Katt börjat bajsa utanför lådan
Vi har stött på ett märkligt problem.
Vår ene katt, Samuel, 10 år har sporadiskt börjat bajsa på hallmattan.
9 av 10 ggr går han i lådan men ibland hittar man lite klumpar på mattan när man minst anar det. Detta började när vi var bortresta och min syster som kom och matade dem såg att det var en bajskorv på hallmattan.
Är det nån form av trauma / protest över att vi varit bortresta? Vi var borta i en vecka. Vi har tidigare rest 1-2 veckor i flera omgångar under katternas uppväxt och då har dessa olyckor aldrig inträffat.
Kattlådornas placering, sand är som innan, inget nytt märke osv.
Är du säker på att han verkligen sätter sig att bajsa på mattan?
Han drar inte med bajs ut från lådan (t.ex. att det sitter kvar bajs i rumpan/pälsen)?
Du skriver att han är 10 år. Har han blivit mer hård i magen? Ibland kan det vara idé att prova med t.ex. fiberhusk i maten (rör ut ½ kryddmått i vatten + låt det stå och dra 10 minuter, blanda det sedan i blötmaten).
Tror inte på protest/trauma.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Om han verkligen sätter sig att bajsa på mattan och avföringen är mjuk och fin så skulle jag fundera på om människorna börjat dra med sig fler "oroande" dofter in med skorna.
I så fall kan lösningen vara att ställa skor, väskor och annat som drar in lukt utifrån högt upp eller i ett skåp.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Har den varit en enstaka eller flera kluttar/korvar? Särskilt med långhårig katt finns risk för att bajs fastnar i svansen och lossnar någon annanstans än i lådan.
Om det är "riktigt" felbajsande och alltså kattens mening att bajsa på mattan istället för i lådan kan beteendet ha uppstått i samband med kattvaktandet p.g.a att rensningsrutinerna kanske ändrades till det sämre under den perioden. Risken finns också att katten kände viss oro/stress p.g.a. frånvaron och att kraven på lådsituationen därmed blev högre än de vanligtvis är. När felbajsande sker för första gången passeras en gräns som gör det lättare för katten att välja bort lådan fler gånger. Även om lådsituationen funkat felfritt i många år är det alltid lämpligt att granska lådsituationen när felkissande/felbajsande skett och utöka och förbättra det som går.
Sajtvärd Katter iFokus
- Redigerat 2024-08-19 19:41 av OberonsMatte
Tack alla för input.
#1 Nej, det är inga småkluttar som ibland fastnar på rump-pälsen och lossnar, det är regelrätta avföringar. Hård i magen har han aldrig varit, snarare tvärtom, lite lös varannan dag. Fiberhusk gjorde tyvärr mer skada än nytta - hans avföringsvolymer blev större och lika lösa.
Nu har vi iaf sprayat lite med parfym på dörrmattan/området så att han inte går dit frivilligt.
#3 Ja, det är nog flera faktorer som spelar in. Min syster har vaktat våra katter flertalet gånger och hon känner till rutinerna väl, så jag vet inte riktigt vad som kan ha triggat igång honom. Vi vet dock, att han på senare tid noggrant valt ut platser för uppkräkningar av päls. Helst på mattorna i korridoren som han gjort i flera år. Men också bl a på dörrmattan eller i någons sko, nu på senare tid. Steget till att börja bajsa där kanske inte är så långt, speciellt när han av nån anledning kände sig extra orolig p ga vi var bortresta. Jag vet att våra katter blivit barnsligare ju äldre de blivit så kanske de även blivit mer oroliga när ingen är hemma…
Parfym kan dessvärre trigga katter att börja felkissa/felbajsa då de vill sätta sin egen doft över parfymdoften (för att känna sig tryggare etc). Så tveksamt om det blir någon lösning i längden.
Har du provat fiberhusk mot lös mage tidigare alltså?
Att katter kräks på mattor lär bero på att de liksom tar spjärn med klorna i samband med kräkning, var det någon föreläsare som sa.
#5: Åh, på så vis. Tänkte mer att han skulle undvika mattan om den luktade starkt av parfym.
Ja, märkte detta imorse - han hade kräkits brevid mattan och sedan lagt en brun hög på mattskyddet.
När han bara ska bajsa sköter han det i lådan, men det är alltså i samband med att han kräkits som han också passar på att bajsa på mattan.
Ja, fiberhusk blev han ordinerad av veterinären och det enda som hände var att han bajsade större volymer, oftare och tyvärr lika lös.
Bajsprover visar inga typiska sjukdomsframkallande bakterier. Så vi står lite handfallna och försöker ordna upp det med mat som han tål någorlunda bra. För ett par veckor sedan bytte vi till Sheba blötmat då Perla (?) ändrat i sitt sortiment och kör blandat innehåll i samma påsar (t ex oxe och kyckling -> oxe tål han inte).
