Katter iFokus

Katter

Etiketter: hälsakosthållninghälsa,beteende,kosthållningkattmat
Läst 346 ggr
MissiZippi
0

Katt kräks och har lös avföring

Min katt har under flera år kräkt lite då och då, hon är 13 år och innekatt. Ätit bantnings foder under flera år.

I december kräkte och och ville inte äta eller dricka, åkte till veterinär 1 som tog röntgen, sattes på dropp och blodprov, remitterade vidare och hon blev inlagd hos på djursjukhus, de tog ultraljud, de tog även prov på folsyra och B12.
Hittade inget fel, antagligen känslig mag och tarm blev diagnosen.
Efter det fick hon prokolin och Royal Canin gastrointensial.
Efter några veckor kräkte hon igen och fick hög feber närmare 40 grader, hon behandlades i hemmet denna gång och blev bra över natten.
Fick därefter torsk.
Började igen med Royal Canin gastrointensial och hon kräktes igen.
Gav torsk och hon blev bra.
Köpte fortiflora och hon blev lös i magen, hon har aldrig varit lös i magen.
Fick torsk och blev bra i magen.
Köpte RC Allergenic och hon blev lös i magen igen.
Gav torsk och hon blev bra.
Gav Allergenic och torsk och det blev bra.
Gav allergenic och hon blev lös i magen.
Jag har också tagit mask och parasit prov och allt ok.

Ringer jag de tre olika veterinärerna vill alla att hon ska undersökas igen, hela rundan igen blodprov, röntgen, ultraljud mm mm
Hon är innekatt.

Vad tror ni om detta?

Uppkatten
2

Mina katter har nyligen fått diagnosen IBD (konstaterat genom ultraljud + B12 brist).

Den ena katten fungerar inte alls på hypoallergenic/ANallergenic och liknande foder. Hon får diarré av det. Började till slut även kräkas.

Hon tål kokt torsk, och blev tvärbra i magen när hon till slut fick börja äta monoprotein-foder i form av känguru. Hon föredrar portionspåsar: "catz finefood Purrrr Pouch 8 x 85 g. No. 107 känguru."

Hon har ätit det i några veckor nu, och det har fungerat mycket bra. Ingen diarré och inga kräkningar.

Min veterinär sa att det gällde att välja ett monoproteinfoder med ovanlig proteinkälla. Hon föreslog t.ex. känguru eller häst.

Diskutera med din veterinär om det här kan vara något för din katt att prova.

Min andra IBD-katt tål samtliga allergenic-foder (med hydrolyserat protein). Men även hon gillar känguru.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

MissiZippi
1

Intressant, tack för ditt svar.

MissiZippi
0

Vilket märke äter katt 1 och katt 2?

Uppkatten
0

Katt 1 äter idag enbart catz finefood Purrrr Pouch 8 x 85 g. No. 107 känguru som jag beställer från Zooplus. Samma blötmat finns även att beställa på burk i olika storlekar. Katt 1 fick diarre av Hills z/d, Purinas hypoallergenic, Royal canins hypoaĺlergenic samt Royal canins ANallergenic.

Veterinären gav då två alternativ: att sätta in kortison eller prova att byta till ett monoproteinfoder med ovanligt protein. Då fick det bli känguru här hemma. Rätt dyrt, men ständiga veterinärbesök blir också dyrt. Men jag undviker gärna läkemedel om det går att få det att fungera på annat sätt.

Katt 2 äter (och tål) samtliga torrfoder jag nämnt ovan. Men hon blir onödigt hård i magen av Purinas hypoallergenic och hon gillar inte riktigt smaken på Hills z/d. Även hon får äta lite känguru men då mest för att jag ska slippa vakta på katterna i varje måltidssituation.

Jag låter inte Katt 1 få äta något annat än känguru i dagsläget. Jo, torsk eventuellt. Men annars är det strikt känguru som gäller. Inga smakbitar av något.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

MissiZippi
0

Hur gamla är katterna?

Uppkatten
0

De är 14 år gamla. Det är ofta katter från medelåldern och uppåt som drabbas av IBD.

Katt 1 fick förstoppningsproblematik först, samt B12 brist + gick ner lite i vikt utan att vi förstod riktigt varför. Ultraljud bekräftade IBD. Dålig aptit av och till. Så snart vi satte in veterinärfoder blev det problem med närmast daglig diarre, och så småningom kräkningar. När hon gick över till att äta känguru för en del veckor sedan blev magen snabbt bättre (slussade in det successivt under ca 1 v. tid). Sedan dess inte haft diarre/kräkningar.

Katt 2 tappade aptiten och ville inte äta. Alltid varit onödigt hård i magen. Ultraljud + B12 brist indikerade IBD. Har varit symptomfri sedan behandling påbörjades.

För båda blev det en period med täta veterinärbesök och svårigheter att få dem att äta. Reagerade dåligt på aptitstimulerande, ev hade medicin mot illamående viss effekt.

Notera att IBD kan ge olika symptombild hos olika katter.

MissiZippi
0

Min katt är 13 år.
Min katt har lite högt B12, hon går inte ner i vikt och vill äta mycket förutom vid ett tillfälle då hon blev inlagd me dropp.

