Katter iFokus

Katter

Etikett: allmänt-kattprat
Läst 3086 ggr
Ullisgullis
0

Försöker könsbestämma mina bebisar

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Och de är ju inte de lättaste, men tror nu att de är 3 killar då de har längre mellan anal och urinrpör och man ser en liten upphöjning. De häftiga är att den jag tror är en hona är helröd och de är ju inte bland de vanligaste att röda katter blir honor..

Niffi
0

För att få en röd hona måste pappakatt vara röd och mammakatt röd eller sköldpadda.

Ullisgullis
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

mamman är sköldpaddsfärgad och pappan är creme' färgad

Signe-Jonna
0

#2 Då kan det bli både röda och cremefärgade honor och även sköldpaddor. Vilka sötnosar! Lite länkar som kanske kan vara till hjälp:

http://www.katter.nu/mate/kattunge.htm

http://www.pawpeds.com/pawacademy/beginnerscorner/breedingalitter/kittens_se.html

Ledin
0

#3 Superbra bilder man ser tydligt vad som är vad. Har själv haft problem med se kön på kattungar men nu vet jag det så jag fick gå till grannen som hade fåt en kattunge å säga att det där är en pojke du har blivit morfar grattis :) Man kan ananr känna det putar mera på pojkar om man känner med ett finger obs dom kan kissa om du pillar förmycket du kan även hjälpa mamma katten med att tvätta dom så dom kissar o bajsar så slipper hon ta hela jobbet. :D

LittleL
0

Bra bilder i länkarna men det kan också tilläggas att det sällan är så tydligt som bilderna visar. /Sylvia

Signe-Jonna
0

#5 Men det finns också bra text till bilderna som beskriver vad man ska titta efter…

LittleL
0

#6 Jo, men det händer ganska ofta att det föds kattungar som är svåra att könsbestämma. Även för dom som fött upp många kullar och har många års erfarenhet utav att könsbestämma kattungar. Det händer att katter kommer till utställning med "fel" kön, trots veterinärbesiktning. Och vi har väl alla hört talas om "Bosse" som fått en kull kattungar. /Sylvia

Signe-Jonna
0

#7 Visst är det så! Alla vet att det kan vara svårt att könsbestämma kattungar. Men min avsikt var inte att bestrida sådana uppgifter utan att lämna information om länkar jag hittat som kanske kunde vara till hjälp för vederbörande. Där finns ju ändå lite fakta att gå på som alla kanske inte har koll på direkt. De är ju säkert bättre än ingen hjälp alls. Är informationen på dessa länkar vilseledande eller för dålig så får man i så fall vända sig till den/de som gjort dessa sidor.

Signe-Jonna
0

#0 Hur går det med könsbestämningen? Har du möjligtvis fått en röd eller creme hona? *Nyfiken*

Ullisgullis
0

Tror att den röda är en hona men jag är inte helt säker..

Signe-Jonna
0

Är det någon padda i kullen också?

Ullisgullis
0

Nej den mörka är bara två färgad,sedan är de en ljusgrå och en creme'

Natali
0

#12 Skölpaddor är två färgade. De kan ha vitfläck också utöver paddfärgen. Men själva paddfärgen är alltid egentligen bara två färgen, svart och rött. Ellet blått o rött om den svarta färgen är diluterad. Lika på choklad/lila färgen med rött.

Två färger är en sköldpadda och vidare en hona.

Natali /Natta, Sajtvärd på Sphynx I Fokus.