Antiskall halsband till katt?
Är det någon som vet om det finns någon form av antiskall halsband fast till katt?
Vad tänker du att halsbandet skulle göra?
Det är inte precis så att katter skäller
Och nej, vad jag vet finns det inget sådant på marknaden
Ägare till en Australian Shepherd, ett gäng LaPerm och 2 akvarium 😁
SVERAK ansluten uppfödare av LaPerm SE*Coral Curls
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎
Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Det hoppas jag verkligen att det inte finns.
Behöver du hjälp med din katts beteende så kan det vara en god ide att konsultera en kattbeteenderådgivare/etolog med inriktning på just katters beteende.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
#1: Givetvis mot jamande😉 men det heter anti-skall halsband till hundar så visste inte hur jag annars skulle formulera. Jag vet att katter inte skäller och tror de flesta på ett kattforum har koll på det också, men bra att du förtydligade. 🤣☺️
Hade en diskution med en granne om detta idag därav frågan.
Det var ett tips jag fick emot jamande alltså. Därför blev jag nyfiken.
Men du kan inte mena att du tänker bestraffa en katt för att den jamar?
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Katter jamar ju för att prata. Vill man verkligen ha en "stum" katt utan möjlighet att uttrycka sig?
Det faller nog under nån djurskyddslag som förhindrar det. Får man hoppas.
- Redigerat 2024-03-13 22:50 av UlrikaD
Är katten kastrerad?
Jag har inte tänkt bestraffa katten. Jag fick detta tips och blev nyfiken på om det finns och om någon prövat. Finns ju olika halsband till hundar, allt från en liten vattenstråle till elstötar. Inget jag står bakom. Ett tips jag fick när vi diskuterade problemet att katten jamar.
Den typen av halsband innebär bestraffning.
Man bestraffar inte jamning. Istället försöker man förstå vad överdrivet jamande står för och på vilket sätt man kan hjälpa sin katt.
Är katten t.ex. okastrerad och löper så får man räkna med att den låter.
#9: Som sagt, frågade av nyfikenhet.
Den är kastrerad så inget som beror på det.

#8 Fast från kattens synsätt blir det en bestraffning. Oavsett orsaken.
#11: Ja men nu var frågan om jag har tänkt bestraffa katten? Om du har läst tråden?
Och eftersom jag inte tänkt använda detta på min katt så har jag inte heller tänkt att bestraffa min katt? 😂

#12 Jag har läst tråden och fattar precis. Mitt svar är att om någon, vem som helst och inte du skulle göra detta. Då spelar det ingen roll vilken orsaken är. Från kattens sida blir det ju en bestraffning.
#13: Ja precis. Jag var mer nyfiken på om det finns för katter, efter diskution med grannen.
Vad som finns är sk lugnande halsband. Dock vågar jag inte uttala mig om huruvida de är effektiva, eller om de påverkar jamning.
Vet du varför din katt jamar ofta?
#15: Nej det vet jag inte
#16 Då är det där du måste börja. Försök vara lite detektiv.
#17: Kan tyvärr inte komma på någon anledning, katten har mat och vatten dygnet runt, kattlucka så kan gå ut o in när den vill, får sova med oss om den vill men slutar inte skrika på nätterna.
Har du provat att ha nattbelysning någonstans i bostaden? Det uppskattas av min ena katt. En del katter verkar också bli lugnare om man t.ex. har en radio på låg nivå i ett av rummen. Katter är ju ofta nattaktiva så kanske vill din katt att ni ska vara uppe och umgås om nätterna? Har du provat att aktivera katten ordentligt på kvällskvisten eller är det inget som intresserar henne? Är hon allmänt stressad kan man även prova att ha Feliway adapter i ett vägguttag + ge Zylkene i maten.
Är katten döv?
Stolt ägare till tre La permer

#20 Personen har avslutat kontot.
Trist
Stolt ägare till tre La permer