Katter iFokus

Katter

Läst 239 ggr
Johan M
0

Vuxen hane, kattunge hona

Jag har en kattunge, en flicka på 4 månader och 2 veckor.
Min ca 10 åriga hane och hon har varit bästa vänner i en månads tid. Sovit tillsammans, busat tillsammans och allt.
Detta är min första kattunge så jag blir osäker och förklarar mitt problem här och hoppas någon vet svaret.
De har som sagt varit tighta. Men sista dagarna så går han undan om hon kommer och lägger sig vid henne. Han sover inte brevid henne och busar inte med henne. Litet lätt små bus på morgonen som snarare leder till att han brottar ned och biter henne i halsen.
Hon har/har haft lite problem med slemhinnan i ögonen in emot nosen så har avmaskat (Axilur) och det blev bättre men gick inte över helt. Och ser nu att det blivit lite mer i ena ögat igen men inte mycket svullnad direkt (har beställt Milbemax för kattunge och ska prova det).
Jag tror inte ögon grejen är ett problem för när det började och igenom Axilur var de fortfarande goda vänner och lekte och busade.
Kan det vara att hon kanske håller på att bli könsmogen?
Annars, kan hon ha infektion i kroppen eller nått pga det med ögonen som han känner av?
Hon har börjat vara i annat rum också och vill inte riktigt vara med som förut, men det känns som det är för att han brottar ned och går ifrån henne.

Och just som detta skrivs.. så kommer båda och busar lite (men det varade inte lång stund), så tydligen kan de busa lite ibland. Men det är inte så som det varit så klart att jag ändå undrar.

Vad tror ni som ser detta?

Tarotstollan
3

Det kanske har med värmen att göra, även djuren lider av den.
Har du sökt veterinär för hennes ögon? Det är inte bra att hålla på och experimentera med olika mediciner utan fått råd om det.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

OberonsMatte
2

Vad har kattungen för bakgrund? Är det troligt att hon faktiskt har mask? Är båda katterna vaccinerade? Är båda katterna innekatter så att du har koll på toabesök och avföring? Synliga blinkhinnor kan vara tecken på mask, men det kan även vara tecken på sjukdom och nedsatt allmäntillstånd. Är det någon av katterna som t.ex. nyser eller har rinnande ögon?

Om det finns ett samband mellan kattungens symtom och den äldre kattens förändrade beteende skulle jag främst misstänka att den äldre katten blivit smittad och alltså själv känner sig lite låg.

Sajtvärd Katter iFokus

Johan M
0

.

• Redigerat 2024-09-08 02:20 av Johan M
Johan M
0

#2: Kattungen köptes från en familj som hade mamma och storasyster gå ut och in. Tror inte de avmaskade. De vaccinerade inte men det har gjorts sedan hon kom hit. Fick vänta en vecka från när det skulle göras pga ögonen. Så ja Veterinären kikade på henne då. Till o med droppat för att se om något fel på själva hornhinnan eller så men de såg fina ut.
Hon bajsar som vanligt och han med. Båda innekatter.
Inget nysande. Hennes ögon ran lite förut så veterinär sa droppa med comfort shield och avmaska. Det är inte super mycket man ser hinnan som tur är. Det blev lite bättre efter Axilur men inte helt bra. Och jag tror det kommit tillbaka litegrann efter att jag slutade. Jag droppar inte mer för det var som det gjorde hennes slemhinna stannade längre upp istället och blev mer irriterad av det. Hennes ögon är som vanligt förutom lättare ljuskänslighet från just starka lampor på kvällarna. Detta märker jag på att den lilla hinnan syns aningen mer när taklampan är på om kvällarna.
Om han kan vara smittad.. Hans ögon är fina och han är som vanligt med mig och allt annat så känns inte som det.
Jag tänkte prova Melbimax och ge det några dagar efter. Och om inte bättre då så kommer jag självklart kontakta veterinär och se vad de tycker.

Då hon har varit här i en månad och nästan 2 veckor så undrar jag Kan det verkligen vara något annat än mask hon fått med sig från andra hemmet. Och skulle min inte visat tecken tidigare då?

Uppkatten
1

Jag tänker spontant att det ev. skulle kunna vara någon typ av infektion som båda katterna känner av.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Johan M
0

#5: Ja jag frågade ju om detta när hon var hos veterinären men det var tydligen inget som skulle behövas någon antibiotika eller någe inte nej o0
Var väll att hon inte trodde det var det kan jag tänka.
Jag ska se hur de fortsätter vara över helgen. Så länge de busar lite på natten, äter dricker och gör båda behov så ger jag det lite tid och ser. Men kommer ringa till veterinären på Måndag och fråga vad de tror eftersom en av dem träffat lill tjejen en gång redan.

• Redigerat 2024-09-08 11:36 av Johan M
Uppkatten
3

Virusinfektioner kan du inte bota med antibiotika. Kattens immunförsvar behöver få hantera infektionen. Bra att ha kontakt med och få handledning av sin veterinär när man är lite osäker på vad det handlar om.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Johan M
0

#7: Tänkte inte 'virus' själv, men är det det så har du så rätt ja.
Men ska ändå testa Melbimax eftersom jag tyckte hon verkade bli lite bättre med Axilur men inte fullt ut.
Sedan är det bara att hålla koll att de äter, dricker och gör båda behoven och.. allmäntillståndet inte blir allt för dåligt ja.
Kommer nog ändå ta kontakt och prata lite med veterinär efter jag ser om Melbimax hjälper eller inte.
Men veterinären verkade inte speciellt orolig när vi såg henne lite mer en en vecka sedan så det bådar förhoppningsvis gott.

Uppkatten
3

Tycker du ska rådfråga veterinär innan du ger mer avmaskningsmedel, speciellt om du har gett sådant alldeles nyligen. Så det blir lagom långt mellan kurerna. Det är ju inte bra att avmaska i tid och otid heller. Sedan finns det kolla-masken test på apoteket. Kanske är det något ni kan ha nytta av…? Vet du säkert att din katt har mask?

• Redigerat 2024-09-08 18:09 av Uppkatten
Johan M
0

#9: Vet inte säkert nej. Men hon blev bättre efter Axilur kuren och nu en vecka senare så går det bakåt igen så det känns lite som att Axilur inte tog som den skulle. Kanske har hon något som just den inte tar riktigt.
Och Veterinären sa mer ifall det skulle vara parasiter och inte mask att hon tyckte jag skulle avmaska.
De ska ju avmaskas efter 3 veckor och göras någon gång till inom någon månad bara läste jag någonstans om de är ute katter eller runt ute katter. Och hennes större syster och mamma gick ut och in så de var ute en hel del.