Katter iFokus

Katter

Läst 114 ggr
Skoogy
0

Operation (TPLO) korsband katt

Hej,

Har någon här erfarenhet av operation på katt? Efter att vår katt började halta tog vi henne till veterinären som.konstaterade att korsbandet var skadat och rekommenderade TPLO operation..Jag hittar bara inlägg om operationen på hundar och tänkte att jag frågar i detta forum om någon kanske varit med om.liknamde skada och kanske även operation..

Vi har en utekatt och hon är väldigt frustrerad över att inte få gå ut och har nu varit inne 3 v..Vi har fått tid till operation om 2 veckor. känner mig väldigt osäker och ambivalent och undrar vad som är för kattens bästa då hon inte kommer kunna få komma ut på länge och jaga som hon ju vill mest av allt.

Om någon har erfarenhet av katt med skada på korsbandet och operation och rehab får ni gärna berätta om er erfarenhet.

• Redigerat 2025-11-12 15:36 av Skoogy
Silvestris
2

#0:

Jag har jobbat inom djursjukvården i 10 år och har aldrig varit med om att man gör TPLO på en katt. Man brukar göra en fabellasutur vilket inte är lika avancerat som en TPLO men fullt tillräckligt på katter. TPLO är ett väldigt invasivt ingrepp när man sågar i benet och ändrar vinkeln i knäleden. Välbehövligt hos större hundra och det ger bra resultat, men inte nödvändigt på katter.

Oavsett operationsmetod behöver katten vara inomhus i vila flera veckor och då är det lämpligt att ge katten någon slags lugnande/ångestdämpande läkemedel så att inte andra stressrelaterade sjukdomar uppstår (t.ex. FIC). Gabapentin eller pregabalin är bra alternativ.