Katter iFokus

Katter

Etikett: allmänt-kattprat
Läst 224 ggr
New2ragdoll2
0

Prednicorton, kan man krossa tabl?

Ja som titeln lyder, kan man krossa Prednicorton tabletter?
Vår Samuel har börjat stå på medicinen då han han utvecklat ganska omfattande inflammation i tarmkanalen.

Han brukar spotta ut medicinen som vi försöker knåda in i hans blötmat. Vore ju käckt om man kunde krossa tabletterna istället…

Maleficum
0

Vad står det i bipacksedeln? Där brukar det stå om man inte får dela eller krossa tabletter.

Sen kan man ju behöva anpassa ändå. Min kanin behövde äta Denamarin ett tag och de tabletterna ska egentligen inte ges med mat och får inte krossas men enda sättet att få i henne dem (gigantiska) tabletterna var att krossa dem och blanda ihop som en gröt med hennes krossade pellets. Då fick hon iaf i sig det även om det inte var optimalt.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

New2ragdoll2
0

Det står att man kan dela dem. Har skåror på tabletten och verkar inte vara dragerade eller så. Vittrar / löses upp lite när den kommer i kontakt med blötmat. Så det borde ju gå bra…

New2ragdoll2
0

(vet inte varför min text blir så stor)

Maleficum
1

Då borde det inte vara några problem att krossa och blanda med blötmaten.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Lona
1

Håller med, borde inte vara några problem förutsatt att ni ger hela den dosen på samma gång.

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

• Redigerat 2024-12-06 23:17 av Lona
[Gunvaldsmatte]
3

Min tidigare huskatt fick 1/2 tablett varannan dag. Den delade jag och skulle säga att en tumregel är att finns det skåror på tabletten som är tillräckligt djupa för att kunna dela den så brukar det vara ok att krossa. Men är man osäker kan man alltid ringa sin veterinär och fråga..

New2ragdoll2
0

De är smaksatta så det är möjligt att den goda smaken bara sitter på ytan.
Får höra med veterinären.

Silvestris
3

Det går alldeles utmärkt att krossa Prednicorton.

New2ragdoll2
0

#8 Tack.
Har inte riktigt hunnit slänga iväg frågan till kliniken, men det låter rimligt att dessa kan krossas. Är ju inte dragerade osv.