Hmmm…. intressant. Jag tycker att det verkar som att kräkningar och bajsning ibland kan sammanfalla även om katten inte riktigt "har planerat" det så. Jag undrar om det kan ha något att göra med t.ex. trycket inne i buken. Att det är något som katten inte riktigt kan styra över.
Men det får vara en spekulation. Kanske något att diskutera med veterinären?
Fiberhusk brukar ju vara "utjämnande" och både kunna användas mot lös- och hård mage.
Mina katter får det mot hård mage, med gott resultat. Har dock noterat att det behövs väldigt liten mängd.
Äldre katter brukar ibland tendera att bli lite hårdare i magen, men inte din. Undrar om din katts lite lösa mage och att han felbajsar och kräks ungefär samtidigt hänger ihop på något sätt?
Jag har noterat ibland att om en katt krystat mer än vanligt (vid hård mage) så har det kunnat resultera i en samtidigt kräkning… (enstaka observationer)…
- Redigerat 2024-08-21 16:59 av Uppkatten
#7: Det var ett intressant alternativ. Att han ibland tar i så hårt när han kräks att det ibland släpper från andra sidan, kanske inte alltid samtidigt men att han inte riktigt hinner gå på lådan efter kräkningen.
Ska spåna vidare på detta. Först byta ut hans blötfoder och observera.
Han fick 1/3 tesked av husk, hur mycket gav/ger du dina?
Mot hård mage har jag tagit 1/2 kryddmått husk till 15 kryddmått vatten. Cirka.
När katter bajsar utanför lådan handlar det NÄSTAN alltid om smärta. Med tanke på åldern är artros en trolig anledning, men det kan självklart finnas andra anledningar.
Skulle rekommendera smärtutredning hos veterinären.
#10 Kan kanske vara så. Men att det kom i samband med vår resa är ändå lite märkligt. Lutar mer åt en "beteendestörning". Men ska boka in en tid hos veterinären.
Idag bajsade han på mattan. Inga kräkningar.
Igår kväll bajsade han i lådan. Börjar skönja ett mönster. Morgonbajs på mattan och kvällsbajs i lådan.
Vad händer om du ställer en kattlåda där mattan är?
#13: Har funderat på det men räds att han börjar förknippa hallmattan och dess område med bajsandet all in så att säga. Märkligt att han inte kissar där.
Vill inte ta ut segern i förskott men imorse var det rent och fint på mattan. Sprayade citrusdoftande parfym på den samt lagt ut lite apelsinskal.
Många anser emellertid att citrusfrukter kan vara skadliga för katter, så viktigt att katten inte får för sig att smaka på citrusskal etc.
#16: Oj, det hade jag ingen aning om. Tack för upplysningen.
Apelsinskalen ligger i en liten nätpåse så det ska inte gå att plocka ur.
Kolla också om den citrondoftande parfymen är ok för katter, en del citrondoftande oljor etc kan vara skadliga för katter. Prova att googla lite (gärna på engelska) så kommer det upp en del om detta.
Jag kan inte avgöra hur "sann" den här artikeln är, men den är ett exempel på de varningar som finns mot citrus på nätet:
#18, #19 - ska läsa på lite. Många parfymer innehåller både limonene, linalool och citrusbaserade dofter kan alltså skada katten om den får i sig det. Gäller alltså främst direktkontakt med citrus och oljor, men jag tänker mig att det måste vara i en viss mängd för att det ska börja bli ohälsosamt. Spray torkar ju ut fort och kvar blir doftmolekylerna så det är nog (?) inte värre än att man dagligen har på sig lite parfym och gosar med katten.
Parfym anses ju också av många vara olämpligt. Så googla på det med.
Hur ofta kräks din katt förresten, och vad kräks den?
#21 - Har kollat upp detta lite. Men jag tycker, åtminstone den sidan jag tittade på, överdriver riskerna. De nämner t ex alkohol som väldigt toxiskt för katter då de saknar enzymer som kan bryta ner komponenten. Men alkoholen i parfym avdunstar ju i princip omedelbart.
Nu är det inte så att jag häller på mig parfym och gosar med katterna. Jag sprayar lite på halsen och där är de liksom aldrig och gosar med mig ändå. ^^
Om inte annat undviker jag starka dofter för jag vill ju kunna klappa dem utan att de ryggar tillbaka.
#22 Det brukade vara nån gång varannan vecka. Då var det 9 av 10 ggr pälsuppstötningar. Nu har det varit 1-2 ggr /vecka, ibland päls, ibland bara vätska. Har fått tid hos veterinären men ska testa att byta tillbaka till den mat han åt innan och se om det blir några förändringar. Han är iaf väldigt glad i maten.
Det låter som ganska täta kräkningar så be att de tar seniorprover på kissen om det inte är gjort nyligen.
Ska be dem göra en utredning. Man (eller åtminstone jag) glömmer lätt att han är 10 år gammal. Beter sig som en jättebebis som när han var en kattunge.
Idag var mattan ren!