Katter iFokus

Katter

Läst 155 ggr
Turqosa
1

Sår vid kastrering (obs! Bild i inlägget)

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Igår kastrerades mina två hankatter. När jag frågade om tratt så sa veterinärpersonalen att det inte behövs, och vi fick därför inga med oss. Killarna var lite groggy när vi kom hem, men återgick snabbt till lek, spring och bus. Försökte få dem att vara lugna och skapa mysiga små viloplatser på diverse platser i lägenheten, men det gick inte.

Angående slick runt såren så har det förekommit, men då har jag försökt avleda när jag sett det. Hos veterinären sades att det var okej att de slickade, så länge det inte blir för mycket. Hur man nu ska tolka det. Jag tycker även att det mer verkar som att de slickat i pälsen runtomkring, inte på själva pungen.

Idag när jag skulle kolla till såret på den ena upptäckte jag dock att det ser ut såhär. Tycker ni att det ser ut som det ska, eller har såret gått upp? Bör jag kontakta veterinären igen?

Mvh orolig förstagångsmatte!

Maria
2

Jag tycker det ser fint ut. Ser inte ut att vara svullet.
Fortsätt att avleda några dagar till.

/Maria

OberonsMatte
2

Jag tycker att det ser normalt ut. Snitten brukar inte sys igen vid hankastrering.

Sajtvärd Katter iFokus

• Redigerat 2024-04-13 14:23 av OberonsMatte
Uppkatten
1

Länge sedan jag lät kastrera en hankatt. Men minns att min veterinär sa att det var OK om det blödde droppvis under någon dag eller två. Blödde katten mer påtagligt skulle det kollas upp. Jag tycker såret ser fint ut.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

[Dianaaas2]
0

Tycker faktiskt det ser bra ut och vid kastrering så lämnas snitten öppna. Om det lär bli infekterat eller vätskeansamling i form av en ärta ovanpå då är det läge att gå till veterinären (så blev det för oss) Märkligt att krage inte erbjöds, även om katten slickar det intorkade blodet vid ljumsken i pälsen (efter op) händer det att han även slickar snitten vilket såklart ökar risken för infektion. Snitten kan ta flera dagar att läka, men gör det inte det kan man be veterinären hjälpa till på traven med lim.