Katter iFokus

Katter

Läst 502 ggr
KattenZingo
0

Vilka raser har min katt?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Jag har en katt på 3 år. Han är en huskatt, han har ingen stamtavla. Hans föräldrar är mixar av olika raser.

Vilka raser skulle ni säga att han är?

Maria
8

En fin lurvig huskatt 🙂

/Maria

Signur123
0

Huskatt, men någon släkting kan ha varit maine coon. Det ser ut som att han har små tofsar på öronen.

Nephi
5

Långhårig huskatt 😁
Tycker han ser ut som de flesta andra huskatter, inga super tydliga drag av viss ras som sticker ut 🤷🏼‍♀️

Ägare till en Australian Shepherd, ett gäng LaPerm och 2 akvarium 😁
SVERAK ansluten uppfödare av LaPerm SE*Coral Curls

Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕

Kattpatrullen
1

#2 Min tös har också tofsar på öronen men öht inget som ens påminner om Maine Coon i övrigt (håller det för mkt osannolikt att det ska finnas spår av MC i henne). :)

OberonsMatte
7

"Ras" innebär att katten är stambokförd i ett kattförbunds stambok. C:a 10-15% av alla katter är raskatter. Resten - dvs. de 85-90% som föds inom oregistrerad avel eller okontrollerad slumpavel är huskatter. Huskatter har ingen rasstandard och kan därför ha vilket kattutseende som helst. Grunden till alla utseenden som bevaras och utvecklas inom stambokförd avel förekommer även hos huskatter. Maine coon, Sibirisk katt och Norsk skogkatt är exempel på hur särskilda huskattutseenden valts ut för att genom målstyrd avel planerad av människor skapa de raserna.

Raskatters ursprung syns i deras stamtavlor. Längst bak i mina norska skogkatters fullständiga stamtavlor finns katter av okänt ursprung och med okänt födelseår. Mellan dem och mina katter finns väldigt många generationer av stambokförda katter, men det var ju en ren slump egentligen. Det var ju knappast så att alla katter med rätt utseende togs tillvara i Norge för att skapa den stambokförd ras som fick namnet Norsk skogkatt.. De allra flesta blev säkert kvar i slumpmässig huskattavel.

Att försöka spåra en huskatts ursprung genom utseendet är i stort sett omöjligt förutom när det handlar om nära släktskap med Perser eller Exotic, men om den trubbnosiga huskattens föräldrar var stambokförda eller inte (dvs. raskatt eller huskatt) är omöjligt att veta.

Sajtvärd Katter iFokus

• Redigerat 2024-02-05 20:55 av OberonsMatte
Fridaaaa
3

Han är ingen ras, utan just huskatt
Omöjligt att säga vad det ev kan vara för raser i din katt.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

New2ragdoll2
2

Plus, varför vill man veta vilka ev raser huskatten har? Finns inget värde i att veta det tycker jag.

Kattpatrullen
7

#7 Jag är stark förspråkare av katters värde - ras eller icke men jag har faktiskt samtidigt full förståelse varför man vill veta vilka raser som ingår i ens katts bakgrund. Jag tycker också det är helt naturligt att sådana frågor uppkommer med tanke på den utspridda blandrasaveln bland hundar. Många som inte varit inblandade i katthemsverksamhet eller på annat sätt skaffat sig en förståelse för problematiken på kattsidan förstår nog inte heller varför det är kontroversiellt i vissa läger att söka sådan info.

Jag tycker att en större debatt kring avel generellt på både katt- och hundsidan hade varit intressant. Det finns många etiska frågetecken även kring stambokförd rasavel som i mitt tycke borde debatteras mycket mer. Jag är också fascinerad av att många verkar anta att alla uppfödare som sysslar med stambokförd avel drivs av stark sympati för djuren snarare än vinstintresse. Bara för att aveln omfattas av regler innebär inte alls att alla följer dem och såvitt jag vet är det stark brist på efterlevnadskontroller även på detta område av djurskydd. Jag tycker att man generellt ser väldigt många exempel på människor som driver djurverksamhet som inte alls är särskilt måna om djuren (senaste exemplet nyheten om hundspann).

Att det ena är förkastligt innebär inte att det andra är fantastiskt. #unpopularopinion

Fridaaaa
1

#8 Skillnaden kring hund och katt är att katter skiljer det sig betydligt mindre emellan raserna kring vad de kräver av ägaren, än vad det är kring hundar.
På katter är det orelevant vad det är för raser i, om det ens är raser i. Inget med värde att göra kring att veta raser i eller inte.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Kattpatrullen
3

#9 Det är väl uppenbart i den här tråden att det finns människor som lägger värde i det oavsett vad du personligen anser? Annars hade tråden aldrig funnits.

