Katter iFokus

Katter

Etikett: beteende
Läst 242 ggr
Tsireya
0

Katten har börjat jama mer

Min katt (huskatt, hona, 4 år, kastrerad sedan kattunge, ensamkatt, innekatt) jamar ofta när hon vaknar. Hon jamar även ofta när hon är ute på balkongen (inglasad) och slutar så fort jag kommer ut till henne. Hon går inte runt och jamar annars, verkar inte ha ont. Verkar inte vara några fysiska problem.

Hon har varit med om traumatiska saker, men det är för 2 år sedan och detta har börjat nu. Detta började några månader efter min sambo flyttade in, men hon ska alltid sova med honom så tror inte att det är det som är felet.

Om ni inte har några idéer, vet ni någon veterinär som är duktig eller någon som har koll på beteenden i närheten av Helsingborg? Den veterinärkliniken jag går till hittar liksom ingen förklaring.

Hon går på kattlådan (avföring ser normal ut) som hon ska, äter som hon ska, lika kelen och social, lika leksugen och energifylld, springer och hoppar som hon brukar. Hoppas jag fick med allt nu.

OberonsMatte
0

"När hon vaknar"… betyder det på morgonen (innan någon annan gått upp) eller förekommer det även efter andra sovstunder och när det finns andra som är vakna i lägenheten?

Hur gammal var katten när jamandet började?

Sajtvärd Katter iFokus

• Redigerat 2024-05-30 21:52 av OberonsMatte
Tsireya
0

#1: Kan vara vilken tid som helst på dygnet. Dock aldrig vaknat på natten av att hon jamat. Vi har ett klösträd brevid sambons dator och hon kan ligga i det och börja jama trots att han sitter nästan precis bredvid henne.

Detta började för bara ca 2 månader sedan, så 4 år.

[skyggis_tryggis]
2

En del katter jamar mycket för att kommunicera och det kan utvecklas över tid.

Om hon ligger i klätterträdet bredvid sambon så kanske hon helt enkelt vill ha uppmärksamhet. "Kom och lek med mig. Kom och klappa mig. Hitta på nåt."

Min ena katt jamar mycket och bland annat på balkongen. Han liksom kommenterar det han gör och vad han ser.

Min andra katt var tyst från början men har börjat jama mer när hon vill ha min uppmärksamhet och få mig att göra nåt.

Din katt verkar inte onormal.

• Redigerat 2024-05-31 05:05 av [skyggis_tryggis]
Tsireya
1

#3: Åh tack, då kanske jag kan pusta ut nu. Hon är så otroligt viktig för mig så minsta lilla gör mig nervös🙈

Denna kommentar har tagits bort.