Hjälp! Matvanor för två kattungar
Hej!
För en tid sen skrev jag ett inlägg om att ta två kattungar ur samma kull. Nu är de här! 13 veckor gamla. Det är jätteroligt, men jag känner mig som en nervös förstagångsmamma. Det som stressar mig mest är deras matvanor.
I nuläget ser utfodringen ut på följande vis: en halv påse blötmat var på morgonen. 20 g torrfoder var på förmiddagen. 20 g torrfoder var på eftermiddagen. En halv påse blötmat var på kvällen.
Ibland blir tiderna för maten lite olika och det kan vara lite olika antal timmar mellan gångerna, beroende på hur jag jobbar. (Är det något som påverkar negativt?) Men det är den ordningen och mängden.
Det som gör mig mest orolig är att den ena kissen inte äter blötmaten. Jag har provat två olika sorters märken, serverar maten rumstempererad, mosar den ordentligt, har provat att ge på tallrik istället för i skål, blandat i vatten, blandat i torrfoder - men ingenting fungerar. Han slickar bara upp vätskan och lämnar alla bitar. Han älskar dock torrfodret och skulle nog kunna sätta i sig hur mycket som helst om möjligheten fanns, men jag vill ju att de ska äta blötmat så de inte blir uttorkade.
Problematiken blir även ännu större då de ännu inte lärt sig att de har separata matplatser. Detta gör att när den ena kissen lämnar sin blötmat kommer den andra och äter upp allting. Jag är konsekvent och flyttar bort honom till sin egen skål, men de har ännu inte lärt sig vems plats som är vems. Det är därför svårt att hålla koll på vem som äter vad och att låta dem återkomma till maten om de vill ta en paus - om jag inte vakar över dem som en hök och flyttar runt dom. Men det känns ju som ett störningsmoment för dom oxå.
Jag är helt enkelt orolig över hur jag ska lösa detta. Hur får jag kissen att äta sin blötmat? Har ni något bra tips på bra blötmat? Hur ska jag få dem att inte snylta av varandra och förstå deras separata matplatser? Är schemat fungerande eller får de för mycket/för lite mat? Vet att det här blev ett väldigt långt inlägg med mycket frågor som kanske är lite dumma, men jag behöver verkligen råd. Har försökt googla men blir inte klok på alla olika svar. Jag vill ju att detta ska bli så bra som möjligt från början, men just nu känns det inte så bra.
Du bör servera samma mat som hos uppfödaren de första månaderna, så att kattungarna inte får problem med magarna. Det är stor stress att flytta hemifrån så man ska undvika byte av kattsand/kattmat.
Kattungar leker och bajsar massor, så man brukar inte behöva begränsa deras foderintag, och det brukar inte vara något problem om de vill dela matskål etc så länge båda kattungarna äter och ökar i vikt.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
#1: Okej, tack för svar! Det verkar som att katterna provade olika saker hos uppfödaren, så jag vet inte exakt vad de är mest vana vid. Men ska jag låta den ena katten äta upp all blötmat om han är hungrig? Då lär jag ju behöva ge mer torrfoder till den andra, annars får ju inte han i sig något tänker jag… Tänker också på det här med att inte begränsa deras foderintag: innebär det att jag ska ha torrfoder framme alltid?
Dina kattungar är så pass små att du gott kan ha torrfoder framme hela tiden. Alternativet är att servera mat många gånger per dag, kanske 5-6 ggr per dygn. Men du ska inte begränsa hur mycket en kattunge får äta. Däremot ska du ha koll på att de äter och ökar i vikt. Och att de är pigga, lekfulla och glada. Är kattungarna vana vid blötmat sedan tidigare så är blötmat det bästa, och inget som ska ransoneras. Men kolla vilket torrfoder de fått hos uppfödaren så att de får samma nu i början. På sikt är det bra om även torrfoderätaren går över till (mer) blötfoder, men just nu är det viktiga att de äter, ökar i vikt och mår bra i magarna.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
3: Okej, tack igen. Det känns som en vetenskap det här, och jag är bara orolig att jag ska göra så att det blir tokigt för de små liven. Men då satsar jag på att deras torrfoderskålar alltid är fyllda då. Det här med att blötmaten inte ska ransoneras - jag antar att det innebär att jag inte ska begränsa intaget till typ 1 påse om dagen per katt? Utan låta de äta precis så mycket de vill, även om det skulle bli ganska mycket mer än fodergivan på paketet?
Jag har lite oregelbundna arbetstider, ibland är jag hemma hela dagarna och ibland är jag borta i ca 7 timmar. Jag vågar inte låta blötmaten stå framme då, med risk för att den blir dålig. Men när jag är hemma får jag kanske fylla på blötmat lite mindre mängd då och då helt enkelt? Så att de äter så ofta som de känner för? Och hoppas på att han som är lite tveksam till blötmaten så småningom fattar grejen.
Som sagt: jag är verkligen novis på området och har svårt att navigera bland all varierande information, därav alla dessa frågor. Men vill bara att det ska bli så bra som möjligt helt enkelt :)
Det finns galet många synpunkter när det gäller hur katter "ska" matas och med vad… Men att undvika hastiga foderbyten vet vi är viktigt. Och de foderrekommendationer som står på förpackningarna är ungefärliga och ofta anpassade efter lite äldre katter. Kattungar växer massor och är ofta väldigt aktiva, de behöver ordentligt med mat. Blötmat bör inte stå framme mer än någon timme, sedan får man ta bort den. Du märker snart hur mycket dina kattungar behöver äta, så det ordnar sig säkert.