Katter iFokus

Katter

Etiketter: hälsahälsa,beteende,kosthållning
Läst 195 ggr
Ingrid Alfrida
0

Min katt äter inte och kräks

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej,

Min ena katt (6år, hona, bondkatt till utseende men ragdoll till mamma, innekatt i princip 100%, kastrerad) har under två dagar kräkts med jämna mellanrum, det sker även på natten. Hon åt igår morse, men har inte velat äta sedan dess (möjligtvis 1-2 bitar torrfoder innan hon avstod igår kväll). Hon söker fortfarande kärlek, är inte över- eller underviktig. Hon verkar fortfarande ha leksug, men det känns som att hon inte orkar leka lika länge? Men hon kanske bara tycker att jag är dryg… det har hänt innan.

Jag har testat att lägga torrfodret i blöt för att se om det lockade henne till att äta, men det gjorde det inte (hennes syster var däremot eld och lågor över det). Utifall att det är en hårboll som sitter i kläm så har hon fått gå ut i trädgården och äta gräs, men det verkar inte göra någon skillnad.

Det kommer inget annat än galla när hon kräks (lite gräs idag), förutom efter frukosten igår när jag gav dem tonfisk eftersom hon redan visade tecken då att hon inte ville äta. Tonfisken slukade hon omedelbart, så jag ska koka vit fisk idag och se om hon vill äta det.

Hon verkar inte lida av något utöver de ögonblicken när hon kräks. Det verkar som att hon dricker, åtminstone har jag sett henne göra det. Jag vet inte om hon har ätit något konstigt? Vi hade granen kvar i kruka inomhus (inga näringsmedel använda), kanske att hon tuggat på den, så jag satte ut den. Vi har inga andra giftiga växter i huset, det är jag noga med att kolla innan jag köper nya. Jag såg idag i kattlådan att hon är lite lös i magen, åtminstone vid ett tillfälle där "kringlan" mynnade ut som en liten pöl.

Jag har redan planerat att ringa veterinären imorgon bitti om hon inte vill äta ikväll och fortsätter kräkas, är orolig över att hon kan bli uttorkad även om hon fortfarande verkar dricka.

Vad jag undrar är, har någon råkat ut för det här med sina katter? Borde jag vara mer eller mindre orolig än jag är? Tips och råd?

Tacksam för alla svar!

Nephi
5

Har katten inte ätit på 24h så behöver veterinären ringas omedelbart!
Tyvärr så kan katter ge sig själva extra komplikationer när de svälter sig mer än ett dygn.

Ju längre du väntar ju svårare kommer det vara att få igång henne att äta igen.

Ägare till en Australian Shepherd, ett gäng LaPerm och 2 akvarium 😁
SVERAK ansluten uppfödare av LaPerm SE*Coral Curls

Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕

Uppkatten
5

Jag håller med. Har katten inte ätit på 24 timmar så är det dags att ringa veterinären för tips/råd/tidsbokning.

Katter är dessvärre känsliga för svält, mycket känsligare än t.ex. hundar eller människor. Därför är det klokt att ringa och diskutera läget med veterinär redan nu, hellre än att avvakta.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Uppkatten
2

Har läst att granbarr kan skada kattens tarm, så tror du att hon ätit på granen så kan det kanske vara bra att nämna det för veterinären.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Ingrid Alfrida
1

#1: Hon har precis ätit lite kokt torsk, jag gav henne kanske två msk som hon ivrigt tuggade i sig. Ville inte ge för mycket utifall att hon kräks. Men jag antar att det fortfarande är läge att ringa veterinären?

#2: Jag tänkte inte ens på att de kan ge råd. Har sett det som en "vi måste nog åka in"-situation.

#3: Det har jag också läst, det var därför granen åkte ut. Hon har dock inte riktigt varit på den under jul, därför kändes det konstigt att hon helt plötsligt skulle äta på den nu…

Nephi
2

#4: Jag skulle nog ändå ringt för rådfrågning 😅

Ägare till en Australian Shepherd, ett gäng LaPerm och 2 akvarium 😁
SVERAK ansluten uppfödare av LaPerm SE*Coral Curls

Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕

Ingrid Alfrida
4

#5: Jag ringde veterinären efter runda 2 med kokt fisk! De vill klämma lite på henne imorgon för att se om hon har stoppat i sig något. De nämnde risken för fettlever.

Men jag är glad och lättad att hon har fått i sig fisk åtminstone. Nu är det nog närmre 100g fisk hon fått i sig sammanlagt vid flera tillfällen. Har inte heller kräkts, tack och lov. Men jag vågar inte ta ut vinsten i förskott.

Uppkatten
5

Viktigt med små portioner, fast fler måltider än normalt.

Ingrid Alfrida
0

#7: Jo precis, vill ju inte att hon kräker upp allting. Kräktes under natten igen, men ingen mat så den har gått till magen som den skulle tror jag.