Katter iFokus

Katter

Läst 199 ggr
Fuskiseira
0

Kattunge kissar i soffan

Hej! Jag har två stycken kattungar. 5,5 månader gamla. Honor och syskon som jag haft sedan de var 12 veckor. Jag anser mig vara ganska kattvan och har gjort allt jag kan för att dessa två tjejer ska ha det bra hos mig. De är väldigt tigha och sams. Jag har tre kattlådor med finkornig sand som jag tömmer minst en gång om dagen och vid behov om det är avföring i den. De är placerade på olika lugna ställen i lägenheten. Under ett skrivbord, i badrummet och bredvid soffan eftersom en av dem vill kissa där. Jag har haft två olika slags Feliway på olika ställen. De får bra mat. Både blött och torrt. Det är bara den en av katterna som kissar i soffan och det är den som är mest nyfiken och framåt men lite nervös. Hon har även kissat på mig och mitt täcke när jag låg i soffan då vi hade gäster. De ser ut att må bra och går även på lådan och gör nummer ett och två som vanligt. De är köpta från en hoarder och hade det inte så bra och var inte tama när de kom hem till mig och är fortfarande lite skygga men jag kan klappa dem och de är keliga. Kan detta något med saken att göra? På grund av att de varit så rädda för händer så har har ju skjutit på veterinären till om två veckor då jag inte vill tvinga in dem i en bur igen direkt. Men vi ska dit och kolla att hon är frisk. Men jag börjar få slut på ideer och är förtvivlad så som många andra här inne. Vad gör jag? Tvättar och tvättar och sprayar. Maddrassskydd ättika och kompostgaller i soffan. Men hon kissar ändå. Nån som har tips?

Fridaaaa
0

Kastrera dem snarast om de inte är det.
(finns inga bra torrfoder dock)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Uppkatten
2

Att kastrera är en del i det hela.

Sedan kan det mycket väl finnas fler faktorer här som t.ex. den ena kattens ängslan. Ängsliga katter kan vilja sätta sin lukt på saker för att känna sig tryggare.

Har du provat att strö Zylkene över maten? Gärna i lite högre dos än vad som anges på burken. Kan vara värt att prova, gärna i kombination med att du har Feliway i vägguttaget.

Felkissande ängsliga katter kan också må bra av att inte ha för stort utrymme, så bor du stort kan det vara bra att avgränsa katternas boyta något tills de har blivit tryggare och ni fått ordning på felkissandet.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

OberonsMatte
1

Vad är det för storlek och modell på toalådorna? Hur stort bor du?

Sajtvärd Katter iFokus

Fuskiseira
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3

#1: Jag har tid för kastrering snart då de är precis 6 månader. Det var så otroligt svårt att få in dem i buren, traumatisk för dem och jag har lagt allt jag kan för att lära dem att händer och buren inte är farliga. Jag kan lyfta upp dem och klappa dem en kort stund och sätta ner dem. Jag har köpt olika storlekar på lådor. En låda med lock som jag direkt tog av taket på och två som är nästan lika. Jag har lagt upp en bild på en av lådorna där jag även ringat in där hon kissat när jag var borta en sväng. Lådorna är inte tömda sedan igår kväll. Jag bor i en tvåa på 67 kvm. Inte stort. Och sovrummet är stängt. De har inte så stor yta. Jag bor med en 17 årig lugn som. Det här är inte roligt.

Fuskiseira
0

#2: Jag bor inte så stort så jag kan inte göra det mindre tyvärr. Vart köper jag Zylkene?

MonicaLagerquist
1

Jag tycker att lådan ser väldigt liten ut

Stolt ägare till tre La permer

[skyggis_tryggis]
1

Prova att täcka soffan med duschdraperi istället för kompostgaller.

Fuskiseira
0

#6: alla tre lådorna?

Fuskiseira
0

#7: ok tack för tipset. Jag ska prova det.

91Marran
0

Den första lådan (första bilden) ser väldigt liten ut. Den kanske är större i verkligheten än på bild.

Mvh
Mig

MonicaLagerquist
1

För att lära katten att transportburen inte är farligt kan man ta bort taket till en början och servera maten där.
På sikt sätter du på taket.
Det är bra att ha buren bäddad och framme som en extra mysig sovplats.

Stolt ägare till tre La permer