De såg inget på röntgen eller ultraljud förutom lite svullna lymfkörtlar.

Säger det är mag och tam men vet inte vad eller varför.

Hon mår bra av torsk.

Vad såg de på era ultraljud som bekräftade IBD?

Uppkatten
0

Torsk kan en katt bara äta ca 1 v. om det är det enda katten serveras, sa min veterinär. Sedan får katten näringsbrist.

Det man såg via ultraljud var en förtjockning av typ tarmväggen (inte rätt ord). Hos mina katter sågs den i nedre delen av tunntarmen, och det är där B12 tas upp, sa veterinären, och det var därför som det inte fungerade riktigt som det skulle med B12 upptaget. Som jag förstått det kan dock olika delar av mag-tarmkanalen vara påverkad vid IBD.

Uppkatten
0

Notera att bara en av mina katter gått ner i vikt (ca 500 g). Men IBD-katter kan vid allvarligare problem magra av kraftigt.

New2ragdoll2
0

För att diagnosticera IBD måste man ta prover / avsnitt från tarmen. Inte ens då verkar det vara en 100% ig metod för att ställa rätt diagnos.

Det är ett rätt stort ingrepp som vi inte ville utsätta honom för.
Vi valde därför inte den rutten utan det blev mer av uteslutningsmetoden.

Vår katt äter numera 1/2 tabl kortison varannan dag och det håller inflammationen i schack. Äter hypoallergent foder (torrmat) som är baserad på soja, rismjöl samt som blötmat får han faktiskt ett vanligt foder från Perla. Specialfoder i form av blötmat gav honom, konstigt nog, orolig mage / lös mage! Så man måste prova sig fram för att se vad som funkar.

Långtidsbehandling med kortison kan medföra diverse biverkningar, men vi resonerade som så att det ändå är rätt skönt för katten att slippa ha ständigt orolig / ont i magen / ha diarré.

Han har återfått livskvalitéten ; leker mycket mer, springer omkring och busar och är sig själv.

Uppkatten
1

Min veterinär sa att i praktiken görs sällan biopsier, utan man går på andra indikationer. Vill man vara helt säker kan biopsier tas, men det görs nog främst på unga katter med tydliga besvär, skulle jag tro.

Vad man vill med behandlingen är att tarmen får vila och läka, och att katten håller vikten/återfår vikt som tappats samt kan börja ta upp vitamin B12 bättre igen, sa hon.

Prova sig fram med vanligt foder kan vara tveksamt. Mina katter har t.ex. aldrig haft långvariga mag-tarmbesvär, och skulle förmodligen verka må bra på vanlig blötmat. Medans den ena blir urskruttig i magen av det foder som "borde" vara det bästa för henne.

Men det finns visst lite olika teorier/vägar att gå/att prova, och monoprotein var en av dessa.

IBD kan förväxlas med andra (allvarliga) tillstånd. Min veterinär gjorde en rimligt omfattande utredning + beaktade katternas ålder etc. Men absolut kan mer göras i utredningsväg, men man behöver väga in kostnaden, nyttan för djuret, hur besvärliga ev. biopsier är för djuret, kattens ålder o.s.v. Tänker jag.

Jag uppfattade min katt som "för frisk för kortison". Kortison finns kvar som alternativ om hon skulle bli sämre. Just nu är hon en pigg och glad katt på monoprotein i form av känguru.

Det var det alternativ till kortison som fanns för kisse, sa veterinären.

MissiZippi
0

Jag är så fundersam när veterinärerna inte vet vad som är felet.

Varför hon reagerar men inte på torsk.

Hon har tagit blodprov, parasit prov, röntgen och ultraljud.

Hon hade lite höga infektions värden när hon fick dropp och blev inlagd och var lite svullen runt lymfkörtlar bak men inget annat.

Folsyra ok B12 lite högt.

En månad senare blev hon dålig igen men jag kunde behandla henne hemma men då hade hon 39.6 i feber från en dag till en annan.

Efter det blir hon bra på torsk men lös i magen av allergi foder.

Och tre veterinärer kan inte ställa diagnos.

Hon är idag som vanligt med avföringen är fortfarande lös på allergi foder innehållande kyckling (kanske tål hon inte kyckling eller är det för lite fiber) känns som jag själv måste ställa diagnos.

Uppkatten
0

Varför inte fråga veterinären om det är OK att testa monoprotein, och så testar du en period med känguru (successiv inslussning av nya fodret).

MissiZippi
0

Jag kan fråga.

MissiZippi
0

Fins det något annat foder än det med kängurukött?

Uppkatten
1

Min veterinär rekommenderade att jag skulle välja mellan kanin, häst och känguru. Det ska vara ett lite ovanligare protein som katten inte har stött på tidigare, det ska vara ett helfoder, och det ska bara vara en enda proteinkälla (monoprotein).

Uppkatten
0

Har f.ö. hört att hårbollsproblematik är vanligare hos katter med IBD.

MissiZippi
0

#13: Hej
Var köper du ditt foder?

Uppkatten
0

ZooPlus.

MissiZippi
0

Tack