Katter iFokus

Katter

Läst 139 ggr
Nannah
3

Rada/samla leksaker - normalt beteende?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Antigen har jag en jättesmart katt eller så spökar det hemma hos mig:

Jag vet med mig att jag inte lagt min katts leksaker på det här viset.

Ändå vaknade jag och såg att leksakerna låg prydligt uppradade på rad.

Jag har läst om hundar som kan göra så. Men inte katter…
😱🫣

Vad betyder detta?

Han lägger dem inte heller vid matskålen eller något. Utan det är en lång bit ifrån. Så konstigt!

Någon som varit med om samma och varför?

[solljust]
6

Har inte vart med om exakt så här och vet inte vad det beror på men tänker mig katter är noga renliga och vill ha ordning och reda.

En av mina han finns inte med i min kattflock sen drygt ett år tillbaka för han blev sjuk men han hade för sig att lägga tillbaka leksaker i en korg där jag brukar lägga dom när katterna inte leker med dom.

Dom andra har inte gjort så mig veterligt men Noah han plockade fram leksakerna precis som dom andra men när han var klar la han tillbaka dom.

Likaså hade han dille på att ge mig leksakerna som "presenter" gärna när jag lagt mig så kom han och jag skulle ha dom där han riktigt knuffade dom mot mig sen gick han efter flera och gjorde samma sak.

Jag skulle vilja säga att du har en riktigt jättesmart och pedant katt där och det där är riktigt häftigt hur uppradat det är 😎

OberonsMatte
3

Jag tror att det är samma beteende som när katter lämnar leksaker vid t.ex.mat- eller vattenskål eller någon annan viktig resurs i kärnreviret, dvs. förs till revirets "kärna". Den första leksaken kan också ses som en viktig "resurs" och då lämnas nästa leksak vid den om/när katten känner av instinkten att byten ska bäras iväg och lämnas någonstans och inte bara släppas lite varsomhelst när leken är slut.

Sajtvärd Katter iFokus

• Redigerat 2024-04-05 19:04 av OberonsMatte
Kattpatrullen
1

Min ena donna gör detta lite till och från. Bär leksaker från vardagsrummet till sovrummet, nästan alltid sent på kvällen eller under natten. Hon piper också ihärdigt när hon är påväg med en leksak. Ingen av de andra två har samma beteende.

OberonsMatte
1

#3: Det är kanske samma beteende som både min förra och min nuvarande honkatt sysslar med (oftast på kvällarna). Doris hade en särskild leksaksmus som hon bar i munnen medan hon gick en särskild runda och typ löpjamade. Milou bär ut stora toarullar från badrummet som hon lämnar på mattan i vardagsrummet. Milou har en väldigt pipig röst, men jamar på ett särskilt sätt när det är toarulls-tajm. Det börjar med lite försiktiga pip i badrummet och sedan blir det starkare och starkare jam medan hon bär ut toarullen. Om hon blir medveten om att jag ser henne kommer hon av sig.

Sajtvärd Katter iFokus

Kattpatrullen
0

#4 Inte riktigt samma då ändå tror jag, min tjej har också pipig röst och har ungefär samma röst när hon gör detta. Hon bär dem också nästan alltid till mig, d.v.s. kommer inte av sig när hon ser mig. Jag har alltid tolkat detta som lite uppmärksamhetssökande och kanske en fråga om lek.