Katter iFokus

Katter

Etikett: kattungar
Läst 362 ggr
powerade
1

Mat till en 6v kattunge

Vi kommer ta hem en kattunge på vad vi tror är 6v.
Övergiven av mamman och hittades precis i tid för att kunna överleva (väldigt smal)
Har köpt hem kattmjölksersättning samt lite våtfoder för kattungar.
Hur mycket och ofta ska de få mjölk?
Hur mycket och ofta ska man erbjuda kattmat?

Har haft katt väldigt många år men ingen sån liten bebis.

Uppkatten
4

Vad säger veterinären, med tanke på att kattungen tydligen har befunnit sig i ett svälttillstånd?

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

OberonsMatte
6

Har kattungens mamma en ägare som i så fall vet när kullen föddes? Finns det fler kattungar i den kullen? Hur mycket väger kattungen? Verkar den pigg och glad?

Äter kattungen självmant den mat som erbjuds?

Sajtvärd Katter iFokus

powerade
0

#2: tyvärr nej.
Kisse har lapat mjölk, ätit ut flaska och knaprat några torrfoder för kattungar. Piggnade snabbt på sig.
Dag två började kisse bli busig och framåt.

Vet inte vad kissen väger just nu.
Vi ska hämta hem den på söndag eftersom vi skulle vara borta lite nu i helgen.

Dom var 3 kattungar. Den stora var nästan dubbelt så stor i storlek. Hon som har dom just nu känner inte att hon har möjlighet för alla 3 fast jag tycker det kanske hade varit bäst att de fick vara med varandra några veckor.

Min tanke är att mjölkersättningen är skonsammast sålänge och bara ge små portioner av mat?

Vill ge våtfoder framför torrfoder.

Uppkatten
5

Enligt gällande lagstiftning så ska kullen hållas ihop, åtminstone tills kattungarna är 12 v gamla. Man får alltså inte sära på dem, och gör man det finns dessvärre stor risk att kattungarna utvecklar beteendeproblem.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Uppkatten
6

Du riskerar att få en mycket hårdhänt katt som inte vet att stoppa i tid. Och du riskerar att få en katt med felkissningsproblematik.

Lagstiftningen är glasklar med att mamma och kattungar inte får säras på innan kattungar blivit minst 12 v gamla (helst mer) och att kullsyskon ska hållas ihop lika länge.

powerade
0

#5: med mamman vet jag men i detta fall hade mamman övergett sina bebisar på varsina platser.

Hade inte koll angående syskonen🐱

Maria
4

Vi har haft en katt som var 5-6 veckor när han kom.
Han var gränslös som ung och hårdhänt.

Alla gardiner och draperier fick vi ta bort. Vi fick plocka undan oerhört mycket hemma.
Han väckte mig varje natt i 17 år, inte bara en gång utan flera. Han gav sig inte förrän jag gick upp. Det blev en konstig vana,

Vi skaffade en kompis till honom men han var fortfarande lika knasig. Snäll som sagt men krävande.

Det är inget jag skulle rekommendera. Framförallt för kattens skull men även för oss .

/Maria

OberonsMatte
1

#6: Är kattmamman okänd (och försvunnen)? Hur gamla var kattungarna när de hittades och omhändertogs av den som har kattungarna nu?

Sajtvärd Katter iFokus

• Redigerat 2024-07-13 11:59 av OberonsMatte
powerade
0

#7: Vad tänkte du ska vara bättre för katten?

powerade
0

#8: mamman är inte okänd. Lever i ett stall som vild och dumpade Av ungarna på varsina platser och slutade bry sig om dom.
De uppskattade kissebebisarna till 6v ( nu 7v) jag tror att de är åtminstone drygt 8veckor nu.
Varit infångade 8dagar nu:)

Pyttelite
2

Låter som att kattmamman blivit störd och inte dumpat dina ungar.

Hur många har varit i stallet och kollat mamman och varför var inte stallkatter kastrerad?

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

Uppkatten
12

Om mamman finns i närheten så ska hon fångas in och få vara med sina kattungar. Det är inte på något sätt ovanligt att kattmammor har sina kattungar utplacerade på olika håll (i perioder).

Vem har koll på kattmamman nu, och att hon inte drabbas av mjölkstockning…? Vem ser till att hon kastreras, vaccineras, IDmärks, reggas och får ett eget för-alltid-hem? Vem hjälper henne så att hon inte snart står där med ännu en kull kattungar?

Kattungar som tvingas växa upp utan kattmamma riskerar att drabbas av beteendeproblem, vilket - inte sällan - leder till att kattungarna tids nog hamnar på katthem eller avlivas.

Det kan handla om att kattungarna blir hårdhänta, därför att mamman inte lär dem var gränserna går. Det kan handla om felkissning o.s.v. Kattungar behöver gå i "kattungeskolan" och lära sig att bli just katt. De behöver en vuxen katt som hjälper dem.

Om det inte finns någon kattmamma (t.ex. om hon trafikdödats) så ska kattungar få växa upp med annan vuxen katt, som kan ta hand om ungarna och fostra dem.

Det låter som att ni omgående bör kontakta ett seriöst katthem som kan hjälpa er att fånga in kattmamman och - om möjligt - återförena henne med kattungarna, samt som ser till så att kattmamman kastreras etc.

Skulle kattmamman få mjölkstockning så är det något som är mkt smärtsamt.

powerade
0

#12: vem, de vet inte jag.
Känner att det är gårdsägarnas ansvar att se till att saker sköts rätt Med katterna.

Vet inte om djurhemmet får plocka djuren hur som helst?

Pyttelite
3

#13: Gårdsägare om det nu är den som separerat på kattmamman och ungarna bryter mot lagen.

Man får inte hantera katter på detta sätt och det borde gårdsägare veta.

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

Uppkatten
4

Gårdsägaren verkar behöva bli informerad om att det inte får gå till så här. Vill gårdsägaren inte ta hand om katterna så finns ännu större anledning att kontakta ett seriöst katthem.

Kattpatrullen
6

#13 Ditt ansvar är att inte ta en kattunge för tidigt. Det rätta att göra är dessutom att upplysa gårdsägaren om deras ansvar och vad lagstiftningen säger.