Katter iFokus

Katter

Etiketter: beteendekattkattkisskattlåda
Läst 162 ggr
Djurmamma
0

Katt som kissar inne

Hej! Har en honkatt på strax över 2 år, fyller år i maj. Hon är kastrerad, utomhus när hon känner för det (utom nattetid pga vi har så mycket rävar och annat så är orolig för det.) följer hennes väg genom gps, lite hönsmamma kanske. Som kissar inne. Har ändrat i kattlådorna några gånger nu under det senaste året, kollat henne hos veterinären (de såg inget som ska tyda på att det är sjukdom, eller något annat). Har 3 olika kattlådor, rensar dom varje dag och skurar ur dom 1-2 gånger i veckan då hon alltid varit renslig av sig. Aktiverar henne med leksaker, klösträd hade jag med men hon kissade ner det första så det inte gick att rengöra. Hon kissade också på det nya så jag gav upp då golvet förstördes. Hon kissar bara på plattan där nere liksom om ni förstår? Och vi har trägolv.
Det enda som förändrats från att hon inte gjorde något inne är att hon fått börja gå ut för att HON ville det men också att min sambo bor hemma på veckorna istället för att han är borta måndag-fredag pga ändrad jobbsituation som gör att han kan vara hemma. Väldigt trevligt för mig, men uppenbarligen stör sig hon på honom och han är snäll med våra djur. Jag har beställt hem ny feeliway men ansåg inte att det funkade sist men tagit slut. Varför jag börjar tro att det är att min sambo är hemma är för att han denna vecka varit borta tisdag-fredag pga kurs. Inget kiss någon annanstans än i lådorna. Och idag vaknade jag av att hon kissat på mig. Alltså suttit på täcket och kissat på mig.
Ska jag och min sambo inte bo ihop för kattens skull eller hur gör jag? Känner ju att det inte riktigt är aktuellt då vi har barn ihop och haft sen innan henne. Men vill ju att hon också ska trivas i sitt hem. Att omplacera henne skulle göra sönder mitt hjärta, och det vill jag faktiskt inte.
Vi var senast hos veterinären för två veckor sen, och detta har hållt på i ett år. Jag ÄLSKAR mina katter till döden, att omplacera eller avliva finns därför inte på kartan. Men jag börjar känna hopplöshet om hur jag ska få henne och sluta. Men också hopplöshet om hur jag ska kunna placera vad det är hon tycker är fel, antagligen min sambo och på att han är hemma.
Tar därför gärna alla tips och idéer ni har och känner inte att något är för dumt för att testa längre.
Detta började alltså för snart ett år sen när min sambo kunde sluta bo på annan plats på veckorna.
Pls heeeeelp me out. Och lille tösabiten så hon kan få må bra❤️

Uppkatten
0

Vad har du för typ av kattlådor? Var står de? Typ av Kattsand? Vad rengör du kattlådorna med? Vilken typ av Feliway använder du? Hur rengör du när hon har felkissat (t.ex. om hon kissat i sängen)?

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

• Redigerat 2025-09-20 07:56 av Uppkatten
Djurmamma
0

#1: två av dom är inte ens en kattlåda utan plastbackar mer. Ena är rund, låga kanter. Andra är fyrkantig med låga kanter och en är med tak(den med tak är den enda hanen går på). De står på olika ställen i huset, ena på toaletten, andra i vardagsrummet och ena i hallen.
Jag har everclean, sen har jag en annan från zooplus som ska vara organiskt och mjukt för tassarna. Även testat något märke klumpbildande från Coop och kristallsand.
Oftast skurar jag ur dom med grönsåpa och sköljer men det är kanske fel 😅
Har använt den vanliga feeliwayen men beställde den ”happy cat” idag.

Vi har madrasskydd (pga barn då) och då brukar jag köra med en skvätt ättika i tvätten när jag tvättar rent det. Har aldrig gått igenom till själva madrassen under, men sprayat med urinoff över madrassen och ättika jag blandat med vatten för att liksom. När hon kissade så det kom på dotterns madrass (pga bäddat ur allt för en olycka) så körde jag med sån bikarbonatpasta man kunde göra själv och sen ättika 😅 stoppade inte henne ändå och nu har vi alltid stängt till sovrummen när vi är vakna. Men just att hon kissar på natten i sängen för att vi låter dom vara i sovrummen om dom vill är ju inte hållbart heller. Oroad att hon ska ge sig på soffan med om man stänger till oss nattetid och den är svårare att göra rent!

OberonsMatte
0

#0: Är det bara en katt du har? På vilket sätt kommer hon ut och in när hon vill det? (genom kattlucka eller genom att någon öppnar dörren?) Hur ofta och länge är hon ute på dagarna?

Att din sambo finns och hur hans arbetssituation ser ut behöver inte vara grundorsak till felkissandet och just det är ändå inget du kan ändra på. Det räcker att tänka att katten upplever stress, oro och behov som inte tillgodoses fullt ut.

Du behöver fokusera på vad i kattens miljö och tillvaro du kan ändra på och förbättra.

Sajtvärd Katter iFokus

• Redigerat 2025-09-20 09:47 av OberonsMatte
OberonsMatte
0

Hur stort bor ni och hur många människor, katter (och andra djur) bor där?

Var klösträden behandlade med kattmynta?

