Bobbis på Stockholms katthem
Då och då går jag in på katthemmets sida och tittar på de katter som för tillfället är bokningsbara. Ibland klickar jag på bilderna för att läsa en kortfattad beskrivning om kattens personlighet och bakgrund. Idag fastnade jag på Bobbis.
"BOBBIS är en gråtigré hankatt född 2020-03-30.
Han kom till Katthemmet via Södra Djursjukhuset då han hittats ute med en ytlig skada på vänster höft. De hittade ägarna som inte ville ha tillbaka honom då han varit borta i nästan tre år och de hade skaffat en ny katt. Bobbis var då avlivningshotad men sjukhuset valde att ta kontakt med oss för att rädda honom.
Fd akuthusse berättar
Bobbis är en underbar katt som gillar att mysa och gosa mycket och han är social med människor. En familj som kan ge honom mycket uppmärksamhet och kärlek är något han verkligen behöver.
Bobbis är överviktig och nya hemmet kommer fortsätta försöka banta honom med rätt foder och mycket lek och bus.
Bobbis vill komma till ett lugnt hem som ensamkatt och utan småbarn."
Han ser så snäll ut, lilla Bobbis (fast inte så liten utan ganska tjock). Jag förundras över hur hans tidigare familj kunde välja bort honom nu när han äntligen hittats igen. Jag förundras även över att "det hemska" riskkapitalistdjursjukhuset Evidensia ("som bara tänker på pengar") valde att kontakta katthemmet. Och hur lyckades han bli överviktig efter att ha varit "borta i nästan 3 år"..? Någon har kanske matat honom och undrar nu vart han tog vägen?
https://www.katthemmet.nu/katter/aktuella-katter/bobbis.aspx
Sajtvärd Katter iFokus
Fin kisse, har du tingat honom?
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
Söt kisse. Det är rätt vanligt att veterinärer hör av sig till katthem för att försöka hjälpa katter som behöver nytt hem. Många veterinärer/djursjukvårdare gör också ett bra jobb själva med att försöka omplacera katter hellre än avliva. Läser man på FB verkar dock många tro att avlivning alltid är förstahands-alternativet om oönskade/upphittade/övergivna katter tas till veterinär.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
#1: Nej, jag har redan tre katter och har inga planer på fler katter just nu. Jag tycker bara att det är intressant att läsa om katter som hamnat på katthem. Att se varje enskild katts historia och följa hur de så småningom blir bokade. Ibland kan man även läsa hälsningar ("Solkatter") från deras nya hem.
Sajtvärd Katter iFokus
Ibland går det undan! Nu när jag tittade in på sidan igen står det "BOKAD" (!) på Bobbis! ❤️ Inte av mig, men det var tydligen fler som fastnade för honom. 😺

Sajtvärd Katter iFokus
Vad roligt!🧡
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
Så kul! Lycka till Bobbis, hoppas att du hittar ett riktigt fint hem! ❤️
Det kanske till och med var någon här som såg honom? 🙂🐾
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com