Katt 5 år har slutat hoppa
Han hade svårt att kissa för 10 dagar sen pga, enligt veterinären, proteinpluggar som behandlades med spolning & kateter.
Han slutade hoppa upp på sängen och i sitt träd ca 2 veckor innan detta behandlades.
Proteinpluggarna kom troligtvis av stress från att vi var i en sommarstuga och han blev skärrad av bilresan/den upplevda flytten, och hur honkatten behandlade honom därefter.
Jag tänkte att han var ”sur” efter resan och därför inte hoppade upp på möbler, och att det skulle gå över. Han kissade nämligen som vanligt, åt och drack glatt, kelade.
Honkatten njöt av resan till sommarstugan och hon blev väldigt elak mot honom när han kom hem från veterinären. Han har alltid varit den dominanta men nu började hon morra mot honom och fräsa (hört nu att dom kan göra det när dom känner av sjukdom och svaghet).
Märkte för 14 dagar sen att han kissade väldigt lite och satt länge på lådan så åkte direkt till veterinären som sa att det inte var något stopp, blåsan var inte full, antagligen bara mild inflammation i urinblåsan och skrev ut Metacam. Behandlade med detta 4 dagar och det gav ingen effekt så åkte in igen för ytterligare utredning. Röntgen, blodprov och urinprov.
Alla prover var jättebra, men dom sa att han inte kunde kissa och behövde tömma med kateter och spola och vara kvar över natten.
Nästa dag sa de att han inte kunde kissa själv än så han måste vara kvar en natt till med ny kateter. Detta pga enligt veterinären proteinpluggar. De sa att han har bra foder och bra vikt och därför bör detta ha kommit av stress.
Han har mått bra hela livet förutom den här resan till sommarstugan så det är troligtvis den stressen. Samtidigt sa veterinären att det inte kan uppkomma av så kort tids stress, men en annan stress sa att det räckte med två bilturer och den inbillade flytten så får ju två olika uppgifter?
Sen han kommit hem har han fått smärtstillande och kissat mycket igen. Honkatten har morrat och fräst som fan. Jag gör allt för att stimulera dom och förena dom igen. Jag gjorde nyintroduktion som om han vore en kattunge som flyttar in. Har Feliway Friends och antistress-spray. Leker med dom mycket. Har inte lämnat dom ensamma. Kattmynta. Aktiveringsleksaker med kattgodis (anpassad för urinsjukdomar såklart). Fått honom att lukta som henne och mig. Hon har mjuknat upp mer och mer och det är bättre nu än första dagarna helt klart.
Han rör sig fint och springer vid lek. Men han hoppar inte!!! Han har gjort det vid enstaka tillfällen, och han hoppar ner från saker ifall jag lyft upp honom.
Frågade därför Agrias videoveterinär om råd och hon tyckte det var konstigt då han har smärtstillande, så hon bad mig uppsöka veterinär igen för att kolla om han har artros.
Så det gjorde jag. Veterinären kan inte se att han har någon smärta i kroppen, ingen artros, inga fel på leder eller skelett. Kunde inte komma med några råd.
Så det enda jag kan tänka mig är att det är ett beteendeproblem, något psykologiskt. Jag försöker ställa matskålarna på bordet för att motivera honom dit, och låga stolar under så han inte behöver hoppa högt. Han jamar ivrigt men vägrar.
Jag motiverar och peppar med favoritgodiset.
Han jagar ivrigt sin favoritleksak runt lägenheten men slutar när jag lyfter den över sängen.
Jag har byggt en trappa upp till sängen men han går inte upp för den heller??
Vad kan detta bero på och vad gör jag åt det?
Katter älskar ju höjder. Särskilt han har alltid älskat att ligga i fönstret, i sitt torn, uppe på byrån eller i mitt knä, eller sova med mig i sängen. Han gör inget av detta nu utan ligger bara på golvet.
Han är bara 5 år, honan 6. Äter, dricker glatt. Inte förstoppad.
Hm… Den orsak som ligger närmast tillhands är smärta, men då borde det ha upptäckts hos veterinären. Eftersom ingen smärta upptäcktes och katten rör sig normalt och obehindrat i övrigt kan orsaken mycket väl vara psykologisk och då tror jag att det har med kattkompisen att göra.
Katter är experter på "psykologisk krigföring" och kan kuva kattkompisar att undvika delar av reviret de själva gör anspråk på. Även om honkatten inte är öppet fientlig längre kanske hankatten känner att han inte vill utmana ödet (henne) och därför helst håller sig på de lägre (och mindre eftertraktade) nivåerna ett tag till.
Sajtvärd Katter iFokus
- Redigerat 2024-08-11 21:59 av OberonsMatte
Svårt att förstå hur betten kan se att det inte beror på smärta- i ett hopp så blir ju hela kroppen påfrestad.
Om det inte är så att honkatten blockerar så skulle jag ta det lugnt och låta kissen få återgå i sin egen takt - är du orolig blir även kissen det.
Han har haft det kämpigt den senaste tiden.
Hoppas på snabb förändring till det bättre.
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
#2: Det var väl mest artros veterinären uteslöt, samt att han klämde och kände på honom och han då inte reagerade, och att han ju gått på smärtstillande :/
Honan fräser fortfarande åt honom så som ni båda säger tror jag det beror på henne. Jag vet inte hur jag ska få dom att bli vänner igen. Känns som hon gör det mindre nu iallafall. Vid lek (tex jakt av pinne med roliga grejer på som de båda älskar) så blir de helt vilda men håller sig isär, hon jagar åt vänster och han åt höger, han på golvet och hon på höjder..
Tack för svar och stöd!