Milou hos veterinären
Milou, som fyller 9 år i april, har alltid varit frisk med fina tänder, men vid jul- nyår la jag märke till att Milou hostade konstigt ibland och snart märkte jag att hon ibland även verkade lite täppt/snorig i nosen. Jag har erfarenhet av kattsnuva och eftersom hon var pigg och åt som vanligt tyckte jag inte att det var någon stor sak och behandlade med näsdroppar (koksaltlösning). Så småningom började hon få märkliga besvär med att det blev väldigt täppt, slemmigt och snorigt långt bak inne i nosen och eftersom hon även hade lite konstig (slemmig) hosta försökte jag titta i halsen och det var då jag såg TANDEN!
Hennes högra övre hörntand (huggtand) var tydligt längre(!) än den andra och var alltså på väg ut! Det var även synbart inflammerat/svullet vid fästet och luktade infekterat.
Då, i mitten på januari, ringde jag veterinären direkt och fick veta att första lediga tandtid var i början på mars (!), men innan det gick att boka ville de boka in allmän undersökning för att titta, lyssna på hjärtat och ta blodprover… Jag hade katastroftankar (övertygad om att Milou hade en tumör i nosen eller skulle dö av blodförgiftning), men gick med på allmän koll-undersökning som skedde 16 januari (3.620kr). Hjärta och lungor lät bra, blodproverna var också bra och de skrev ut Metacam (167kr) och lyckades hitta en tid den 3 februari - vilket även det kändes som en evighetslång väntan, men idag är det äntligen dags och nu är hon inlämnad för undersökning och tandsanering (prisuppgift 9-14.000 kr). Jag hoppas att de inte hittar något värre än den lösa tanden.
Sajtvärd Katter iFokus
- Redigerat 2026-02-03 09:57 av OberonsMatte
Hoppas att allt går bra.
/Maria
Hoppas att det "bara" är tanden och inget annat allvarligare.
#0:
Tack för att du delar med dig och tur att du kolla i munnen.
Håller tummar och tassar! ❤️
Nu är Milou hemma igen, gosigare än någonsin, och allt har gått bra! 😺 Det var bara den redan väldigt lösa tanden som behövde dras ut, men det var så infekterat där den suttit att hon även ska få antibiotika nu i 5 dagar. Alla andra tänder såg bra ut, ingen TR och bara lite tandsten, så ev. kanske hon råkat slå i den lösa tanden och att den blivit lös efter det. 🤔 En lite märklig sak var att Milou tydligen har två extratänder(!) som iallafall syns tydligt på röntgen.

Sajtvärd Katter iFokus
#4 Så skönt att det "bara" var en tand som är dålig. Förstår din oro.
Konstigt med de två extra tänderna.
Hoppas att Milou mår bättre snart. 🦷🙏
🤗 Elisabeth och Amira 🐈
Härligt att allt gick bra men jag känner igen mig man oroas alltid att mer ska hittas och finnas så är vi djurägare till mans och hoppas att Milou mår bra idag och allt allt ordnar sig i munnen 😎
Det här med extra tänder blev intressant något jag inte hört om men tydligen förekommer det när jag söker bla med kvarblivna mjölktänder ofta dubbla hörntänder vid 5 månaders ålder och kan behövas opereras bort om dom inte faller ut av sig själva.
Sen finns det också övertaliga tänder dokumenterat hos katt och det här var helt nytt för mig så nu fick jag lite att läsa på om för min äldsta han ska jag boka tid för han har fått lite rött tandkött såg jag idag och en del tandsten fast vi är så flitiga med plaque off så där är det dags för en koll av munhälsan bara hoppas det inte är något mer än så.
Skönt att det gått bra för Milou hos tandläkaren !!❤️❤️❤️❤️
När Vilhelminna drog ut en huggtand så röntga de hennes tänder och i Vilhelminnas fall så var det minst 4 tänder som inte fanns alls.