Lämna tillbaka till uppfödare?
Hej! Jag skriver detta inlägg för jag är lite av en nybörjare och vill ha lite kött på benen.
Det är som så här att jag och min familj köpte vår allra första, efterlängtade raskatt förra veckan. Vi har tidigare haft huskatt men jag har alltid drömt om en speciell ras och nu hade vi tid och ekonomin. Vi letade länge efter en som kändes rätt och när vi fann denna så kändes allt bra… Till en början.
När vi hämtade katten så skulle vi fixa det här med besiktningen själva. Katten var besiktigad men den där besiktningen 7 dagar innan leverans (eller vad man säger om katter?) kunde vi göra själva.
Så idag var vi hos veterinären och det visade sig då att katten har patella luxation på bägge benen. Eftersom detta nu står i besiktningen innebär det också att försäkringen inte kommer täcka hans ben sa veterinären.
Sen känner jag också att vi sparat just för att kunna köpa en raskatt och därmed få en frisk katt. Denna besiktning skulle ju egentligen göras INNAN han hämtades och hade han haft dessa problem hade vi ju troligtvis inte köpt honom.
Han har ändå kostat oss 13000 och vi har ekonomin för veterinärbesök och så vidare men jag känner mig helt plötsligt tveksam. Veterinären sa att blir det aktuellt med operation kan det bli en dyr historia och dessutom kommer hans ben inte vara försäkrade.
Nu blev det ett flummigt inlägg men visst borde jag ha rätt att lämna tillbaka honom? Och få hela summan tillbaka? Kan tillägga att det handlar om en stor kattras så det känns som det kan innebära problem för honom i framtiden. Jag har ju avtalet men jag vill höra lite mer om hur andra hade gjort eller om någon varit i samma sits?
Vilket Kattförbund är uppfödaren med i?
Självklart ska katten vara besiktigad innan överlämnades.
Tror till och med att SVERAK har det står med i sina stadgar för uppfödare 😅
Jag skulle definitivt kollat med uppfödaren om att få lämna tillbaka katten
Ägare till en Australian Shepherd, ett gäng LaPerm och 2 akvarium 😁
SVERAK ansluten uppfödare av LaPerm SE*Coral Curls
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎
Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
- Redigerat 2024-08-13 15:40 av Nephi

När var katten besiktad då? Du skrev att den var det fast tidigare än en vecka innan leverans.
Varför lät ni inte uppfödaren göra besiktningen? För det priset och stamtavla ska ju allt sånt ingå från början.
Jag svarar er bägge två i ett inlägg. Katten är med i SVERAK. Uppfödaren sa att jag kunde göra det själv så länge det var inom sju dagar. Jag tänkte att ja, det var ju bra. Som sagt, är nybörjare på hela denna biten så jag litade på vad uppfödaren sa.
Katten är besiktigad tidigare utan anmärkningar men det var när han var betydligt yngre. Priset för besiktningen drogs dock av från köpesumman.
Men visst borde jag som köpare kunna häva köpet? För som jag sa, hade jag vetat detta så hade vi inte köpt katten. Uppfödaren sa ju saker som att alla kattungar varit ua och att det inte skulle vara några bekymmer. Men nu stötte vi ju på bekymmer.
#3: Jag skulle lämna tillbaka katten och även slänga iväg ett Mejl till SVERAK att uppfödaren lurade dig som ny kattköpare att köpa en katt med problem och utan giltigt besiktnings intyg 😅
#4 tack för svar! Jag har aldrig tagit denna typ av "strid" och har dålig koll på vad mina rättigheter är. Därför vänder jag mig hit för att få lite input. Men då vet jag att uppfödaren gjort fel och att jag som köpare får stå på mig.
#5: Det finns en hel del information för att hjälpa dig på vägen på baksidan av överlåtelse avtalet 😄
Däribland att uppfödaren måste kunna uppvisa ett besiktnings intyg som är Max 7 dagar gammalt
Det finns en anledning till att besiktningsintyget ska vara helt nytt när katten överlåts till ny ägare. Det är liksom inte bara för "syns skull" och något köparen lika gärna kan fixa själv. För en SVERAK-ansluten uppfödare (och stambokförda katter) är det dessutom obligatoriskt.
Handlar det om stambokförd avel har uppfödaren brutit mot kattförbundets regler och det bör anmälas direkt till SVERAK eller till uppfödarens SVERAK-anslutna kattklubb för så får det inte gå till och det är viktigt att det inte fortsätter att gå till så.
Som köpare har man dock också ett ansvar tycker jag. Om köparen går med på att ta den risk som fusk innebär är det märkligt att enbart skylla på uppfödaren när problem uppstår.
Själv skulle jag aldrig häva ett köp p.g.a. att katten blir sjuk eller har ett dolt fel. Det är levande varelser/familjemedlemmar det handlar om - inte en pryl.
Sajtvärd Katter iFokus
- Redigerat 2024-08-13 18:15 av OberonsMatte
#0: Vad säger uppfödaren om att katten har ett ”dolt” fel?
Det första du ska göra är att kontakta uppfödaren och prata om besiktningsresultatet sedan får ni gå vidare tillsammans alternativt också ta kontakt med SVERAK för rådgivning.
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
- Redigerat 2024-08-13 17:50 av Pyttelite
#7 Du har helt rätt. Jag var dåligt påläst från början av vad som krävdes/förväntades av mig som köpare. När uppfödaren la fram detta som förslag tyckte jag givetvis det lät bra och trodde för den delen att det var helt okej att göra så. Nu vet jag bättre och säkerligen även uppfödaren också. 🙂
#8 När jag skrev detta inlägg satt jag utanför vetmottagningen med hundra olika känslor i kroppen kändes det som. Mest för att jag var så ovetandes gällande hela situationen. Hade således inte varit i kontakt med uppfödaren. Det har jag nu och hen är väldigt tillmötesgående och vi bollade lite tankar fram och tillbaka så det löser sig säkert hur vi än går tillväga. ☺️
#9: Det låter bra att ni kan kommunicera och hitta en bra lösning - förstår din besvikelse men det handlar ju också om levande varelser och inte serietillverkade produkter.
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.