår ju att folk reagerar.

/Maria

OberonsMatte
5

Det är nästan så att man kan misstänka att annonsen är skriven enbart för att provocera och väcka upprördhet. Man kan alltid kolla profilsidan och tidigare inlägg för att se om det ens verkar stämma.

Om det stämmer är det stor risk att problemet bara är ett klassiskt fall av okunskap. Det står att kattungen skaffats nyligen - men inte hur nyligen. Har katten ens fått en rimlig chans att vänja sig? Det står att den befintliga katten är både innekatt/utekatt, men inget om hur introduktionen till kattungen gått till. Angående felkissandet känns det väldigt förenklat att utgå ifrån att det beror på protest/stress, som om det var en isolerad diagnos som inte går att göra något åt - förutom att flytta på katten.

Sajtvärd Katter iFokus

Lillaedet
5

Först in = sist ut!

Blir ledsen att se människor överge sina gamla katter och skapa problembeteenden bara för att en kattunge ska få bo kvar hemma.

• Redigerat 2026-02-21 12:52 av Lillaedet
Maleficum
4

Påminner om när folk gör sig av med sina tidigare djur för de nu skaffat hund.
Helt plötsligt har de tidigare familjemedlemmarna inget värde längre (och verkar inte haft det från start).

#6 Håller med.

Hade en hund på prov men visade sig att han inte funka med min kanin (gick första veckorna men så fort hunden började känna sig hemma började han anfalla kaninen, han anföll även mamma och pappas gamla hund när hon var på besök) och skulle aldrig i livet fått för mig att göra mig av med honom, han var ju min bebis så hunden fick flytta till en pensionär utan andra djur.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu