Försvinner näringsvärdet i fodret?
Hej!
Jag har gett mina katter (7 år) Applaws torrfoder med kycklingsmak ända sedan de var kattungar. Då har jag gått för de stora påsarna som är på 7,5kg för att kilopriset är billigare.
Tidigare i år läste jag dock att när man har öppnat en stor påse så försvinner näringsvärdet i den med tiden. Blev lite förskräckt, för jag vill ju att de ska få ut så mycket som möjligt av fodret jag ger dem. Har aldrig märkt av att de skulle vara undernärda iofs, och veterinären brukar alltid säga att de är jättefina i hälsan. Men icke desto mindre så gjorde jag ett stort köp av de mindre påsarna på 2kg för att undvika att näringen skulle försvinna. De går ju åt mycket snabbare än den stora.
Nu, flera månader senare när jag ska göra min nya beställning av kattmat blev jag helt plötsligt lite källkritisk… jag minns inte var jag läste den informationen, men det låter lite skumt att näringen skulle försvinna? Det är ju torkad mat.
Är det någon här som har hört eller läst något om detta?
Om du håller dig till tillverkarens datummärkning så behöver du inte oroa dig.
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
Näringen vågar jag inte uttala mig om, men smaken försämras. Jag har 2 kg påsar av Applaws till 2 katter. De äter alltid sämre mot slutet av påsen, och bättre när jag öppnar ny påse.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
RC skriver på sin hemsida att "När förpackningen öppnats bör den konsumeras inom två månader. Eftersom produkten innehåller naturliga konserveringsmedel oxiderar den mer och mer ju längre förpackningen är öppnad."
Jag har även tidigare läst att små förpackningar är att föredra om fodret inte går åt fort. Du kan alltid prova att kontakta Applaws och kolla vad de säger.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Vad skulle hända? Du har gett dina katter mat på samma vis i 7 år så risken att de skulle få näringsbrist pga att du öppnat en förpackning och konsumerat den innan bäst före datum är noll.
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
- Redigerat 2024-10-08 14:36 av Pyttelite
#1: Haha, det har jag inte ens tänkt på… oron kan verkligen göra en blind.
#2: Hmm, så kanske det är? Jag märker det på deras godispåsar, att de inte är lika ivriga över det när påsen börjar ta slut. Men i maten har de alltid varit lika förtjusta.
Kan inte säga om fodret går åt snabbt eller inte, men det har känts som om 2kg påsarna tar slut efter bara 1-2 veckor.
#4: Vad skulle hända? Tja, jag tänkte along the lines att det kanske ackumulerar långsamt och att de helt plötsligt kollapsar någon dag? Kanske inte riktigt så illa, men jag är expert på att måla upp skräckscenarier… tyvärr. Men som du säger, det är nog inga större problem då.
Jag tänker att jag nog testar att återgå till den stora påsen då, se om det blir någon skillnad i deras matglädje åtminstone :)
Tack för svar ♥
Det enklaste är ju att du kontaktar tillverkaren. Det är tydligen olika hur länge öppnad påse "håller" beroende på om där finns konserveringsmedel eller inte.