Misstänkt tiaminbrist (vitamin B1)
Hej!
Min huskatt Svea har fått FHS (Feline Hyperesthesia Syndrome), och veterinären misstänker att det kan bero på tiaminbrist (vitamin B1) och/eller stress pga förändringar i hemmet, och rekommenderar att jag byter foder. Dock hade han inte så bra koll på foder och kunde inte ge någon välgrundad rekommendation. Jag använder i nuläget Smaak, som min veterinär misstänker innehåller dåligt med just tiamin/vitamin B1. Blötfodret (vuxen, steriliserad, kyckling) verkar innehålla 0,2 mg vitamin B1 / 100 g, medans mängden i torrfodret är odeklarerad. Många fodermärken verkar ha svårt att deklarera innehållet.
Svea kan tyvärr vara lite kinkig med maten, speciellt blötfoder, och lämnar ofta själva köttet i blötmaten. Torrfoder brukar fungera okej. Hon är ensam innekatt, två år gammal och väger 3,56 kg. Efter lite googlande har jag kommit fram till att hon behöver 1,78 mg tiamin per dag, någon får dock gärna rätta mig om jag har fel.
Har någon tips på ett bra foder, både blöt- och torrfoder, som innehåller mycket vitamin B1 / tiamin? Eller kan någon rekommendera något bra kosttillskott som innehåller just detta? Har någon erfarenhet med tiaminbrist?
Hjälp och tips uppskattas!
Tack,
Freja och Svea
Hur har tiaminbristen diagnostiserats?
Har det skett via blodprov?
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
Mina katter äter inte heller köttet i blötmat. De får frysta köttbullar av märket Mush som är ett helfoder. Det köttet äter de gärna. Kanske din också skulle gilla det.
Näringsjäst (tex bjäst).
Dessutom funkar det bra att strö på maten för att få kräsna katter att äta. Så de gillar det :)
Kolla på näringsjästen du köper så att där står vitamin b1. Vissa är extra berikade och jag minns inte om just b1 är en av de naturliga b vitaminerna i jästen. Så bäst att dubbelkolla.
Du kan ge Beviplex. Innehåller mer än tillräckligt av alla B-vitaminer och eventuellt överskott kissas ut. Jag undrar dock hur veterinären drog slutsatsen att FHS beror på tiaminbrist vilket får ses som extremt ovanligt hos katter som inte äter rå vit fisk.