Katten kissar på mattan
Hej på er!
Jag och sambon bestämde oss för strax över ett år sedan att köpa oss en liten misse(hona).
Allting har fungerat felfritt tills ett par dagar sedan då sambon ville piffa upp lägenheten lite med en ny byrå och en matta till vårat sovrum.
Det tog dock inte lång tid innan katten sätter sig på den nya mattan och kissar… Mattan tvättades med diverse medel för att få bort lukten, meeen så fort den läggs på golvet så är hon där igen…
Hon har aldrig kissat utanför lådan tidigare och vi har andra mattor i lägenheten som hon aldrig kissat på.
Lådan städas dagligen och är väldigt sällan full.
Är det någon som upplevt detta tidigare? Isåfall, hur får jag stopp på det?
Tacksam för svar
Mvh
Ok, här kommer 10 frågor:
Är katten kastrerad?
Är hon enda katten ni har?
Innekatt eller utekatt?
Hur många toalådor har ni?
Hur stort bor ni och var är lådorna placerade?
Var är mattan placerad som katten börjat kissa på?
Vad är det för storlek och modell på toalådorna (har de t.ex. svängluckor)?
Vilken sandsort?
Hur många ggr per dag rensas lådorna?
Är det småskvättande eller riktig blåstömning när hon kissar på mattan?
Sajtvärd Katter iFokus
- Redigerat 2025-08-16 00:47 av OberonsMatte
#1: 1. Hon är inte kastrerad
- Yes, hon är den enda katten
- Innekatt
- Vi har en låda
- lägenheten är på 80 kvadrat och lådan står i badrummet
- Mattan ligger i sovrummet, så det är ändå en liten bit från toaletten
- Den kattlådan vi har är en sån med lucka, just för att sanden inte ska flyga överallt
- Sanden vi använder EverClean, vi testade lite olika i början men detta var det som fungerade bäst
- lådan rensas en gång per dag, men som sagt, den är väääldigt sällan full, eller i närheten av full
- Hon sätter sig och kissar som om hon vore på lådan, tömmer blåsan
Sätt en låda brevid mattan.
Mvh
Mig
#2:
Är katten en blivande avelskatt inom registrerad avel? Om inte - kastrera direkt!
Det behövs fler lådor på fler ställen. Katter föredrar oftast att kissa på andra ställen än där de bajsar och behöver alltså ha möjlighet att byta låda beroende på vad som ska göras.
Lådorna behöver vara stora och öppna - inga svängluckor! Katter ogillar känslan av att vara instängda och vill ha fri sikt och fria flyktvägar när de utför sina behov. En stängd låda blir dessutom väldigt otrevlig att vistas i med tanke på att både damm och dålig lukt koncentreras då.
Lådorna behöver rensas flera ggr per dag. Minst varje morgon OCH kväll + direkt när man märker att katten har bajsat. Katter är renliga djur så lådan ska aldrig behöva bli "full" och ska helst vara helt ren när katten behöver använda den.
Sajtvärd Katter iFokus
#0 Du har fått jättebra tips i tråden och Oberonsmatte vet vad hon talar om hon har erfarenhet som så många andra här på forumet.
Men jag tänker också som så ni ändrade ni skaffade ny inredning så som mattan den ska kissas in den ska vara lilla Frökens revir och här spelar det ingen roll hur mycket ni än tvättar något nytt har kommit in och hon ska sätta sitt revir och sin doft något som är helt naturligt hos våra katter och är inget konstigt alls det är deras beteende.
Hon är ett år varför har ni inte kastrerat henne ? för det här kan också vara löpbeteenden hon kan känna in hankatter utanför så kastrering tycker jag ni ska göra men se till att det inte sker under just löptider så hon inte behåller löpbeteendet efter kastrering.
Beteendet är helt naturligt hon är katt och mattan är hennes sätt att visa dofterna stämmer inte det ska lukta hon och det kommer hon att fortsätta med men jag skulle inte alls bli förvånad om beteendet slutar om hon blir kastrerad.