Katter iFokus

Katter

Etiketter: beteendeavelgenetik
Läst 221 ggr
Amalialind
0

Blandning Maine coon och Bengal

Hej!
Jag och min son har förälskat oss i en kattunge som är en blandning mellan Bengal och Maine coon. Kattungen säljs av en privatperson, och det är hennes egna katter som parat sig av misstag.
Är det någon som vet hur den här blandningen kan bli? Jag är lite orolig att den kan växa upp till att bli en väldigt stor och aktiv katt. Pappan (Maine coon) är dock mycket lugn, och mamman (Bengal) verkar inte särskilt vild och är dessutom en innekatt.
Finns det några varningstecken, eller något särskilt jag bör tänka på eller kolla upp innan vi bestämmer oss? Hur mycket av beteendet ärver kattungen av sina föräldrar?
En annan sak jag tänkte på var att kattungen inte spann när vi var och tittade på den. Men den somnades sittande och blottade magen så det var kanske inte konstigt? Andra kattungar jag tittat på har spunnit när jag klappat dem och suttit lugnt med dem en stund.

Maria
10

Jag får en föraning om att den här lille huskatten kostar en del eftersom man "glider"på föräldrarnas ursprung.

/Maria

Amalialind
0

#1: Hon kostar 5000kr, men är det sötaste vi sett och min son kände en så stark koppling till henne. Då har vi ändå tittat på flera kattungar på andra ställen. Tanken var att köpa från uppfödare, men sedan såg vi henne… Dock är jag orolig över Bengalens energi. Har du ngn åsikt om detta?

kara_murray
6

Det var en dyr hus/bondkatt…. Jag tycker om ni vill veta vilket temperament eran katt kommer att få så är det bättre att köpa en katt med stamtavla där man tydligt kan se vilket temperament katten ärver.

Uppkatten
8

Ja, bengaler HAR en hög energinivå, och har ofta behov av stor bostad och mycket stimulans (typ livet igenom). Det ska hända saker! En understimulerad bengal kan bli "mindre trevlig", och det händer att bengaler hamnar på katthem p.g.a. beteendeproblem som sannolikt kan relateras till t.ex. brist på stimulans/yta.

Och nej, det är inte möjligt att veta vad en huskattunge har ärvt från sin Mainecoon-pappa respektive sin Bengal-mamma. Här kan man också undra om föräldrarna har stamtavla och hur de lyckats para sig av misstag hos uppfödaren.

Det går inte heller att säga något om vilken storlek katten kommer att få. Har tidigare grannar som köpte vad som skulle vara en korsning mellan Norsk skogkatt och Maine coon, för de ville ha en STOR katt. Katten växte upp till en liten späd hona.

Att katten inte spinner kan ha flera orsaker.

Att katter spinner kan också ha flera orsaker, en katt kan t.ex. spinna om den har ont eller är orolig.

Sedan ska man generellt inte ge stöd åt buskavel/huskattavel, bättre att t.ex. adoptera katt från ett katthem.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

UlrikaD
4

En blandras kan ju bli vad som helst. En chansning. Kommer dom vara chippade, vaccinerade och vet.besiktigade innan köp?
Kan du hälsa på igen?
Om dom råkat para sig "av misstag" så har ju uppfödaren dom okastrerade hemna. Är båda katterna reggade med stamtavla så personen har uppfödning?

New2ragdoll2
5

#0: "Kattungen säljs av en privatperson, och det är hennes egna katter som parat sig av misstag."

Skulle nog inte tro det. Nej, köp inte oavsett gullighetsnivån på katten.

OberonsMatte
6

På vilket sätt skedde parningen av misstag? Man "råkar" inte bara ha fertila katter av olika kön som inte är tänkta att användas i avel.

"Varningstecken" är såklart all medveten huskattavel eftersom det alltid tyder på dåligt omdöme, okunskap och nonchalans. Extra varningsflagg när huskattuppfödaren dessutom påstår att kullens föräldrar är raskatter, eftersom raskatter är tänkta att enbart användas i fortsatt stambokförd avel (om fortsatt avel ens är lämpligt). Det vet alla som får förtroendet att köpa en stambokförd katt och att bryta det förtroendet är något huskattuppfödare borde skämmas över.

Genom att bryta mot kattförbundens ansvarsregler och para olika raser får man det exklusiva och spännande resultatet : HUSKATT. Jag har faktiskt själv träffat en huskatt som påstods vara resultatet av parning mellan maine coon och bengal. Det var en 4-kilos korthårig och helsvart huskatt, utan några som helst likheter med de raser som användes för att skapa den.

Sajtvärd Katter iFokus

• Redigerat 2025-11-09 20:27 av OberonsMatte
Amalialind
1

Tack för era åsikter!