Andras katter stressar vår, hur tänka?
Vi har en snart 2-årig katt som är inne om dagarna när vi är på jobbet, men som gärna går ut när vi kommer hem.
Vi har precis flyttat till nytt hus och nytt område vilket gör att vi har ett par katter som stryker omkring i trädgården. Vi har stora fönsterpartier ut mot trädgården så vår tjej ser ju dessa katter och blir såklart stressad och irriterad.
Vår oro nu är att hon ska börja markera revir inne vilket vi hade problem med i vårt förra hus och vi vill inte att vi ska hamna där igen.
Vad har ni för tips för att hålla de andra katterna borta?
Funderade själv på kattskrämma, men när jag läser om dessa så tror jag att ljudet även skulle störa vår när hon är inne.
Det kan väl inte bara vara vi som har detta problem?
Tar tacksamt emot alla tips :)
Inte funderat på om er katt kan bli innekatt?
Det går också att bygga en inhägnad i trädgården.
Det är säkert inte bara ni som har problem. Andra har kanske samma problem från er katt när hon är ute😉
/Maria
#1: Hon är van vid att vara ute när vi är hemma och det vill jag inte ta bort från henne.
Absolut kan andra ha samma problem med vår katt :D och jag hade accepterat utan att blinka om de på något sätt "skrämde" bort henne så länge de inte skadar henne.
Just nu är inte trädgården så att vi skulle kunna bygga en inhägnad då det annars eventuellt skulle kunna vara en lösning.
När katter blir stressade av katter utanför fönstret finns risk för t.ex. felkissning. Man brukar rekommendera att siktbarriärer sätts upp åtminstone i de fönstren som stressar katten mest. Katten lugnas alltså genom att den inte kan se ut genom de fönstren. Problemet här är väl att katten samtidigt kommer att vara utekatt.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Er katt har ju flyttat in i andra katters revir så att andra katter är på er tomt är helt naturligt.
Ha ni otur så kommer de andra katterna att jag bort er katt.
Är det värt det?
Bygg en inhägnad kattgård så kan er katt vara trygg ute.
Hur stor är er tomt och hur nära står era grannnars hus?
Stolt ägare till tre La permer