Katt kissade inne efter kastrering
Hej!
Jag kastrerade min innekatt (5 månader) för två dagar sedan. Hon har varit väldigt alert och har svårt att hålla henne stilla. Hon verkar inte alls bekymrad av såret och går på Metacam en gång dagligen.
Hon har sedan vi fick henne gått ordentligt på lådan. Har inte visat några som helst tendenser att göra sina behov på annan plats än lådan. Men! Ikväll när jag kom med tvätten i en påse som vår förra katt hade som sovplats kröp min nuvarande katt ner och kissade i påsen. Lådan är ren och fin och jag förstår inte vad som hände? Är så orolig att hon mår dåligt (typ stress eller olycklig). Kan det vara att hon kände lukten av vår förra katt och märkte revir? Någon som varit med om något liknande?
När katten väljer eget alternativ istället för befintlig toalett bör det alltid tolkas som att befintlig lådsituation behöver utökas/förbättras för att bättre tillgodose/motsvara kattens behov.
Att katten enbart använt befintlig toalett tidigare behöver inte betyda att katten upplevt den lådsituationen som optimal.
Mognad och stress/oro är exempel på faktorer som innebär ökade krav på lådsituationen, så det är helt naturligt att behov kan ändras med tiden och att tecken på det inte märks från första stund.
En påse med mjukt innehåll och intressanta dofter kan vara särskilt lockande att kissa på - men (skulle jag vilja säga) - bara om det finns ett underliggande behov av alternativ toalett.
Har du t.ex. bara en låda bör du skaffa en till eftersom många katter undviker att kissa i samma låda som de bajsar i.
Lådorna bör vara lättillgängliga, stora och öppna (inga svängluckor, inga undangömda lådor och inga hopp-i-lådor)
Sanden bör vara finkornig, klumpbildande och oparfymerad.
Lådorna bör rensas minst varje morgon och kväll + varje gång man märker att katten har bajsat.
Sajtvärd Katter iFokus
- Redigerat 2024-02-13 20:58 av OberonsMatte
#1 Hoppinlådor fungerar dock utmärkt för många katter, så ingenting jag tycker man ska avfärda. Vet flera som det fungerat bättre än med huv/utan huv. Så värt att testa. Det med svängdörr och gömda lådor håller jag däremot med om.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#2: man får kolla på djuret katt, och erbjuda det som är närmast deras natur.kattdjur vill ha uppsikt där den kissar och bajsar för att kunna upptäcka eventuellt hot.således är hopin inte kattvänligt.en del katter använder dom men man ska satsa på öppet för kattens skull.samma sak med sand.benzonitsanden är mest likt det dom gräver i utomhus, därför är det vad katter föredrar.träpellets och toalättströ och kristaller är inget för kattlåtor.
#3 Som sagt man får anpassa efter sin katt, här fungerar det alldeles utmärkt och vet att det gör för många :) Det är inte okattvänligt heller. En av mina föredrar till och med den före de andra 2 lådorna.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Vi har bland annat en som de hoppar in i och ut ur. De fattade direkt utan att vi visade att det var dit de skulle gå. Så det fungerar bra för oss. När vi hade öppna lådor så hamnade det utanför ibland, men nu trivs de och går alltid på lådan.
Mvh
Mig