Lämna tillbaka till uppfödare?
Hej! Jag skriver detta inlägg för jag är lite av en nybörjare och vill ha lite kött på benen.
Det är som så här att jag och min familj köpte vår allra första, efterlängtade raskatt förra veckan. Vi har tidigare haft huskatt men jag har alltid drömt om en speciell ras och nu hade vi tid och ekonomin. Vi letade länge efter en som kändes rätt och när vi fann denna så kändes allt bra… Till en början.
När vi hämtade katten så skulle vi fixa det här med besiktningen själva. Katten var besiktigad men den där besiktningen 7 dagar innan leverans (eller vad man säger om katter?) kunde vi göra själva.
Så idag var vi hos veterinären och det visade sig då att katten har patella luxation på bägge benen. Eftersom detta nu står i besiktningen innebär det också att försäkringen inte kommer täcka hans ben sa veterinären.
Sen känner jag också att vi sparat just för att kunna köpa en raskatt och därmed få en frisk katt. Denna besiktning skulle ju egentligen göras INNAN han hämtades och hade han haft dessa problem hade vi ju troligtvis inte köpt honom.
Han har ändå kostat oss 13000 och vi har ekonomin för veterinärbesök och så vidare men jag känner mig helt plötsligt tveksam. Veterinären sa att blir det aktuellt med operation kan det bli en dyr historia och dessutom kommer hans ben inte vara försäkrade.
Nu blev det ett flummigt inlägg men visst borde jag ha rätt att lämna tillbaka honom? Och få hela summan tillbaka? Kan tillägga att det handlar om en stor kattras så det känns som det kan innebära problem för honom i framtiden. Jag har ju avtalet men jag vill höra lite mer om hur andra hade gjort eller om någon varit i samma sits?
Vilket Kattförbund är uppfödaren med i?
Självklart ska katten vara besiktigad innan överlämnades.
Tror till och med att SVERAK har det står med i sina stadgar för uppfödare 😅
Jag skulle definitivt kollat med uppfödaren om att få lämna tillbaka katten
Ägare till en Australian Shepherd, ett gäng LaPerm och 2 akvarium 😁