Katter iFokus

Katter

Läst 210 ggr
Turqosa
0

Två katter ur samma kull?

Hej!

Jag har länge tittat efter en kisse och har nu hittat en kattunge som känns helt rätt och blir leveransklar inom en månad. Han har dock en bror från samma kull som ännu inte hittat någon ägare, och säljaren frågade därför om jag vill ta den katten också. Jag kände mig fundersam först, men tänkte sen att det kanske kan vara positivt att de har sällskap av varandra. Jag kommer självklart att kastrera båda katterna när de blir könsmogna för att undvika bråk om revir.

Jag har tidigare inte haft två katter samtidigt och skulle därför behöva lite hjälp. Tror ni att det kommer funka med två katter i en lägenhet på omkring 60 kvadrat? De kommer inte ha tillgång till utevistelse, men det kommer finnas klösträd, sovplatser och andra aktiveringsmöjligheter i varje rum, så att de kan vara på olika platser om de så vill.

Jag funderar också på kattlådan. Jag antar att det är två lådor som krävs för två katter? Eller tror ni det kan fungera med en gemensam när de växt upp tillsammans och aldrig separerats? Detsamma med matskålarna, vet ni om är standard att ha två olika matplatser på två olika ställen eller kan man ha dem bredvid varandra, förutsatt att de får separata skålar?

Förstår att en del av dessa frågor är saker jag får upptäcka allteftersom, men jag vill vara så förberedd som det går innan jag får hem dem. Tacksam för svar!

Maria
4

Jag tror det kommer bli jättebra
Min erfarenhet är att katter vill ha minst en artfrände.

Hur det kommer att funka med skålar och låda/lådor kommer lösa sig.

Vi hade tre katter och en låda. Det funkade jättebra.

Storleken på lägenheten är inga problem så länge det finns krypin och klösbrädor.

/Maria

UlrikaD
2

Jag svarar på en del av din fråga. Personligen hade jag aldrig haft en kattunge ensam. Dom flesta katthem t.ex lämnar inte ut en kattunge om det inte finns kompis i hemmet redan. När min senaste katt flyttade in blev min vuxna katt genast en trygghet. Alltid nån att sova och busa med.

Maria
3

#2 Exakt.
När vi adopterade vår nuvarande katt så krävdes en katt i hemmet eller möjligheten att adoptera två.

/Maria

[skyggis_tryggis]
4

Man brukar säga att det behövs en kattlåda per katt plus en. Så tre kattlådor behöver du då.

Bäst med matplatser en bit ifrån varandra för att undvika stress.

Flera vattenskålar på olika platser, men inte bredvid matskålarna.

kara_murray
1

Jag har haft 2 kattsyskon och jag upplevde det som positivt då de hade trygghet i varandra och de hade alltid någon att leka med, sova med och hitta på bus tillsammans.
Jag har en matskål (torrfoder) där alla äter när de vill. Blötmat har jag haft i varsin skål där alla har sin egna plats där de äter.
Du bor helt klart tillräckligt stort och med klösträd och andra möjligheter att hoppa upp eller att gömma sig så tror jag att det kommer gå jättebra.
Jag hade tagit båda kattungarna.

Uppkatten
2

Mycket bättre för kattungar att vara två. 😊

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

MsHisingen
0

Klart du ska ha två! De leker med varandra på ett helt annat sätt än vad vi människor klarar av. Skulle rekommendera något åtskilda matplatser, på så sätt har du lite koll om någon av dem skulle förlora aptiten plötsligt. Till mina två har jag bara en låda och det fungerar bra, men så är de också uppvuxna med det - en rejäl låda (inte en speciell kattlåda) från ett byggföretag.

Stolt matte till Agnes och Sonja ❤️

Fridaaaa
0

2 kattungar är bra men rekommenderar av samma kön om du inte tänker kastrera vid 4 månaders ålder som man kan göra :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.