Viktutveckling vid kortisonbehandling, katt
Har en kisse som kortisonbehandlas p.g.a. IBD.
15-årig huskatt.
Ser att hon nu gått upp väl mycket i vikt.
Tycker att hon går upp oväntat mycket i förhållande till fodermängd (hon är på inget sätt matfixerad).
Har kortison den effekten hos katt?
Veterinärkontakt finns inplanerad, är mest nyfiken på era erfarenheter av kortisonbehandling av katt.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Hos människor är ju Viktuppgång vanligt vid kortisonbehandling så jag tänker att det kan vara liknande för katt.
/Maria
Människor lär reagera kraftigare än katter på kortison, enl. vet.
Det jag tycker är knepigt är att hon ökar så pass i vikt utan att äta överdrivet mkt.
Och att vikten varierar lite mkt från dag till dag jämfört med andra katten där jag får väldigt stabila värden från dag till dag.
Ska höra med vet. om jag vågar sänka kortisondosen ytterligare något, och om det kan hjälpa, eller hur jag ska tänka.
Är rädd för att hon ska utveckla diabetes.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Kortison gör katterna hungrigare vilket gör att de äter mer och går upp i vikt så man får hålla koll på matransonen. Kortison ändrar även metabolismen som helhet vilket innebär att de kan öka i vikt trots att de inte äter mer än de bör. De blir även törstiga och dricker mer vilket innebär att de kissar mer.
Äter katten specialfoder? Vid IBD brukar man sätta in hydrolyserat foder och/eller monoproteinfoder och sedan minskar man successivt dosen kortison tills man hittar lägsta effektiva dos.
Hon äter vanligtvis inte mer, kan nästan behöva truga henne, men hon dricker oftare (tidigare van att äta ffa blötmat).
Hon äter Purinas hypoallergenic, d.v.s. hydrolyserat protein. Det var svårt att få in henne på det, trots långsam insättning för oavsett märke på det hydrolyserade fodret reagerade hon tvärtemot förväntat, d.v.s. hon blev sämre i sin mage och fick långvariga diarrer (blev bättre så snart vi gick tillbaka till vanlig blötmat). Men nu fungerar det med Purinas.
Hon får också monoprotein, känguru.
Då det var svårt att få henne att fungera på nytt foder och hon gick ner i vikt sattes kortison in i typ maj.
I augusti blev hon riktigt skruttig och fick även antibiotika.
Då beslutade veterinären att eftersom det är en äldre katt och livskvalitet också är viktig så får hon äta vad hon vill (när så behövs).
Så numera får hon kortison i liten bit köttstång, och säger hon att maten är galet fel så kan det bli en liten portion av vanlig blötmat (händer sällan). Det påverkar inte magen eller allmäntillståndet som det verkar.
Står på 0,5 tabl. Kortison varannan dag. Jag vill testa 0,25 varannan dag.
Får också mkt olika värden på hennes vikt fr dag till dag, så frågan är om hon tenderar att samla på sig vatten.
Knepigt med äldre katter, inte minst som hon tenderar att reager "tvärtom" på specialkost, en del läkemedel etc.
Andra katten har också IBD-diagnos men har inte reagerat negativt på hydrolyserat foder (som ju ska vara extra "snällt") och äter det + känguru, och inget kortison än så länge.
Har dock läst att en del katter blir skruttiga i magen av hydrolyserat foder, men inte sett någon seriös forskning el. liknande om det.