Katter iFokus

Katter

Läst 188 ggr
dizel13
0

Introducera en ny katt, frågor

Hej

Jag har en 3.5årig kastrerad hane som aldrig visat aggression el fräst åt andra katter. Dock har detta varit på bortaplan.

Idag flyttade en kastrerad hona hem hit ca 8mån.

De jagar varandra, fräser lite o slår med tassarna. Är detta normalt beteende när de ska göra upp? Antar att min gamla katt ska visa att de är han som bestämmer.
Han har inte sovit på hela dagen, får ingen ro. Ska man stänga in sig med den nya inatt i sovrummet el hur ska jag göra?

Tacksam för alla tips o råd.

Maria
5

När vi har introducerat nya katter i hemmet har vi haft dem separerade med kompostgaller.
Det gäller att ha tålamod och inte stänga ute den gamla katten.

/Maria

dizel13
0

Ok så de är bara låta dem hålla på o ha tålamod.
Tänkte bara inatt så de skulle få lite lugn o ro o sova.

Maria
4

Är de i var sitt rum med kompostgaller emellan så konfronteras de ju inte på samma sätt som utan.

/Maria

Maria
5

Det kan ta ett tag så man får inte forcera.

/Maria

OberonsMatte
4

När nykomlingen är så pass vuxen är det lugnast för alla om katterna får börja med att vänja sig vid varandras närvaro utan risk för fysisk kontakt. Det görs lättast genom att dela av reviret med t.ex. kompostgaller i en dörröppning.

Om katterna hålls helt separerade från varandra med stängd dörr behöver man vara införstådd med att introduktionsprocessen sätts på "paus" under den tiden och alltså kommer ta längre tid. Risken finns också att stängd dörr i sig tillför stress (och oro över att bara ana att det finns en inkräktare där bakom dörren).

Nu kanske dina katter är innekatter, men vill ändå poängtera att det är viktigt att båda katterna hålls inomhus under introduktionsperioden.

Sajtvärd Katter iFokus

dizel13
0

Tack för era svar.. dock tror ja kompostgaller klättrar de över båda två. Då måste ja ha högt. Hur får ni dessa att vara stabila i dörröppningen?

Tänkte mest att man bara skulle stänga in mig o den nya inatt. Så båda kan få sova lite.

För som de är nu, sover de ingenting.

(8mån är väldigt liten o ser ut som en kattunge)

Sindri
3

Det gäller att förbereda ordentligt innan man sätter ihop två katter. Det kan ta väldigt lång tid innan de accepterar varandra. Det är väldigt olyckligt om du stänger ute den ena katten eller den andra. Hur skall din gamla katt kunna lita på dig sen?
Du skall pröva kompostgaller i alla fall, det funkar för så många. Du kan inte vara säker på att de klättrar över innan du har provat.

dizel13
1

Jag stängde aldrig dörren. Men har inte blivit mycket sömn för oss inatt.
Får se hur de går idag, de har lugnat sig lite. Annars åka köpa kompost idag o prova.

New2ragdoll2
0

Sen får man också vara beredd på att de kanske aldrig kommer att tolerera varandra. Då kanske det är permanent galler som gäller.

dizel13
1

Skulle de vara så, så kan jag lämna tillbaks den nya. Skulle aldrig ha 2 om behövde ha galler dem emellan.

De går bättre nu, klart de jagar varandra lite men gamla katten har slutat fräsa. Är mest när den gamla är på bushumör som de blir lite jagande.
Sen har han koll på henne hela tiden dock, men de är helt normalt har jag förstått.

UlrikaD
3

När jag skaffade ny kompis till min katt som blivit ensam trodde jag en stund att jag gjort världens misstag. Men efter en vecka var dom oskiljaktiga.

dizel13
1

Åh va mysigt❤️
inne på dag 4 nu, de är fortfarande ett jagande o brottandes ibland,speciellt när gamla katten är pigg känns de som. Man tycker så synd om den lille, men så de är. Men igår såg jag honom slicka lite på hennes päls när de nosa på varandra ❤️