Reaktion på Bupaq
Hej!
Vår katt får medicinen Bupaq efter utdragning av tand pga FORL. Hon opererades igår morse.
Jag vill kolla lite hur era katter har reagerat på denna medicinen, för att lugna mattehjärtat lite.
Våran katt har lite (enligt mig) knepig reaktion, men våran veterinär säger bara att det inte är några konstigheter (kontaktades idag såklart, 2ggr). Jag funderar på att konsultera en 2a veterinär men jag vill under tiden höra andras erfarenheter också.
För oss så sover hon inte, hon äter inte. Hon dricker lite grann ibland, men har bara kissat 1 gång på 1,5 dygn, inget nr 2 ännu heller.. Mestadels av tiden sitter hon nästan apatiskt och bara glor i väggen, hon reagerar på interaktion men morrar och fräser åt allt och alla. Metacam som hon normalt älskar galet mycket ratar hon totalt, och jag fick mig nästan ett bett i handen när jag skulle ge det. Hon är bara en helt annan katt just nu och det känns jobbigt att se henne så här.
Jag visste att de kan bli "höga" av detta, såklart, men jag tycker väl att hon har en lite knepig reaktion på denna medicinen? Eller är det bara jag som känner så?
Igår var hon mestadels dåsig bara av sövningen och medicinen kombinerat, så vi avvaktade lite då. Jag började märka av avvikelser i morse.
Har ni också några tips på hur jag kan få i henne mat? Vi har försökt ge med spruta, men hon spottar bara ut det.. 😢
Är det en eller flera tänder som dragits? Var i munnen satt tänderna, var de stora eller små?
Mina katter har inte reagerat nämnvärt på Bupaq vad jag kan minnas, men jag funderar på om det kanske är något annat beteendet beror på även i ditt fall. Är det samma mat som serveras nu som katten är van vid och vanligtvis äter med god aptit? Efter varje gång min Oberon dragit tänder var det alltid ett elände eftersom han helst bara ville äta sitt älskade torrfoder (och med nyopererad mun blev det torrfoderförbud). När Lotus drog några tänder sist (1 kindtand och två framtänder) var det inga problem eftersom han kunde fortsätta äta sin vanliga blötmat. Han medicinerades bara med Metacam hemma efter det..
Några gånger har veterinären även ordinerat mina katter trattkrage efter tandoperation och då kan själva trattbärandet påverka kattens beteende. Har din katt tratt nu?
Om det verkar som att katten känner sig för (negativt) påverkad av bupaq skulle jag sluta ge den och övergå till enbart metacam. Förmodligen kommer veterinären säga samma sak.
För att få katten att komma igång med ätandet behöver katten nog först känna sig som vanligt (odrogad och utan eventuell tratt). Därefter kan du locka med vadsomhelst som är i mjuk form. Extra god blötmat eller kattgodis (finns t.ex. sorter i krämkonsistens som man klämmer ut). Om katten inte ens vill smaka kan du sätta en liten klick på tungan för då kan själva smaken trigga igång aptiten.
Sajtvärd Katter iFokus
Mina katter får absolut en reaktion av bupaq och verkar rätt "borta". Efter tandutdragning brukar jag servera perle gourmet mousse, vilket brukar vara det enda de får i sig några dagar. Har aldrig fått metacam till dem - någonsin. Observera att metacam inte ska ges om katten inte har ätit först. Detta för att undvika besvärliga biverkningar.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
#1: Två tänder, båda de som sitter bakom huggtänderna där nere. Om ni förstår vad jag menar 😅
Vi serverar samma mat ja, vilket är Bozita blötmat. Hon är i normala fall ett riktigt matvrak och har aldrig matvägrat, skulle kunna kalla henne en "soptunna", dvs äter verkligen allt som ges. Vi har testat diverse olika blötmat idag, hon har inte velat fortsätta äta av något av det.
Jag har även testat med Fortiflora strödd på maten, utan något resultat. Hon vägrar även sådant liquid-snack som du nämner, jag har testat att sätta såväl på tunga som på läppen och hon slickar på det, spottar ut det och morrar. Så fortfarande ingen aptit och inget som har triggat igång det ännu.
Jag blev inte ordinerade någon krage och jag har inte haft någon på heller då hon faktiskt inte har varit på munnen något!
Nu ikväll fick vi dessvärre tvångsmata med spruta, efter många om och men så fick hon i sig tillräckligt med mat. Det var inget roligt alls för henne men det känns viktigast just nu att hon får i sig mat.
Jag pratade med en till veterinär innan idag och hon sa åt oss att avsluta behandlingen av Bupaq och se hur pass ont hon har utan det och återkomma imorgon med en uppdatering.
#2: Den blötmaten får jag testa då kanske, våran ica har inte den här så får köra in till annan by imorgon då!
Ja just det, en bra påminnelse..Det har varit så rörigt här att jag totalt missade den biten med metacam
#3: Skönt iallafall att du fått i henne mat nu.. även om det skedde med tvång. Hoppas att hon får behålla det och att maten får igång aptiten så att hon börjar äta självmant snart. Jag har själv behövt tvångsmata ganska många gånger och det är verkligen inte roligt.
Apropå att hon morrar.. Är hon en allmänt "morrig" katt med temperament (t.ex. vid kloklippning) eller är det väldigt olikt henne att markera på det sättet?
Sajtvärd Katter iFokus
#5: Ja det är skönt att det är gjort, jag fick hjälp med det så det var lite lättare att ge denna gången!
Än så länge har hon fått behålla allt men ännu ingen aptit. Får se hur det ser ut imorgon för henne.
Hon är lite morrig när hon är osäker eller som du säger vid kloklippning, tyvärr blev hon misshandlad i sitt förra hem. Hon har aldrig gjort oss något ont även fast hon morrat, så det har nog mer varit ett osäkert morr om något. När hon kom till oss för några år sedan så morrade hon bland annat när man gick för nära kattlådan när hon var där, eller om man råkade tränga henne lite vid klösträdet (när man bara skulle fram och klappa).
Just nu sedan operationen kan hon klättra på en och mysa, eller bara stryka sig mot en medans hon morrar. Innan så stod hon och morrade samt fräste mot väggen och verkade helt borta 😅 Hon blir nästan som "arg" när mat ska serveras, sniffar på den, går därifrån och morrar samtidigt som hon reser ragg.
Jag har svårt att tolka om det hela är pga smärta eller medicinen.
Liten uppdatering: Hon vägrar fortfarande att äta självmant, hon slickar dock av och sväljer det jag duttar på läpparna/tassar. Hon morrar nu endast åt maten på tallriken och verkar pigg/glad och de problem hon hade av medicinen verkar ha försvunnit. Nu har hon sovit lite, hon är nästan helt sig själv också! Jag vet att de är otroligt duktiga på att dölja smärta men hon har iallafall inte verkat särskilt besvärad 🤔 Hon slickar/kliar inte sig mot munnen eller drar munnen/huvudet mot saker. Ögonen är klara, öronen framåt, pälsen slät och fin igen. Hon ligger avslappnat istället för att sitta hopkurad någonstans.
Vi ska avvakta lite till och se om hon visar något direkt tecken på smärta