Enligt mig är frågan om skillnaden mellan hund och katt och ras betydligt mer nyanserad än vad du anser. Alla tycker vi olika.

New2ragdoll2
3

#8:

Om man inte vet problematiken kring huskatter och den okontrollerade aveln är det såklart inte lätt att veta att frågan är kontroversiell.
Jag menar att det borde vara det första man bör bli upplyst om, ju fler som vet desto bättre.

Givetvis finns det rötägg inom den etablerade aveln också. Samt att vissa kattraser avlas sönder. T ex de med extremt korta ben som knappt kan hoppa.

Kattpatrullen
1

#11 Därom är vi helt överens!

OberonsMatte
4

#8: Att folk i allmänhet tror att "blandrasbenämningar på katter" bara är detsamma som "blandrasbenämningar på hundar" beror på att folk i allmänhet inte förstår benämningen "huskatt" - förmodligen för att det inte finns något som heter "hushund".

De ägnar dock inte en tanke åt VARFÖR benämningen "hushund" inte finns. Att den benämningen inte finns beror på att den inte behövs eftersom:

1. Majoriteten av alla hundar föds inom stambokförd avel. Majoriteten av alla katter (85-90%) föds inom huskattavel.

2. Hundrasavel har pågått sedan urminnes tider och är "normen" och därför kan man utgå ifrån att alla hundar faktiskt härstammar från stambokförd avel. Hundhållningen i Sverige är dessutom så kontrollerad att det finns anledning att utgå ifrån att även oregistrerad avel är både planerad och kontrollerad. Kattrasavel är så jämförelsevis ny och liten företeelse att det snarare är alla raskatter som härstammar från huskatter.

3. När det gäller hundar är variationen mellan olika raser ENORM när det gäller t.ex. storlek, funktion, temperament, aktivitetsnivå och behov. Oavsett hur hunden ser ut är det relevant info för en blivande hundägare att veta vad det är för slags hundegenskaper, beteenden och behov hunden kan bära på. Skillnaden mellan olika kattraser är så liten att det som var rastypiskt kan försvinna helt genom en enda oplanerad parning. Skillnaden i temperament och aktivitetsnivå är också så jämförelsevis liten att de skillnaderna kan förekomma på individnivå t.o.m. inom en och samma ras.

När det gäller katter finns alltså behov av ett samlande begrepp/benämning för majoriteten av alla katter som - oavsett utseende - har det gemensamt att de fötts inom oregistrerad avel. Den benämningen är HUSKATT - allt annat blir absurt i förlängningen. Exakt hur absurt kan man se i huskattuppfödares Blocket-annonser.

Sajtvärd Katter iFokus

• Redigerat 2024-02-10 23:56 av OberonsMatte
Kattpatrullen
1

#13 "Att folk i allmänhet tror att "blandrasbenämningar på katter" bara är detsamma som "blandrasbenämningar på hundar" beror på att folk i allmänhet inte förstår benämningen "huskatt" - förmodligen för att det inte finns något som heter "hushund"."

Var det inte ganska exakt det jag sa? Citat ur mitt inlägg nr 8

"Jag tycker också det är helt naturligt att sådana frågor uppkommer med tanke på den utspridda blandrasaveln bland hundar. Många som inte varit inblandade i katthemsverksamhet eller på annat sätt skaffat sig en förståelse för problematiken på kattsidan förstår nog inte heller varför det är kontroversiellt i vissa läger att söka sådan info."

Redigerat för att också tillägga att jag INGENSTANS argumenterat för någon annan benämning än huskatt. Vilket i mitt tycke gör (även…) din slutkläm ganska överflödig.

• Redigerat 2024-02-11 01:04 av Kattpatrullen
OberonsMatte
2

#14: Nej, det var verkligen inte vad du sa. Du skrev att du "har full förståelse varför man vill veta vilka raser som ingår i ens katts bakgrund". Samt att du tycker att "det är helt naturligt att sådana frågor uppkommer med tanke på den utspridda blandrasaveln bland hundar".

Därefter en kort passus om att det inte är populärt i vissa kretsar, men efter det ett långt stycke om att det är stambokförd (!) avel som borde granskas och debatteras "mycket mer"(!) p.g.a. bristande etik, bristande engagemang, bristande ansvarstagande och bristande djurskyddskontroll…

Hur du får det till att vara detsamma jag skrev är svårt för mig att förstå.

