Katter iFokus

Katter

Etiketter: allmänt-kattpratbeteendeinnekatt
Läst 136 ggr
Ma-Loo
0

Ålder och förändrade beteenden?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej,

Har haft två kattbröder (trodde katthemmet som jag skaffade dem från när de var 1 1/2 - 2 år gamla) hos mig som innekatter nu i 7 år. De har under åren varit väldigt mysiga tillsammans. De är dock väldigt olika och deras olika egenskaper har förstärkts ganska mycket senaste året. Den mest stabila av dem är supernöjd med livet och vill bara ha lugn och ro. Spanar på folk och njuter av livet och sina dagliga rutiner. Hans bror har alltid varit mer rastlös och lite bräcklig, kan man kanske säga. Nu när hans bror väljer att uppträda som en "surgubbe" som bara vill vara ifred så fort brorsan vill busa eller leka så blir det lite fel. Brorsan som är rastlös blir frustrerad och bråkig. Livet med mina katter är inte lika lätt längre. Det finns en underliggande missnöjdhet emellanåt som känns olustig. Det märks tydligt på den rastlösa av dem att han inte mår lika bra längre.

Den av dem som är lugn och nöjd skulle hellre dö än följa med om jag försökte tvinga ut honom från hemmet. Han vill absolut inte lämna sina favoritställen och sin trygghet. Hans bror hade absolut kunnat få viss stimulans av att lämna tristheten och långtråkigheten, vilket jag tror det kan handla om för hans del.

Jag är jätterädd för att börja med att försöka börja ta med en av dem ut och kanske förvärra balansen i deras relation ännu mer. En av dem får med sig nya upplevelser, tar med sig nya dofter hem etc. Eller?

Någon som har erfarenhet, eller tips??

// Maria

OberonsMatte
3

Ja, katter kan ha olika temperament och behov även fast de är syskon. Relationer kan även ändras när katterna blir äldre och behoven ändras eller skillnaderna förstärks. Skillnader när det gäller behov av stimulans/aktivitet är en ganska vanlig orsak till frustration och konflikt och då kan kontrollerad utevistelse för den som behöver mer stimulans absolut vara en lösning. För en innekatt behöver det inte ske oftare än högst en gång per dag. Helst vid ungefär samma tid så att det blir en tydlig vana för när och hur länge utevistelse är möjligt. Om utevistelse kan ske lite närsomhelst och utan mönster riskerar man att få en orolig katt som förväntar sig utevistelse vid alla tider på dygnet.

Det förekommer att innekatter reagerar negativt när en kattkompis kommer hem och luktar främmande (efter veterinärbesök eller utevistelse), men det är inte jättevanligt. Jag själv har t.ex. aldrig haft sådana problem i mina kattgrupper. Störst risk är det förmodligen om den som stannar inomhus är lite allmänt nervös och känslig, men det verkar ju inte din katt vara.

Sajtvärd Katter iFokus

Ma-Loo
0

Tack för svar : )
Ja, det är ju nästa orosmoment. Att han som i så fall får komma ut blir ännu mer rastlös. Att det kan bli jobbigt för honom och svårt att förstå.

Det är så himla trist att jag inte har möjlighet att ge dem en inhägnad utevistelse, men omöjligt i lgh i stan på tredje våningen … de har i alla fall hyfsat med plats, massor av "egna" platser och en stor helt inglasad balkong som ger dem frisk luft och mycket att hålla span på dygnet runt. Jag tror att problemet i det här fallet är att jag bor själv och nästan alltid är hemma själv med katterna. Han som är så rastlös är extremt social och skulle nog må bra av att det rörde sig olika personer i hemmet som han kunde "prata" med och "hänga" med.

Jag får se hur allt utvecklar sig. Men det är ju så att om man märker att något inte är helt okej så mår man inte okej själv heller … eller hur.

OberonsMatte
0

#2: En fördel är att katten är så pass gammal och van vid att enbart vara inomhus. Då brukar det inte krävas så lång utevistelse för att behovet av stimulans ska tillgodoses. Vet du om han varit utomhus innan han kom till dig och har du själv tagit ut honom någon gång?

En annan variant när katter har olika aktivitetsnivåer och den ena katten försöker leka med den andra är att skaffa en tredje, yngre katt som kan tillgodose lekbehovet bättre. Den varianten ger möjlighet för den lugnare katten att vara mer ifred när det är lek och bus som gäller.

Sajtvärd Katter iFokus

Pyttelite
1

Ett bra alternativ istället för att skaffa en ytterligare katt med alla problem som det kan bli då - att istället aktivera katten själv.

Att det är ni människor som ser till att katten får tillräckligt med stimulans inte att katterna ska sköta allt själva.

Jag skulle vara mycket försiktig till att utöka gruppen.

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.