Sajtvärd Katter iFokus

Djurmamma
0

#3: Vi har två katter bara, de har bott ihop från start och hänger med varandra både inne och ute (enligt gpserna) Jag skaffade gpserna i maj då hankatten försvann och var borta i sex veckor och var ett totalt vrak då de är mina bebisar, och sen en dag 6 veckor senare ringde en djurorganisation pga de avläst chip. Han var då 10 mil bort.
Eftersom vi hyr huset så har vi ingen kattlucka nej utan vi släpper ut dom när de vill. Utom kvällstid då vi hade besök av räv i trädgården för tre veckor sen.. Jag är hemma nästan hela dagarna för tillfället då jag studerar på distans så hon är ute så mycket hon vill dagtid, jag släpper ut henne och släpper in henne. Utom vid 21-22 tiden, då får hon vara inne för kvällen. I morse gick hon ut strax innan 6.30 och varit ute sen dess. Kommit hem och kollat läget några gånger och sen ut igen.
Det är jag, min sambo och vårt barn + katterna då. Vet inte exakt kvadratmeter men vi har tre sovrum, vardagsrum, kök, badrum, tvättstuga, förråd och en större hall.
Nej jag hade inte behandlat de stora klösträden med mynta.. det kanske var dumt av mig att inte göra det ! :(

OberonsMatte
2

#5: Eftersom kattmynta innehåller ett ämne som påminner om honkatters urin är det bra att du INTE behandlade klösträden med kattmynta. Kattmynta kan trigga katter att "också" kissa där, så det var bara en tanke jag hade.

Sajtvärd Katter iFokus

Djurmamma
0

#6: Ah okej, men då ska inte behandla saker jag inte vill ska bli kissade på med det i alla fall. Vill gärna inte trigga igång beteendet hon införskaffat sig ännu mer!
Jag vet bara att det snart är vinter och då brukar hon inte vilja vara ute alls. Därför känns det så hemskt att hon börjat kissa på mig när jag sover till och med. Innan har hon bara gjort det om man inte stänger intill sovrummen på dagtid och inte när vi är där.
När vi var hos veterinären nu för två veckor sen så fanns inget som skulle tyda på att det är en sjukdomsbild i det hela. Så är ju tillvaron i hemmet som är fel för henne. Jag vill ju att min lilla tjej ska må bra.

Hon kissade ännu mer inne när hankatten var borta och hon gick och skrek efter honom dag som natt, då de sover hopslingrade nattetid. Och när han kom hem igen var det mycket bättre än innan. Jag önskar bara hon kunnat berätta vad som är fel och vad jag kan göra för henne ..

OberonsMatte
0

#7: Jag tror att kattens enda tanke var att kissa på mjukt absorberande material när hon kissade i sängen. Att du "råkade" ligga där just då behöver inte ha någon betydelse för henne.

Sajtvärd Katter iFokus

Uppkatten
2

Kolla storleken på plastbackarna. Katter vill helst att kattlådan ska vara ca 1½ ggr så lång som katten själv, fick jag höra på en föreläsning.

Kolla så att lådan i hallen inte står nära ytterdörren.

Har lådan med tak "svänglucka"? Montera bort luckan i så fall.

Everclean brukar vara populär, katter föredrar vanligtvis den oparfymerade. Mina egna katter föredrar deras Total Cover (också oparfymerad), som är extra finkornig och mjuk mot tassarna.

Jag har själv provat andra typer av kattströ, och med vissa sorter i kattlådan vägrar katterna att ens sätta en tass där i….. trots att jag avvaktat i veckor och månader. Så: används inte den kattlådan där du har organiskt strö (eller om den lådan används mer sällan än övriga lådor): byt ut ströet mot något som katten gillar att kissa på.

Grönsåpa brukar fungera utmärkt till kattlådor. En del menar att om man sköljer ur lådan med en liten skvätt klorin (skölj noga!) så gör den doften att katten är mer benägen att gå till kattlådan och kissa där i. Kan vara värt att prova kanske? Undvik däremot allt rengöringsmedel som doftar citrus!

Vet inte vad du menar med "vanliga Feliwayen"? Happy Cat uppfattar jag = Classic….???

På de föreläsningar som jag har tagit del av har kattbeteenderådgivaren och Feliway-representanten istället rekommenderat Feliway Optimum vid felkissning.

Samma beteenderådgivare pratade mycket om katters preferenser för att kissa på det som är mjukt, och att sängen är ett sådant ställe. Kanske är kattens avsikt inte alls att kissa på dig i sängen, kanske undrar katten istället varför det ligger en människa i "kattlådan", funderade föreläsaren.

Det finns också teorier om att osäkra katter kan vilja dölja oroande dofter (t.ex. parfym) med sin egen lukt, eller blanda sin och ägarens lukt för att få en gemensam doft (d.v.s. man menar att katten strävar efter att uppnå en känsla av ökad trygghet).

Jag får en känsla av att din katt kanske är lite extra känslig för dofter, och oroas av dofter. Det kan vara dofter som hänger ihop med utevistelsen (t.ex. från andra katter), dofter som tas med in på skorna (och hamnar i hallen), kanske använder din man någon duschtvål eller annat som katten reagerar särskilt mycket på, ett nytt klösträd kan dofta främmande och därmed oroa så att katten behöver sätta sin egen lukt på det för att känna sig tryggare o.s.v.

Sängar, soffor och liknande kan man prova att täcka över med duschdrapperier/madrasskydd vid behov. Kanske ställa en matskål med lite foder i ovanpå, då katter sällan äter och uträttar sina behov på ett och samma ställe.

Äter katterna torrfoder? Royal Canin har ett torrfoder som heter Calm som du kanske kan fundera kring om det kan vara värt att testa.

Zylkene i sin tur (som är ett kosttillskott) kan strös över blötmat och kan även det vara värt att testa under en period.

Det kan också vara värt att ta kontakt med en kattbeteenderådgivare som lite bättre kan försöka bena ut mer exakt hur katten beter sig, och kan då ge bättre råd om just din katt.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.