Att rasspekulationer och rashärkomst inte går att applicera "på kattsidan" är inte för att vissa kretsar inom katthjälpsverksamhet ogillar det utan för att 85-90% av alla katter är huskatter. De flesta kattraser är dessutom så unga att även deras härkomst går att spåra i rakt nedstigande led från huskatter.

Sajtvärd Katter iFokus

Kattpatrullen
3

#15 Jag skrev att ÄVEN registrerade uppfödare borde granskas och att etikfrågor inom aveln borde debatteras mycket mer. Det trodde jag var något som alla djurvänner skulle skriva under på. För mig är det fullständigt självklart att alla djurrättsfrågor behöver mycket mer översyn och efterlevnadsfokus.

Jag har full förståelse för varför man vill veta precis så mycket det går att veta om sitt djur. Ras, ålder, vad de varit med om o.s.v. o.s.v. Det har inte (nödvändigtvis) att göra med att det skulle kräva särskilda omsorger utan för att jag tycker det är väldigt naturligt att varje djurägare vill veta allt som går om sitt djur.

OberonsMatte
1

#16: Du förstår uppenbarligen inte vad jag skrivit eller så vill du inte förstå. Ras och ursprung finns dokumenterat i kattens stamtavla - annars är det en huskatt. Hur just den huskatten ser ut syns både i verkligheten och på bild.

Huskattuppfödare vill inte heller förstå varför "ras" (s.k. rasinslag, raspåståenden och rasspekulationer) inte är förenligt med huskattavel och du kan vara helt säker på att de - precis som du - hellre uppmanar till att granska stambokförd avel. När 85-90% av alla katter föds inom okontrollerad avel så är det såklart inom den regelstyrda, kontrollerade aveln som de stora problemen finns… 🙄

Sajtvärd Katter iFokus

• Redigerat 2024-02-11 19:29 av OberonsMatte
Kattpatrullen
2

#17 Jag känner exakt samma om din läsning av mina inlägg.

Ingenstans skriver jag att man HELLRE ska granska det ena än det andra. Däremot skrev jag uttryckligen att bara för att det ena är förkastligt är inte det andra fantastiskt.

Jag har inte heller någonstans uppmuntrat rasspekulationer från huskatts-uppfödare. Eller att eventuella raser hos föräldrar ska användas som argument för högre pris. Vad jag däremot skrev är att jag har full förståelse för att kattÄGARE (särskild sådana som är okunniga om bakomliggande problematik) vill veta allt om sina katter.

Jag förespråkar ALLA sätt att förbättra katters och andra djurs situation, inklusive strikta kontroller av uppfödare.

OberonsMatte
2

#18: I jämförelse med huskattavel är faktiskt stambokförd avel fantastiskt. Det är den enda avel som inte utökar ett redan befintligt huskattöverskott och den enda avel som har obligatoriska ansvars- och omsorgsregler som faktiskt måste följas för att få stambokföra de kullar som föds.

Den uppfödare som vill tjäna pengar på sina okastrerade katter väljer knappast stambokförd avel med alla extra utgifter (!) och avelsrestriktioner det innebär.

Sajtvärd Katter iFokus

Kattpatrullen
4

#19 Jag tycker att du har en oerhört naiv inställning till registrerade uppfödare och deras regelefterlevnad.

OberonsMatte
3

#20: Du kastar ur dig beskyllningar som får det att låta som att stambokförd avel är ett djurskyddsproblem. Vilka regler är det du insinuerar att "registrerade kattuppfödare" struntar i?

Den som sysslar med stambokförd avel är inte anonym. Att syssla med stambokförd avel är att skylta med både uppfödningen och det personliga ansvaret - för vem som helst att se och höra talas om - och eventuellt anmäla (till kattklubben eller länsstyrelsen) om det finns något att anmärka på.

När/om en olämplig uppfödare blir avstängd från möjligheten att stambokföra kullar står det den uppfödaren fritt att börja massproducera huskattungar istället - vilket dessutom är betydligt mer lönsamt.

Sajtvärd Katter iFokus

• Redigerat 2024-02-12 07:54 av OberonsMatte
Kattpatrullen
2

#21 Det borde du väl veta redan med tanke på alla beskyllningar jag "kastat ur mig"?

OberonsMatte
3

#22: Det jag efterfrågar specifikt är vilka obligatoriska ansvars- och omsorgsregler som du menar på inte efterföljs av registrerade uppfödare?

Sajtvärd Katter iFokus

• Redigerat 2024-02-13 07:22 av OberonsMatte