Katter iFokus

Katter

Etikett: dräktig
Läst 123 ggr
lexdoris
1

Dräktig honkatt, tips inför förlossning

Hej!

Jag har en hona som är dräktig här. Beräknas att föda vilken dag som helst i princip.

Jag har två andra katter i hemmet, kastrerade hanar. De verkar inte riktigt förstå att hon är tillbakadragen just nu och försöker busa med henne och hoppar på henne osv trots att hon morrar och inte vill. Min hona är alltid ”för snäll” när de är jobbiga och säger inte ifrån utan försöker mest springa därifrån men de springer efter.

Funderar på att ha henne instängd i sovrummet med mat, vatten, bädd osv alt göra om gästrummet lite till ett kattrum så hon får vara helt och hållet ifred. Vad skulle ni anse vara bäst?

MonicaLagerquist
8

Jag skulle ha honan i eget rum.
Med mat vatten och toalåda och jag skulle inte lämna henne ensam förens allt är över
Du får sova i gästrummet

Stolt ägare till tre La permer

lexdoris
2

#1: Det var tur jag gick på min magkänsla inatt och fixade ett rum till henne. Somnade runt kl 1 och på morgonen så fanns det tre små bebisar med henne 😍

MonicaLagerquist
4

#2 vakade du inte?
Tänk om hon hade behövt hjälp.
Som uppfödare är man skyldig att övervaka förlossningen

Stolt ägare till tre La permer

lexdoris
0

#3: Nej jag vaknade inte. Hon har haft ungar 2 gånger tidigare och har alltid gått iväg och varit tyst. Höll mig vaken till kl 1 som sagt och sedan gick det inte längre. Var vaken sedan kl 5 på morgonen och skulle även upp och jobba på morgonen så kände att det inte är optimalt att vara vaken i 2 dygn. Gjorde så gott jag kunde i den situationen.