Ruben och obekymrat rådjur
Idag när jag kom hem relativt tidigt från jobbet passade jag på att ta ut katterna i solskenet. Jag tog med blomsprutan i väskan för säkerhets skull (för att vara beredd om "arga katten" kom förbi), men allt verkade frid och fröjd.
Ruben hade lagt sig ner och låg och filosoferade i skogsbacken, men när jag tittade till honom nästa gång såg jag att han hade vridit på huvudet och tittade intensivt på något. "Arga katten!" tänkte jag direkt och gick närmare, men det var inte någon katt utan ett rådjur som stod och åt i godan ro. Det var en bock med vässade horn så det kändes extra dåligt att Ruben låg så nära, men Ruben rörde sig inte ur fläcken när jag lockade på honom. Jag fick gå fram och lyfta honom därifrån, men rådjuret brydde sig inte om mig heller trots att jag kom så nära.

Sajtvärd Katter iFokus
Oj, så nära!😮
Rådjuret var nog nyfiken på det där vita djuret som låg där i gräset.
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
#1: Ja, Ruben har dåligt kamouflage i naturen och "lyser" lång väg, men rådjursbocken ignorerade honom totalt och verkade fullt upptagen med den där kvisten han åt på. Kanske var det för att Ruben låg helt stilla som rådjuret bedömde att han inte var något att bry sig om. De gånger rådjur gjort utfall mot någon av katterna är det katten som har varit för närgången och efterhängsen.
Sajtvärd Katter iFokus
Vilka gullisar! Min hund tycker också väldigt mycket om rådjuren och liksom detta brukar de inte bry sig något värst om oss så vi brukar stå och titta på dem.
En av mina tidigare katter gjorde sitt bästa för att få bli kompis med grävlingen…. Något som jag inte uppskattade… 😅
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Åh jisses. Det räckte nog med att en grävling kom och swishade förbi hur fort som helst när vi var ute en gång. Eller den som låg och fräste och hade sig medan jag stod och glodde för att försöka se om det var en katt med risig frilla!
#5: Jag var inte särskilt rädd för grävlingar förrän jag blev jagad av en! Det var för ganska många år sedan ute på landet när jag letade efter en av mina katter längs med en bilväg. Jag hörde att det prasslade i en buske vid vägkanten och när jag gick närmare och började lock-prata med "busken" hördes ett märkligt morrande (!) och när jag backade kom en arg grävling utfarande som skjuten ur en kanon! Den sprang efter mig flera meter innan den plötsligt stannade, vände och började springa bort från mig istället.
Där jag bor nu har jag också sett grävling en gång, men då var både jag och katterna på balkongen. Tror inte att det finns någon här numera, men det trodde jag inte då heller.
Sajtvärd Katter iFokus
Jag kan också berätta att jag även den här gången fick användning av blomsprutan till slut. Inte mot rådjuret, men precis innan vi skulle gå in dök "Arga katten" upp från ingenstans. Den här gången med siktet inställt på Milou som satt i rabatten precis intill husväggen. Jag tog fram blomsprutan ur väskan, gick fram och sa "Neeej, du får INTE vara här!" och sprutade ett sprut mot "Arga katten"som avbröt ylandet, vände om och snopet travade iväg uppför skogsbacken - bort från oss. Det känns fantastiskt om det kommer fortsätta funka så bra att hävda katternas revir.
Jag skulle såklart aldrig spruta vatten på mina egna katter, men för att hålla frigående bråkstakar på avstånd (och förebygga skador) tycker jag att det är helt ok. Varken jag eller ägaren vill att han är på mina katters revir.
Sajtvärd Katter iFokus
- Redigerat 2025-04-15 18:52 av OberonsMatte
#7. Helt rätt, hellre lite vatten än en massa riv-och bitsår, infektioner och veterinärs besök.
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
#6 Det låter som att den bara ville jaga bort dig och var nöjd när det funkade :) Visst är de otroligt snabba?! Jag hade skitit på mig om den hade vänt mot oss! Istället sprang den bort mot en hare som verkade tycka att det var lattjo lajban.
#7 Jag tycker också att det är en helt okej lösning. Ett nödvändigt ont, som inte alls är ett särskilt ont.