Hosta hos kattunge på 5månader
Vi har 2 kattungar en flicka och pojke från samma kull som vi fick hem den 1/9 och som nu är 5 månader gamla. Flickan har sedan vi fick hem henne den 1/9 hostat ca 1 gång i veckan ibland med uppehåll på 2 veckor, hennes allmäntillstånd är bra och hon leker, äter, går på lådan, dricker och sover precis som hon ska. De är båda innekatter för information.
- Vi trodde först att det var en hårboll då det lät väldigt likt men det kom aldrig upp något. Så vi testade att ge henne hårbolls gel men hostan fortsatte.
- Vi trodde sen att hon var känslig mot kattsanden så den bytte vi ut. Men hostan fortsatte.
- Vi ringde sedan First Vet som ansåg att vi skulle avvakta någon vecka vilket vi gjorde. Men hostan fortsatte.
- Vi ringde dem igen och fick tips om att avmaska och då avmaskade vi båda katterna med Axilur trots att de redan avmaskats hos uppfödaren. Men hostan fortsatte.
- Sedan hostade pojken för första gången, och av vår vetskap även den enda gången.
- Vi tog dem båda till veterinären för undersökning där lungor och hjärta och allt annat verkade helt normalt och fick rekommendationen att avmaska en gång till fast med högre dos, även denna gång med Axilur. Men flickan hostade igen.
- Vi tog dem till veterinären igen där vi tog blodprov och röntgade båda två. Allting såg normalt ut. Och veterinären bad oss avvakta och sa att man möjligen kan ge henne kortison men tyckte att vi skulle avvakta lite. Men flickan hostade igen senast igår.
- Vi ringde till First Vet igen och visade en video på hostningarna (vilket vi gjort till alla vi har varit i kontakt med) och hon tror inte att det är mask utan att det kunde vara mykoplasma som vi borde behandla med en antibiotika kur och se om det hjälper.
- Jag ringde sen veterinären igen och kommer bli uppringd i nästa vecka.
Har någon av er något tips eller känner igen dessa symptom så får ni väldigt gärna skriva för att hjälpa mig hänvisa till veterinären för att hitta rätt behandling då det verkar vara svår diagnostiserat.
Det finns ögon/nos svabb veterinären kan skicka in, det ger svar på mycoplasma, herpes och diverse andra smittor som kan sitta på ögon och luftvägar.
Rekommenderar att du diskuterar det med veterinär som nästa steg.
Ägare till en Australian Shepherd, ett gäng LaPerm och 2 akvarium 😁
SVERAK ansluten uppfödare av LaPerm SE*Coral Curls
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎
Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Hostning 1 gång i veckan låter inte direkt alarmerande tycker jag.
Vad har kattungarna för bakgrund? Var de vaccinerade 2 ggr och veterinärbesiktigade vid överlåtelsen? Finns det en uppfödare?
Jag tycker att det är konstigt att veterinären föreslår behandlingar utan att först ta reda på vad hostandet beror på, t.ex. genom provtagningar för kattsnuva eller avföringsprov för ev. parasiter.
Eftersom symtomen är lindriga, allmäntillståndet bra och de prover och undersökningar som gjorts inte visar på något skulle jag ha avvaktat. Ev. kattsnuvevirus kan ändå bara läkas ut av kroppen själv.
Sajtvärd Katter iFokus
#2: Tack för svaret!
Det låter inte så alarmerande men alla veterinärer jag visat video på hostan säger att det inte är en normal hosta då den pågår i allt mellan 1-3minuter och är väldigt aggressiv.
De har vaccinerats båda doserna vecka 8 och vecka 12. De blev veterinär besiktigade på morgonen innan vi hämtade dem. Ja det finns en uppfödare som är seriös.
Jag tycker också det känns märkligt att inga tester gjorts. Jag ska nog be om provtagning så vi kan komma till botten med vad hostan beror på.
Jag förstår tanken om att avvakta, men jag är mest stressad då jag inte vill att vi missar något viktigt som kan bli värre och som vi hade kunnat gjort åt om vi upptäckt det i tid.. Men jag ska be om provtagning när veterinären kontaktar oss tänker jag låter som ett rimligt steg.
Återigen tack för svaret, om ni har några fler tips eller liknande så skriv gärna.
#1: Tusen tack, jag ska be om det!
Mycket märkligt att de inte har svabbat för luftvägsinfektioner, det borde varit en av de första åtgärderna. Man "topsar" i ögon, nos och svalg så det är lätt gjort. Se till att de beställer det stora luftvägspaketet hos SVA så att ni får med mykoplasma och bordatella.
Hade exakt samma problem med min katt. Många dyra undersökningar och röntgen som inte visade något. Vi kom tillslut fram till att det högst troligt är astma. Han behandlas med inhalator och har väldigt sällan hostattacker. Får du inga svar på dom prover du gör, be veterinären skriva ut recept på inhalatormedicin, köp en Aerokat och testa om det hjälper honom.
Svårt för mig att säga utifrån enbart text, men känner igen en del från min tidigare katt som hade astma. Han var också väldigt go och glad mellan hostatackerna. Han blev behandlad med pernicoronte och var symtomfri med behandling resten av sitt liv efter att vi hittat rätt dos för honom. Så din katt kan absolut få ett bra kattliv ändå.
#5: Tack för tips!
#6: Ska absolut ha detta i åtanke om testerna inte visar på något annat, tack för svar
#7: Skönt att höra! Jag ska kika på detta som ett nästa steg ifall testerna ej visar på något annat
#0: Efter samtal med olika veterinärer har beslutet blivit taget att det bästa steget är att utföra en BAL, där en liten mängd steril vätska sprutas in i luftvägarna via en kateter eller bronkoskop. Vätskan sugs sedan tillbaka och analyseras. Detta kan ger information om celler, bakterier, virus, svamp eller parasiter i luftvägarna.
Förhoppningvis kommer det leda oss på rätt spår i form av vilken behandling som bör implementeras.